Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur tar jag höjd med liten bräda och fena?

• Hur tar jag höjd med liten bräda och fena?

Publicerad av frippe-s på 1 augusti, 2003 vid 10:13

Att ta höjd med stor fena och bräda i alla ära men hur går detta till med liten våg- eller freestylefena med tillhörande bräda? Jag har en maxxride 64.5 med en select freestyle competition 23 och upplever att brädan spinner vid minsta bakfotstryck. Nu har jag iofs bara testat med ett 6.4, det kanske är för stort till den fenan?
    Oavsett om så är fallet så har jag nu införskaffat en 31-centimeters slalomfena, och då blir frågan: hur skiljer sig denna från en freeridefena av motsvarande storlek?

När jag kör med vågbrädan (ca 90 l) och 5.0 har jag ungefär samma problem som med freestylebrädan, dvs svårt att ta höjd. Här verkar dock problemet ligga i placering av hängseletampar och mastfot då jag även i det fallet kör med en 23-centimetersfena (som ju måste vara tillräckligt stor). Å andra sidan; kan det vara så att sjögräset (jag seglar i skåne) gör det svårare att ta höjd även om jag inte direkt märker det, dvs får spinout? Hur är det att ta höjd med sjögräsfena?

tacksam för svar

/F

frippe-s svarade 21 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lars_k

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 10:31

Man får oftast hjälpa fenan lite med bra tryck på lovartskanten på brädan. Men också ha mycket tryck på framfoten. Att flytta fram stropparna hjälper också.
    Men att ta höjd är mycket en teknikfråga, det gäller att precis att ta så mycket höjd att man behåller planingen. Ett jävla lirkande helt enkelt.

• forfun

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 13:39

Jag vet inte om jag är rätt man att ge Dig svaren på dina frågor, men…

Som Du sett på de tips som fanns ovan på det fösta stället (innan du skrev en ny fråga) så är det STOR fena, STOR bräda m.m. som gäller för att underlätta planingen på kryssen. Den våg eller freestylefena som Du nämner är förhållandevis liten… vilket ställer än mer krav på Dig och din utrustning i övrigt. Att brädan och riggen (inkl. hängtamparna) är ordentligt intrimmade är mycket viktigt för att nå ett bra resultat.

Den enda faktor som kan hjälpa en specifik fena att fungera bättre vid kryss är FART . Ju mindre kryssvänliga prylar man har, desto mer viktigt är det att man faller av – tar bra fart – och sedan håller en vinkel mot vinden som Du själv och dina prylar klarar av utan att tappa fart. Det gäller som sagt att träna så man får den fingertoppskänsla som krävs för att hela tiden hålla rätt vinkel mot vinden kontra den vindstyrka som råder för stunden. Så fort vinden avtar det minsta måste man falla av något, och om vinden friskar kan man börja pina höjd igen utan att tappa fart.

En liten fena kräver mera fart för att utveckla samma kraft som en stor fena. En del hänger även få fenans form. Vad det gäller spinna ut så är det inte alltid en ”riktig” spin out som man känner när det känns svampigt. Har man låg fart på prylarna och pressar fenan för hårt så kommer den kraft fenan utvecklar inte att räcka till för att motverka den kraft som Du utsätter den för och aktern glider undan från dig. Det har ingenting med luft runt fenan att göra som en ”riktig” spin out.
    Sjögräs som lägger sig på fenan inte bara bromsar upp dig utan får även liknande effekt som ovan. Sjögräset stör fenans funktion vilket medför att den inte kan utveckla den förväntade kraften och fenan känns svampig och trög.
    En riktig ”spin out” är en effekt som inträffar när luft bildas eller sugs in vid fenan, och kan uppstå i hög som låg fart. Antingen överbelastar man fenan så vattnet börjar ”koka” runt fenan på grund av det kraftiga undertryck som uppstår. Eller så åker man över ”vitvatten” (vågskum) som består av små luftbubblor vilka glider under botten på brädan och som fenans undertryck suger åt sig.

För enkelhetens skull kan man säga att bakåtsvängda fenor som vågfenor och en del freeridefenor är lättare att svänga med. Mer upprättstående och raka fenor är i allmänhet snabbare och tar bättre höjd.
    Vågfenor svänger bra, freeridefenor är bra på det mesta och slalom/racefenor är snabba och tar bra höjd.

Vill man ”glida” omkring på vattnet mer än att sätta rejäl fart på grejorna ska man nog överväga att hänga på en lite större fena för att erhålla tillräcklig kraft för det aktuella fartområdet.

…någon hjälp, eller… smirk.gif

• frippe-s

Medlem
    1 augusti, 2003 vid 15:35

Tack för svaret. Jag är ganska väl förtrogen med den teknik som krävs för att ta höjd när jag väl är ute å kör och som du beskriver. Problemet måste ligga i intrimmning av utrustningen; hängselelinor, bomhöjd, mastfotsplacering mm. Är väl bara å meka med den biten tills det hela funkar. Sedan är det antagligen så att jag måste skaffa lite sjögräsfenor också, synd bara att det e så omänskligt dyrt när man, som jag, har olika boxar på alla brädor. I övrigt är det ju för det mesta inga sideshore- eller sideoffshoreförhållanden man kör i när de brallar i, utan onshore å de grövsta vilket ju oavsett om man är höjdtagningskung medför att höjdtagningen blir lite jobbig. Men som sagt, tack.
    /F

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur tar jag höjd med liten bräda och fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.