Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur var Gislövshammar igår (lör)??

  • adde

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:31

    Saxat från http://www.apelviken.nu

    * Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
    Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
    Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.
    * Den som först tog vågen har rätt till den!
    Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.
    * Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
    Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.

  • lars_k

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:55

    Jag tog lite bilder innan jag hoppade i. Detta var på förmiddagen innan vågorna kom igång ordentligt, först lördag, sen söndag:
    http://picasaweb.google.se/RillesSurf/070602_gislovs

  • chuckey

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:36

    Fan va najs. man blir riktigt sugen

  • s66

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 17:39

    @Oåxen 388317 wrote:

    Och kan man inte stava till aerial kanske man ska ta en stavningslektion ; )

    Allvarligt talat så har man inte bland vågorna att göra om man inte behärskar vågreglerna. På en del spots kan det vara lite knepigt att veta nära vågreglerna tar prio över de vanliga styrbords-reglerna. Gislövs hammars point break är ju minst sagt ett lättläst spot regelmässigt och om alla bara följer reglerna så funkar det ju med en del folk på vattnet – även om det kan bli lite kö i insteget utanför udden.

    Läs på om du är osäker, det finns trådar i ämnet.

    Ni måste ju skoja när ni tar det här med regler på blodigt allvar, om vem som har rätt till vågen, “plocka den”…ärligt talat grabbar, vi har inte många bra vågdagar i Sverige och de klart att alla vill ta vara på dom.
    Alla råkar ha vetat om denna dagen och det va mkt folk på brytet, kanske upp till 50 man samtidigt på vattnet som ville ha en våg och dra några svängar på. Men man kan ju inte begära att alla ska behöva sitta o läsa regler för att ut o njuta lite i böljorna.
    Det finns ju en del oskrivna regler för hur det ska funka men det känns lite overkill o bruka dom med 1,5m vågor och sunkdrag i 5,0…dessutom med en våg som levererar 1 cutback. Kan väl förstå om ni hade pratat om Hookipa eller nåt annat radikalt ställe när det är stort och en hel del fara inblandat för att droppa in, där kan det ju vara förståligt att använda sig av line-up och företräde.

    Vanligt hyffs o sunt förnuft tycker jag gäller, då blir allting kalas och roligt!

  • ola_p

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 17:41

    Reglerna på apelviken.nu stämmer finfint.

    Vad gäller påväg in/ut så tar aldrig styrbordsregeln över. Dvs. i gislövshammar så har babordsseglaren alltid rätt till väg.

    Den som är först på vågen har rätt till den, plockar man vågen samtidigt så är det den som ligger längst upp på vågen har rätt till hela vågen. Är det ett multipeak så kan man tumma lite på det om det är uppenbart att man kommer rida två olika sektioner. Då får man dock ha koll på att den längst upp inte kommer att hinna nästa sektion (eller att man själv redan kommer att ha ridit undan långt innan seglaren i lovart når samma sektion).

    Det är inte svårt att lära sig vågseglingsreglerna, det enda som är lurigt är när det i stort sett är onshore, och in/utväg varierar beroende på vilken del av viken/breaket man seglar.

    Edit: Det ligger det en del i det Andreas säger, men jag tycker absolut man bör känna till reglerna. Även de flesta (ink. jag) oftast flesta lämnar lite extra plats, framförallt utanför själva brytet, om det går smidigare så. Gislövs i helgen bjöd ju inte på några utmaningar vad gäller att ta sig ut, så då kan man ju lika gärna lämna lite extra utrymme när man är påväg ut om någon rider.

    Att droppa in på en våg är fult oavsett om det är hookipa eller gislövs. Även om faran är mindre i gislövs så kanske man förstör den bästa vågen för dagen någon lyckats plocka.

  • janwinds

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 19:42

    Här är några bilder från Lördagen

    Janne

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juni, 2007 vid 22:08

    Jag tog ett par bilder med innan jag tog mitt förnuft till fånga och hoppade i själv!

    Några bilder är från Söndagen som levererade ok segling den med.

    http://www.martinphotography.se/gislov

  • basse

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 05:41

    @Oregistrerad 388454 wrote:

    Jag tog ett par bilder med innan jag tog mitt förnuft till fånga och hoppade i själv!

    Några bilder är från Söndagen som levererade ok segling den med.

    http://www.martinphotography.se/gislov

    Ahhh.. kul att se sina “stel-som-en-pinne”-bakåtar… måste nog bredda upp greppet en hel del alltså.

    Tack för det!

  • clocknose

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 06:18

    Väl talat S66!

  • oaxen

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 08:15

    @S66 388371 wrote:

    Men man kan ju inte begära att alla ska behöva sitta o läsa regler för att ut o njuta lite i böljorna.

    Skulle vilja påstå att för att så många som möjligt ska få det så trevligt som möjligt så bör man känna till Addes enkla regelreferat ovan. De som inte har koll på dessa enkla regler riskerar ju helt onödiga olyckor.
    Sen är det ju inte fel om man dessutom använder sitt sunda förnuft.

    Med ditt resonemang kan man ju skippa alla regler och “bara ha kul” – vadå styrbord/babord?

    Klart att man ska ha koll på spelreglerna, de finns ju för att alla ska kunna ha så roligt som möjligt.

  • gonadman

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 08:58

    @Ola_P 388373 wrote:

    Reglerna på apelviken.nu stämmer finfint.

    Vad gäller påväg in/ut så tar aldrig styrbordsregeln över. Dvs. i gislövshammar så har babordsseglaren alltid rätt till väg.

    Iprincip gäller det att den som ligger längst upp på vågen har rätt till hela vågen. Är det ett multipeak så kan man tumma lite på det om det är uppenbart att man kommer rida två olika sektioner. Då får man dock ha koll på att den längst upp inte kommer att hinna nästa sektion (eller att man själv redan kommer att ha ridit undan långt innan seglaren i lovart når samma sektion).

    Det är inte svårt att lära sig vågseglingsreglerna, det enda som är lurigt är när det i stort sett är onshore, och in/utväg varierar beroende på vilken del av viken/breaket man seglar.

    Edit: Det ligger det en del i det Andreas säger, men jag tycker absolut man bör känna till reglerna. Även de flesta (ink. jag) oftast flesta lämnar lite extra plats, framförallt utanför själva brytet, om det går smidigare så. Gislövs i helgen bjöd ju inte på några utmaningar vad gäller att ta sig ut, så då kan man ju lika gärna lämna lite extra utrymme när man är påväg ut om någon rider.

    Att droppa in på en våg är fult oavsett om det är hookipa eller gislövs. Även om faran är mindre i gislövs så kanske man förstör den bästa vågen för dagen någon lyckats plocka.

    Ola_P – ditt regelutvikning hänger inte helt ihop med Addes. Du skriver att den som är längst upp (i vind) på vågen har rätt till den. Adde har ett referat där det står “först på vågen” vilket inte är samma sak som “längst upp”.

    Personligen har jag alltid respekterat och kört efter att först på vågen gäller. Det vore ju jäkligt frustrerande om man legat och pressat på en jättevåg i en kilometer och så kommer det nån typ och droppar in ovanför en i vind precis innan den börjar bryta (sånt händer). Jag skulle inte släppa den vågen!

    Nej, “först på vågen” gäller. Sen får man ju både ge och få precis som Andreas skriver – alla situationer är inte klockrent tydliga för alla inblandade.

  • basse

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 09:05

    Har man lite mera koll på reglerna vet ju övriga ungefär var man försöker hålla sig och var man är påväg och då blir det lättare att läsa en annan seglare. Jag upplever det ganska jobbigt att inte veta en annan seglares intention. Då blir jag osäker på vad jag har för utrymme själv.
    Det samma upplever jag när en Kaitare seglar samma vågor som jag. Eftersom jag inte har Kaitat vågor själv vet jag liksom inte hur han kommer röra sig eller hur hans linor kommer röra sig.

  • adde

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 09:07

    Olas utlägg rör sista punkten i min lista, om man plockar vågen samtidigt så är det den i lovart som har företräde. Med mkt folk så får man finna sig i att det är fler på vågen samtidigt men det är då den som ligger längst ned i vind som får ha uppsikt och hålla undan om det blir tight.

    Edit: Håll uppsikt och var tydlig är kanske det viktigaste.

  • koa

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 09:13

    Det blir en viss “masspsykos” här när det blåser; alla åker till ett och samma ställe.
    Vi har ju hur lång kust som helst, dax för lite “scouting” efter fler/ nya bra spots,
    Utmaning; vi måste ju kunna hitta fler ställen som ger fin vågsegling…eller? 😉

  • s66

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 09:17

    @Basse 388510 wrote:

    Har man lite mera koll på reglerna vet ju övriga ungefär var man försöker hålla sig och var man är påväg och då blir det lättare att läsa en annan seglare. Jag upplever det ganska jobbigt att inte veta en annan seglares intention. Då blir jag osäker på vad jag har för utrymme själv.
    Det samma upplever jag när en Kaitare seglar samma vågor som jag. Eftersom jag inte har Kaitat vågor själv vet jag liksom inte hur han kommer röra sig eller hur hans linor kommer röra sig.

    Basse, hade du skitit i reglerna och haft lite sunt förnuft så hade jag sluppit bli livrädd när du kom i ett ngt okontrollerat bakåtförsök och landade halvmeter ifrån mig….haha!! Skojar bara! De e lugnt broder…
    men hade de varit 3 m/s mer vind så hade jag varit fucked up!
    Oftast e de ju inte vågridningen som är farlig dessa dagarna utan hoppen, speciellt om man får lite luft och forserar mkt i sidled.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur var Gislövshammar igår (lör)??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.