Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur tar man höjd?

• Hur tar man höjd?

Publicerad av anonym-anvandare på 15 maj, 2002 vid 10:02

Dum fråga kanske men är man nybörjare så är man. Jag har en Naish Aero 12 + RRD Assy TT 180 cm. Har bara kört några gånger och får naturligtvis ge det mer tid. Problemet är att när jag lyckats komma upp och kita några hundra meter så har det lyckats när brädan åker med hela undersidan mot vattenytan. När jag ställer brädan på högkant så tappar den allt grepp, studsar och förlorar ofantligt mycket höjd.
    Tacksam för alla svar!
    Anders

anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2002 vid 15:51

Hepp,

Om du har tid så kom ner till Habo kitecenter den 24-26 maj så kan vi lära dig hur man tar höjd. Det är lite svårt att beskriva med ord men försöka att verkligen trycka ner brädan i vattnet med fötterna och ha hälarna nära den kanten du kryssar med.

//
    Hampe
    http://www.kitepower.se

• anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2002 vid 17:28

Använder du hängsele ?
    Höjdtagningen (tycker jag) går av sig själv när man krokar i.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2002 vid 19:48

the golden tip, använd chicken loopen (depowern…) och öva..hehe ge det 20 effektiva timmar så ska det nog gå…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2002 vid 11:11

Som sagt övning!
    Det e inte så många som lyckas kryssa första gångerna..
    Chicken loopen e bra för då får du ”rätt” mängd kraft hela tiden och kan kompensera för byar. Försök att skära lagom hårt, lägger du hela din tyngd bakåt med sträckta ben blir det oftast för mycket och kiten orkar inte, dvs du tappar planingen. För lite skär och du kommer att dras med en 7-helvetes fart downwind. Alltså lagom e bäst. Du vill ha en konstant inte alltför hög fart. Glöm inte att det behövs kraft till att kryssa. Med Wake e det inte särskilt lätt om du inte kan hålla kiten fixerad i ett läge utan måste generera kraft. Med mycket vind går dom lätt Upwind dock.
    Det kanske bara e jag, men då jag e ute så önskar jag alltid(nästan) att det skulle vara ett par sekundmeter till.

Lycka till. ÖÖÖÖVVAAA!/Fredrik C

• anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2002 vid 18:49

Hej!

Jag tycker det låter som du försöker lite för mycket. Alla twintipbrädor får lätt ”spinout” om man försöker sätta ner kanten och styra upp för mycket i vind för snabbt. De har ju ingen riktig fena. När du ställer brädan på högkant måste kanten vara hyfsat parallell med färdriktningen, sen kan man försiktigt svänga upp lite mer i vind sakta men säkert. Om man tar i för mycket åker kanten på brädan upp ur vattnet och börjar studsa på ytan och man druttar på rumpan.

Lycka till!

MVH Björn Smedman

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA