Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hurghada (bilder, restips)

• Hurghada (bilder, restips)

Publicerad av nic på 28 februari, 2008 vid 19:26

Mycket tjöt om Hurghada så här e lite bilder å hårdfakta.

20080223-DSC02089.jpg

Fakta
    80 miljoner människor i Egypten
    20080219-DSC01968.jpg
    15% är kristna och resten är muslimer
    5.5 timmar med flyg från gbg
    1 egyptiskt pund = 1.15 skr
    tidsskillnad -1 timme
    7000 taxibilar i Hurghada
    15 av dessa har yrkeskörkort
    Taxi körs oftast i 12 timmarsskift
    Att köra från norra sidan till södra kostar 20-30kr å tar 20 minuter.
    20080219-DSC01960.jpg
    Stan är riktigt ful, det går inte att förbereda sig nog mentalt för detta. Hälften av alla byggnader är bara påbörjade ruiner. Skräp blåser runt överallt. Bilar tutar hela tiden. Taxibilar tutar ständigt på turister ifall någon skulle vilja ta en tur. Tutandet håller på dygnet runt, något att tänka på innan man tar rummet mot gatan. Åker jag hit igen så åker jag nog så att jag slipper vara någon annanstans än på kitestället.

20080220-DSC01978.jpg

Priser
    Allt är relativt billigt. Ett restaurangbesök för två går på ca 150kr.

20080221-DSC01985.jpg

Resan
    Ving erbjuder ospecificerade resor där de bokar upp riktiga sunkhotell till alla med ospecat å klämmer ut en extra förtjänst på så sätt. På mitt Vinghotell bjöd på frukostmölk med tjocka lager av härsken mjölk på kanten av mjölkkannan. Vill man komma undan billigt är det bättre att bara köpa flygstol och sedan själv välja hotell.

20080223-DSC02076.jpg

20080223-DSC02077.jpg

Dykning
    Detta är väl det som röda havet är mest känt för. Under ytan är utsikten fantastisk. Det är prisvärt att hänga på dyk och snorkelutflykter till reven och en skön kontrast till staden.

20080223-DSC02112.jpg

Pyramider
    För att få se några pyramider måste du boka in dig på en resa med din researrangör och åka mellan 3 (Luxor)-5 (Giza,Cairo) timmar busskonvoj med militär eskort.

20080226-DSC02208.jpg

Restauranger
    Det finns bra turistrestauranger som man gör bäst i att hålla sig till. Bulls var tydligen utländska locals bästa hak. Falfela (Felfala?) är en egyptisk restaurang som håller riktigt hög standard. (prova deras mangojuice!)
    20080224-DSC02166.jpg
    I norra Hurgahada rekommenderar jag Gaucho, en argentinsk restaurang.

Hygien å magsjuka

På apoteken kan man köpa alkogel som är smidigt att hålla händerna rena efter att man handskats med pengarna som redigt skitiga eftersom de aldrig byts ut. Jag åt inte så mkt grönskaker eftersom dessa kan ha sköljts i kranvatten. Välj turistrestauranger.

20080224-DSC02151.jpg

Det verkar bara finnas ett fåtal sorts saker att sälja för alla affärer har ungefär samma saker. Går man på gatan vill alla försäljare ha in en i butiken. Konversationen brukar gå såhär:
    – Mr, where are you from?
    – Sweden.
    – Godag, godag.
    (här svarar du förslagsvis samma på arabiska å är därmed inte skyldig nåt å kan gå vidare)

ninoh svarade 17 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • nic

Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:26

20080225-DSC02171.jpg

Kiting
    Strax norr om gamla stan finns ett ställe som jag inte kommer ihåg namnet på, där jag såg att det kitades. I södra Hurghada vid Magawish hotel finns Colona Watersport som har bra service. Lite längre söderut finns ett kiteställe vid Hotell Jasmine. Jag var bara vid Colona Watersport. Strax utanför ligger en liten sandbank som ger plattvatten i lä. När vinden blåser NV så är den byig och offshore. N=sideshore och NO är side on.
    20080225-DSC02196.jpg
    Stället funkar bra för nybörjare vid NO och blir avancerat vid NV pga liten start/landning och byig vind. Men 300 meter norr om finns en bra bukt för nybörjare vid N-NO. Colona watersport tar 450kr för att man kitar där en vecka å i priset får man upphämtning (vilket behövs vid NV). En utskrift från windguru sitter alltid uppe på anslagstavlan. Man kan även lämna kiteprylarna over natten i bås som vaktas. Wifi för den bärbara datorn finns. Det finns en enkel restaurang. (pizzan smakar kartong men hamburgaren är god) Burköl för 30kr är dyrt. Du kan lockas att vilja bo på Magawish som äger stranden å verkar ok. Ett dubbelrumm kostar €600. Lite irriterande när man får reda på att ryssarna betalar samma fast i dollar, varför?

20080225-DSC02197.jpg

Våtdräkt
    I februari är en 3/2 lagom i 19-20 gradigt vatten. Skulle gissa att man inte behöver någon våtdräkt om 1 till 2 månader. Vattnet har nästan samma temperatur som genomsnittstemperaturen-2 grader. På sommaren kan det blir upp till dryga 40 grader på dagen. Det är också då det är som vindsäkrast.

20080225-DSC02187.jpg

Stöld/rånrisk
    Skulle nog våga påsta att man känner sig mycket säkrare i Hurghada än på många andra ställen världen. Jag tror inte det beror på turistpolisen som finns överallt utan på den arabiska mentaliteten. Däremot kan man lätt bli lurad på taxipriset eller att de lämnar en 50 öres sedel istället för en 50 pund tillbaka. Nästan alla är väldigt vänliga. Att pruta är kutym. Taxichaufförer inleder alltid med att fråga vad du är villig att betala. Jag höll till slut alltid upp jämna pengar så att priset var helt klart innan jag satte mig i taxin.

Politik
    Känner du att du har en politisk omvärldskompass och får tillfälle att prata med någon om irak-kriget kan det ge intressanter insikter vår egen vinklade mediabevakning.

20080224-DSC02124.jpg

Flera fruar
    Jag tycker alltid att det är kul att fråga taxichaffisarna hur många fruar de har eftersom detta är en utmaning att greppa för oss uppvuxna med (seriell) monogami. Men jag tror jag förstår nu att det kan finnas olika anledningar till detta. En kan tex vara att en man är en garanti för en kvinna att hamna i ett socialt accepterat sammanhang i ett samhälle där det i vissa kretsar är svårt för en kvinna att tjäna sitt uppehälle pga kön. Ett giftemål kan då vara ett socialt skyddsnät som män är tvugna att acceptera efter påtryckningar från familjen. Sedan finns det naturligtvis massa andra skäl med som är lättare att komma på. Detta var iaf min slutsats efter en massa taxiåkande från norra till södra sidan av hurghada.

20080224-DSC02130.jpg
    Vid NO, offshore är start och landning väldigt lurig i lä av Colona Watersports strandhus. Skönt med en sle med mycket depower. Colonas anställda hjälper alla att starta och landa vilket gör den minimala start/landningsplatsen enklare.

20080224-DSC02134.jpg

• nic

Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:34

20080224-DSC02118.jpg
    Senaste inom boardshorts: paljetter.

20080224-DSC02162.jpg

20080222-DSC02052.jpg

• sourra

Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:46

Mycket bra Nic. Vad säger du om temperaturer kontra våtdräkter?

• johanw

Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:50

bra grejor detta ju!!

• wakenils

Medlem
    28 februari, 2008 vid 19:52

kanon med en rapport! aloha!

många fina bilder

hur mycket blåste det och hur väl stämde prognoser, från windguru t.ex eller har du tips på några fler ställen att kolla på

• tomw

Medlem
    28 februari, 2008 vid 20:14

Allt som är negativt kan undvikas om man åker till El Gouna istället.

You get what you pay for. Köpa du sunkhotellet i Hurugada, få du sunkhotellet i Hurugada. Punga ut lite mer pengar få du OK hotell i El Gouna och total tystnad. Kite spoten har utsikt över endlöst öken, sideshore. Vill du undvika andra kan du tar tuk-tuk upp till kitecentret längre upp kusten( syns från Mangroovy beach- men aldrig orkade ta mig dit.)

Punga man ut mer pengar kan man bo i Mövenpick i El Gouna och har toppklass hotell och super vänlig och clean för långt under svenska priser. Har man familj med sig är Mövenpick kanon.

Hurugada är slum.

• sourra

Medlem
    28 februari, 2008 vid 20:17

Och vad kan man säga om Safaga?

• nic

Medlem
    28 februari, 2008 vid 21:05
    sourra;448124 wrote:
    Mycket bra Nic. Vad säger du om temperaturer kontra våtdräkter?

Jag skulle inte kört utan min 3/2a nu (19 gradigt vatten) men dagsgenomsnittstempen ökar brant och jag tror vattentempen skulle vara 24 grader redan om en månad enligt nått diagram jag såg.

nic

• nic

Medlem
    28 februari, 2008 vid 21:10
    WakeNils;448133 wrote:
    kanon med en rapport! aloha!

många fina bilder

hur mycket blåste det och hur väl stämde prognoser, från windguru t.ex eller har du tips på några fler ställen att kolla på

thx
    Windguru stämde ganska bra. pilen rakt från norr är sideshore. jag hade 2 dagar utan vind när jag passade på att dyka utan kitestress så det var helt ok. Tydligen börjar vindsäsongen maj typ.
    Vill du se vindstats å andra detaljer så har senaste Kiteworld en spotguide där Hurghada, Safaga, Sharm el.., El Gouna är med.

nic

PS de flesta bilderna har min tjej tagit 😉

• sourra

Medlem
    28 februari, 2008 vid 22:06

Kudos till tjejen för fotandet, det är fint med lite förevigande. Hoppas jag hinner få tillbaka min kamera från Canon innan jag åker.

• call3

Medlem
    28 februari, 2008 vid 22:15
    TomW;448141 wrote:
    Allt som är negativt kan undvikas om man åker till El Gouna istället.

You get what you pay for. Köpa du sunkhotellet i Hurugada, få du sunkhotellet i Hurugada. Punga ut lite mer pengar få du OK hotell i El Gouna och total tystnad. Kite spoten har utsikt över endlöst öken, sideshore. Vill du undvika andra kan du tar tuk-tuk upp till kitecentret längre upp kusten( syns från Mangroovy beach- men aldrig orkade ta mig dit.)

Punga man ut mer pengar kan man bo i Mövenpick i El Gouna och har toppklass hotell och super vänlig och clean för långt under svenska priser. Har man familj med sig är Mövenpick kanon.

Hurugada är slum.

Bra att veta!

• ninoh

Medlem
    28 februari, 2008 vid 22:23

phedt! nån som har nån info om safaga?

• sourra

Medlem
    28 februari, 2008 vid 22:25

Hittade pyttelite som jag postade här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=448193#post448193

• ninoh

Medlem
    28 februari, 2008 vid 22:42
    sourra;448198 wrote:

nice.. ser ju bra ut, 1 månad sen blir det safaga.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hurghada (bilder, restips)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.