-
Hurghada (bilder, restips)
Mycket tjöt om Hurghada så här e lite bilder å hårdfakta.
Fakta
80 miljoner människor i Egypten
15% är kristna och resten är muslimer
5.5 timmar med flyg från gbg
1 egyptiskt pund = 1.15 skr
tidsskillnad -1 timme
7000 taxibilar i Hurghada
15 av dessa har yrkeskörkort
Taxi körs oftast i 12 timmarsskift
Att köra från norra sidan till södra kostar 20-30kr å tar 20 minuter.
Stan är riktigt ful, det går inte att förbereda sig nog mentalt för detta. Hälften av alla byggnader är bara påbörjade ruiner. Skräp blåser runt överallt. Bilar tutar hela tiden. Taxibilar tutar ständigt på turister ifall någon skulle vilja ta en tur. Tutandet håller på dygnet runt, något att tänka på innan man tar rummet mot gatan. Åker jag hit igen så åker jag nog så att jag slipper vara någon annanstans än på kitestället.Priser
Allt är relativt billigt. Ett restaurangbesök för två går på ca 150kr.Resan
Ving erbjuder ospecificerade resor där de bokar upp riktiga sunkhotell till alla med ospecat å klämmer ut en extra förtjänst på så sätt. På mitt Vinghotell bjöd på frukostmölk med tjocka lager av härsken mjölk på kanten av mjölkkannan. Vill man komma undan billigt är det bättre att bara köpa flygstol och sedan själv välja hotell.Dykning
Detta är väl det som röda havet är mest känt för. Under ytan är utsikten fantastisk. Det är prisvärt att hänga på dyk och snorkelutflykter till reven och en skön kontrast till staden.Pyramider
För att få se några pyramider måste du boka in dig på en resa med din researrangör och åka mellan 3 (Luxor)-5 (Giza,Cairo) timmar busskonvoj med militär eskort.Restauranger
Det finns bra turistrestauranger som man gör bäst i att hålla sig till. Bulls var tydligen utländska locals bästa hak. Falfela (Felfala?) är en egyptisk restaurang som håller riktigt hög standard. (prova deras mangojuice!)
I norra Hurgahada rekommenderar jag Gaucho, en argentinsk restaurang.
Hygien å magsjuka
På apoteken kan man köpa alkogel som är smidigt att hålla händerna rena efter att man handskats med pengarna som redigt skitiga eftersom de aldrig byts ut. Jag åt inte så mkt grönskaker eftersom dessa kan ha sköljts i kranvatten. Välj turistrestauranger.Det verkar bara finnas ett fåtal sorts saker att sälja för alla affärer har ungefär samma saker. Går man på gatan vill alla försäljare ha in en i butiken. Konversationen brukar gå såhär:
– Mr, where are you from?
– Sweden.
– Godag, godag.
(här svarar du förslagsvis samma på arabiska å är därmed inte skyldig nåt å kan gå vidare)
Logga in för att svara.