Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HyperSonic – Lätt eller svårt?

• HyperSonic – Lätt eller svårt?

Publicerad av lundvall på 25 maj, 2004 vid 13:31

Hejsan alla!
    Jag funderar på att skaffa en HyperSonic, fast jag vet inte om den är försvår för mig eller inte. Enligt en i fiskebäck är det inga problem fast när man var på SurfCompaniet å kollade lite tyckte dom att jag skulle skaffa nån from av Freeride bräda.

– Nu kommer frågan, vad tycker ni?
    Jag är 15, kan kan plana och så med stroppar å hängsele sätter mina gippar när det inte är nån kamera i närheten (lyckas alltid rammla då). Men annars tycker jag att HyperSonicen verkar vara grymmt bra på alla sätt. Man hör ju hur alla HS-ägare går omkring å skryter, så då funderar man på om den passar till mig eller ej.

Tacksam för svar!

anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gurra1978

Medlem
    25 maj, 2004 vid 16:24

Jag är ägare av en Hypersonic 111 DRam 04:a. Jag tycker att det är en mycket bra bräda för segling i Sverige. Den tar chop mycket bra pga konkaverna men nackdelen är att den måste jobbas upp i planing. Du måste helt enkelt pumpa igång den ( 1 kraftigt pumptag) för att den ska släppa greppet mot vattenytan. När den dock är uppe i planing så glider den underbart fram över vattnet, även genom vindhål.

Den klarar de flesta förhållanden mycket bra. Jag kör mest inomskär med den i Stockholm (men Göteborg har ju också skärgård) och där är den perfekt. Jag hade även tillfälle att segla med den i Apelviken förra veckan i någorlunda stora vågor och den klarade uppgiften mycket bra. Den var faktiskt mycket behändigt att hoppa med pga dess korta längd, 218 cm.

Det kan ju tilläggas att om man mest bara kör i hårdvind och på öppet hav så skulle man kanske satsa på en liten freeride eller freestyle istället.

• lundvall

Medlem
    25 maj, 2004 vid 18:19

Ah! smile.gif Låter som en mycket bra anledning till att jag skall skaffa en. Fast det finns ju ett till problem, man skall ju hitta en till ett rimmligt pris som man har råd med också…
    Men jag antar att jag hittar en nån vacker dag wink.gif
    Men den tål inte så mycket eller? Typ en bom på nosen å sen skall brädan inte må så bra har man hört, stämmer det eller?, eller tål den mer än så? (vilket jag hoppas)

• markram

Medlem
    25 maj, 2004 vid 18:30

Kolla din mail.
    Köp ingen freeride! Du kommer att ångra dig redan i första heatet..

• gurra1978

Medlem
    25 maj, 2004 vid 18:31

Dram är väl inte mer/mindre ömtålig än någon annan modern bräda. Wooden är lättare och således lite skörare.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2004 vid 12:50

Jag köpte precis en DRAM 105 -03. Surfcompaniet varnade mig också men jag slog till ändå. Tycker den är underbar! Ligger störtskönt på vattnet, känns nästan som om den går på räls, tar chop bra och är snabb. Den är lite anorlunda än andra brädor. När man skall upp i planing drar det lite i selen i andra riktningar än åtminstone jag varit van vid men det vänjer man sig snabbt vid.

Kör du småsegel och det blåser på bra blir det rätt tungt att segla, du får bra tryck på bakbenet men orkar du hålla emot går det fort…

Sen skulle jag ju inte köra Hyper i vågor Apel men det kanske går också. Lite chop tar den hursomhelst väldigt bra.

Köp en!

Pulver

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HyperSonic – Lätt eller svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.