Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hybridbrädor ?

  • hybridbrädor ?

    Publicerad av peterka på 26 februari, 2008 vid 08:36

    Funderar på att utöka antal brädor i garaget, vill ha ngt som planar tidigt men även går att köra i det högre vindregistret. Centerboard kan vara bra med tanke på att smågrabbarna ska göra debut.

    Finns det några bra hybrider på marknaden eller kan man hitta gamla bra raceboards på beg marknaden.

    Har även haft lite funderingar på formula planka, men tror inte det är ngt för små grabbarna trots mindre segel.

    idealet vore en formula med centerboard, men det finns inte vad jag vet.

    Hjälp mig med mina funderingar.

    Knatte svarade 16 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:04

    Kona … ?

    Nu blir det diskussion här 🙂

  • svenne

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:31
    peterka;447383 wrote:
    idealet vore en formula med centerboard, men det finns inte vad jag vet.

    låter som att du letar efter en RS-X.

  • kapten-k

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:34

    Star board har ju många sådana modeller “prokids go” ser kul ut!
    Frågan är om du vill ha centerboard eller bara en box för central fena.
    Tänkte själv kanske ta en widestyle freeride och gjuta i en center box till min grabb, men han är lite för ung än.

  • peterka

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:43

    vore himla bra, men jisses vad den är dyr
    OS status kostar för mycket, borde finnas liknande (kon)cept

  • exo

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:43

    @peterka 447383 wrote:

    Finns det några bra hybrider på marknaden.

    Hjälp mig med mina funderingar.

    Kolla in Exocet Pacer. Kan nog vara det du söker:

    http://www.exocet-original.com/products/pacer.asp

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=188

  • kapten-k

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:55

    Hittade den här i köp och sälj till dig

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16605/cat/12

  • peterka

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 09:59
    Kapten K;447398 wrote:
    Hittade den här i köp och sälj till dig

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16605/cat/12

    Den ska i första hand tillfredställa mig, o i andra hand ungarna.

  • peterka

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 10:09
    exo;447394 wrote:

    ja varför inte, är det ngn som har erfarenhet från pacern.
    Det verkar ju faktiskt helt ok!

  • trasurfarn

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 10:26

    Jag vill faktiskt slå ett slag för en gammal fullängdsbräda med en juniorrigg!
    Det är det klart billigaste allternativet och du riskerar inte så mycket om barnen skulle tröttna på vindsurfing. Jag har lärt många att vindsurfa bl a min polares båda grabbar. Den ena av dem saknar underarm och behöver visserligen fortfarande backupp. Målet är att han i framtiden skall lära sig att använda hängsele så att han kunde hushålla med sina krafter bättre. Han kanske kommer bli inspirerad av storebrorsan som siktar på att lära sig att surfa med hängsele i år.
    -Styr först! Skota sen! Har blivit något av ett mantra som verkligen de lärt sig att förstå och praktisera till slut utan att jag behöver tjata längre.
    Jag kan tänka mig att en och annan modern, fotstyrande vindsurfare höjer på ögonbrynen åt detta , vilket förmodligen är långt ifrån deras värld.
    Men om man nu inte bor/surfar vid öppet hav och långgrund strand och inte kan lära sig vindsurfa på en mindre bräda, får man anpassa vindsurfingen så att det fungerar med en fullängdsbräda och litet segel.
    Grabbarna har lärt sig dels med ett litet ca 2m2 som följde med en värdelös bräda på Toy´s are us. sedan en modern barnrigg från Gastra på 3,5m2.
    Att ha tillgång till en följebåt är en stor fördel, samt en bra fästanordning i nosen på brädan. Det går bäst att bogsera när barnet/vindsurfaren står upp och bara håller i riggen. Min polare, som har en mistral OD har en tamp med sig som han kan bogser-surfa minsta grabben med när han har kroknat.
    Nöj dig med att väcka surfglädljen och lära ut grunderna! Tids nog kan de kanske testa på lite häftigare surf. Har du en lugn och pedagogisk surfpolare är det en fördel om han/hon kan instruera ditt barn. De brukar fungera bäst så!
    Lycka till Peterka!
    Träsurfarn
    Ps. en gammal raceboard eller typ Dufour wing fungerar bra med en juniorrigg.

  • oscar

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 10:39

    Kona låter som det perfekta valet. Lättvindscruising, planar tidigt, tar segel mellan 2 och 9 kvm. Oöm, soft deck vilket är perfekt för barn och familj….tyvärr ingår baksidan att tillhöra Konasekten. 🙂

  • stinger

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 10:46
  • trasurfarn

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 11:53

    Var vindsurfar du någonstans Peterka? Lång stand? långgrunt? Om så inte är fallet rekomenderar jag en bräda med “stävögla” eller att du monterar in en sådan. Detta för bogseringens skull. Kan man minska tiden för den psykiska smärtan då nybörjaren ballar ur ökar förutsättningarna att han/hon vill göra nya försök någon annan gång. Följebåt är suveränt! Både Konan och Pacern fungerar nog bra med barnrigg men räcker pengarna även till följebåt med motor om du/ni nu inte alltid vindsurfar vid en bra strand med pålandsvind?
    En gammal racebord kan vara ett bra lågbudgetallternativ.
    Träsurfarn

  • peterka

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 12:19
    Träsurfarn;447432 wrote:
    Var vindsurfar du någonstans Peterka? Lång stand? långgrunt? Om så inte är fallet rekomenderar jag en bräda med “stävögla” eller att du monterar in en sådan. Detta för bogseringens skull. Kan man minska tiden för den psykiska smärtan då nybörjaren ballar ur ökar förutsättningarna att han/hon vill göra nya försök någon annan gång. Följebåt är suveränt! Både Konan och Pacern fungerar nog bra med barnrigg men räcker pengarna även till följebåt med motor om du/ni nu inte alltid vindsurfar vid en bra strand med pålandsvind?
    En gammal racebord kan vara ett bra lågbudgetallternativ.
    Träsurfarn

    Hade lite flyt och köpte hus på 90talet, ingen ville flytta hit men vi la ett skambud o flyttade in.

    100 m till stranden med varierande djup, sjöbod med följebåt finns. Sen är det bara 2mil till ölandsbron= befinner mig på öland rätt ofta.

    Skulle kunna tänka mig en äldre raceboard men vill då hitta en i bra skick, efterlyses.

    Kona one är inte helt fel, men vill ha masttrack på en så lång bräda, har ingen rädsla för att gå med i Konasekten, jag är med i så många andra konstiga sekter.

    Exocet pacer verkar faktist vara ngt för mig, men den skär i plånboken. Fast jag tycker egentligen inte om pengar.

  • Knatte

    Gäst
    26 februari, 2008 vid 12:21

    @exo 447394 wrote:

    Kolla in Exocet Pacer. Kan nog vara det du söker:

    http://www.exocet-original.com/products/pacer.asp

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=188

    Visst skall du ha en Exocet 290 pacer som jag 🙂 Då lär du plana tidigt och ta höjd som aldrig förr…
    Visst brädan väger några kilo och är klumpig att bära runt mm. Men det finns fördelar med konceptet…:wink:
    paccer_290_2.jpg

  • lex-luthor

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 12:30

    Jag kan rekommendera F2 Discovery. Mjukt däck, centerbord och pråmstorlek gör den lätt att börja med. När den planar känns den inte såå himla stor och så slipper man ha en Kona… 😀

    Och som av en händelse råkar jag ha en till salu! 2006:a, utan rigg.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hybridbrädor ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.