Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic: va är bruksanvisningen???

  • Hypersonic: va är bruksanvisningen???

    Publicerad av Knatte på 22 september, 2004 vid 19:53

    Har äntligen fått provat min Hypersonic 111 idag!
    (Det är inte ofta man väntar på mindre vind, för att prova en bräda smile.gif )
    Det var ju en anorlunda upplevelse att köra på.
    Den kändes helskum ibörjan, men efter några repor så började det klaffa.
    Men det var en bräda som kräver mycket kraft att segla med. Det känns i kropp och framförallt vaderna efter några timmars surf wink.gif

    Första intrycken.
    – Den tuggar sjukt bra höjd, när du har tryck i grejorna.
    – Den håller planingen bra, när du har fått igång denna.
    – Den var väldigt lugn i choppigt vatten. Den var inte speciellt skrämmande att segla i genom chopp och vågor, med bra tryck i 6.0 kvm.

    – Den är inte lättgippad crazy.gif
    – Med den lilla fenan på 34 cm så får jag lätt spinnout..
    – Den var lovgirig, när du försöker få i fötterna i fotstropparna.

    Därför vill jag gärna ha synpunkter från andra Hypersonic ägare:
    Vilken fena använder ni till olika segelstorlekar ??
    (Tyckte själv att 42 cm passade bättre till brädan, än 34 cm fenan till ett 6.0 kvm)
    Var placerar ni mastfoten?
    Hur skall den seglas för att den skall komma loss ordentligt?
    Jag tyckte den var skapligt snabb, men det borde finnas lite mer att ge.
    Hur gippar ni brädan. Med finness eller med brutal kraft?? tongue.gif

    lundvall svarade 18 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2004 vid 20:40

    ta det lungt du kommer underfull med hur den funkar om ett tag . körde själv min idag med 6,4 och 34 fena hur bra som helst . Vänta bara när du slänger på ett 9,0 och tuggar iväg du kommer bara att njuta av glädje . Vad det gäller placering av mastfot så kan jag bara säga hur jag har det .6,4 låååångt bak med 9,0 strax efter mitten detta tycker jag har funkat bra för mig . vi syns väl i björlanda nån gång då kan vi byta lite åsikter …
    Janne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2004 vid 21:03

    hej
    jag köpte en HS 105 för ett tag sedan.
    jag har seglat 8,5 6,6 o 5,3 segel med den och min lilla erfarenhet av den är bla. ha mastfoten ganska långt fram för att bli av med lovgirigheten (man styr mer med seglet än fötterna). 34cm fenan passar bra till 6,6 och så har jag en small 32cm som funkar supper till 5,3an (den riktiga idiotfarten har jag bara upplevft med 5,3an som jag också
    tycker brädan funkar bäst med). spinout har jag inget problem med så länge det går fort . gippar har jag inte listatut än hur man gör men det trodde jag mer berodde på min mediokra gippkunskap.

  • boman

    Medlem
    23 september, 2004 vid 04:59

    trimma trimma… det tar ett tag, upp med bommen, bak med fotstropparna.
    34 fenan kör jag på mitt M8 7,4 kvm utan tendens till spinnout, 42:an med 8,7 kvm.
    Till ditt 6,0 borde en 31-32 cm fena vara perfekt. stå/tryck långt bak på brädan för att hålla planing genon gippen.
    Hypern har ett otroligt stort vindregister men personligen så tycker jag den går bäst med segel runt 7,0-8,3 kvm

    lycka till!!

  • pulver

    Medlem
    23 september, 2004 vid 07:46

    Jag kör en 105:a Tycker den brädan trivs bra mycket bättre med 34:an äm 44.an. Kör 34:till 6.3, 7.0 och ibland om det är bra tryck, även till 8.5. Brädan stäler sig lätt lite på kant med 44.an, särskilt om det tutar i. Planar ju dock tidigare. Har hör att den nya 42:an är bättre.

    Jag tycker du skall ha mastfoten långt bak hela tiden om du vill det skall gå fort. Förut hade jag 8.5 strax framför mitten och resten lite bakom. Nu kör jag allt nästan längst bak. Och stropparna längst bak. Det går snabbast så om det blåser. Hr int märkt att man skulle komm upp i planing senare heller.

    Hypern ÄR jobbig när det är fullt tryck i låt säga 6.3. Blir et grymt tryck på bakbenet. Det blir lite mindre tryck om du sänker bommen. Du kommer snart underfund med allt.

    Jag tycket brädan kändes väldigt annorlunda i början men lärde mig snabt att älska den. Visst har den ett brett vindrgister men den är klart roligast att köra i lite lättare vindar (7.0-8.5) Blåser det mer har man roligare med en mindre, lite piggare bräda. Lycka till!

    /Pulver

  • Knatte

    Gäst
    23 september, 2004 vid 08:00

    Nu börjar det likna något tongue.gif
    Då vill jag ha lite mer tips om hur ni får ordning på gipparna laugh.gif
    Detta kändes inte självklart igår.
    Men det verkade funka bäst ifall jag gjorde något som liknade laydown gippar ooo.gif
    Mycket framåtvikt och tryck på mastfoten. Är jag rätt ute confused.gif

  • jester

    Medlem
    23 september, 2004 vid 11:49

    Kan instämma med övriga “talare” Kör 6.5 med 34:an o 8.5 med 44:an (HS 125). Får väldigt sällan spinout. Och det går undan med 6.5:an.. Skall dock skaffa mig nåt lite mera hoppvänligt för just 6.5 till våren.
    Angående gipparna: Jag sätter bakfoten väldigt lång ut på läsidan av brädan, och kör lite laydown teknik med riggen. Kan dock bli lite (o)lustigt då man byter ner till mindre/smalare bräda efter att ha seglat mycket HS. Då har det hänt att man trampat foten i vattnet… blush.gif
    Men brädan ÄR svårgippad, det är bara att köpa den biten.

    Oh! och angående att få upp brädan på planing: Fall av! Och det rejält. När du väl fått upp den i planing, så hämtar man lätta upp tappad höjd. Vidare så skall man inte tokpumpa med riggen heller.

  • Knatte

    Gäst
    23 september, 2004 vid 13:29

    När kan man förväntas plana med ett Thomahawk 6.0 kvm fullcambrat och med ett 7.8 kvm techno logic segel utan cambers?? Seglet är liknande NP Diablo/simmer Zero
    Nu är ju min teknik inte 100 % ännu, men med lite vana….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2004 vid 14:15

    jag kom på en annan sak jag har lite problem med ibland,
    det är att få in bakre foten i stroppen när man fått upp farten och studsarfram på vågorna.Hur gör ni? sätter ni i bakre först,eller båda innan det bär iväg, eller är det bara jag som måste träna mer på att träffa stroppen för när man missar så trappar man breve brädan.

  • Knatte

    Gäst
    23 september, 2004 vid 14:25

    Exakt samma problem för mig. När man försöker pilla in bakfoten, så börjar brädan lova upp. Känns som den är relativt känslig på tryck på bakfoten smile.gif
    Men inte när man försöker gippa förståss cool.gif

    Men ifall jag föll av lite och tryckte ner brädan med riggen blev det bättre och med 42 fenan så blev brädan mycket mer förlåtande.
    Men jag har bara seglat två timmar hitills, så det blir säkert bättre redan nästa gång smile.gif

  • enskedetomas

    Medlem
    23 september, 2004 vid 16:38

    Jag kan känna att större brädor gärna går upp i vind när bakre foten skall i och det lätaste sättet är att hänga ner/i selen lite extra och få mindre tyngd på främre foten.eller så går man med vinden ordentligt grin.gif

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2004 vid 07:03

    Det finns rätt mycket information om detta på starboards forum (http://www.star-board.com). När det gäller gippen så är väl tanken att den plana delen av rockern är kort och ligger långt bak. Man kan därför inte göra som man gör på mer vanliga brädor dvs vikten framåt och mastfotstryck för att lägga ner hela kanten av brädan, det gör istället att mer av rockern kommer ned i vattnet och farten bromsas upp. Istället är det alltså mycket tryck på bakfoten som gäller. Ett problem jag haft är att om man vinklar brädan för mycket så går främre lästroppen i vattnet och bromsar rejält. Så mycket tryck på läfoten precis framför bakre lästroppen och lyft med framfoten utan att vinkla brädan för mycket. Jag tycker väl mest att ingången till gippen är extra krånglig särskilt som man gärna kör med lite extra stort segel…
    Väl inne i gippen kan man karva ganska bra och komma ut med bra fart i planing, men sedan vid rigg flippet brukar jag alltid tappa planingen och har inget bra tips där.
    Lilla 34cm fenan har jag också fått en del spinnout med men det har bara hänt när jag tex lutat brädan åt lä eller innan man fått uppfarten. Det tar ju lite tid att bygga upp farten men väl där så tycker jag man kan trycka väldigt hårt på fenan utan spinnout. Det gäller även i vågor och beror nog på att mittendel av brädan går ner en bit gämfört med vanliga brädor.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2004 vid 17:29

    Är det någon som har koll på vad för färg som passar till nosen på en hs105 (silver metalic) typ färgnummer, billack,bilmodell?eller vad man nu tar.

  • Knatte

    Gäst
    26 september, 2004 vid 18:29

    Tackar för tipset smirk.gif
    Ikväll satt gipparna mycket bättre. Brädan kändes mer balanserad med bra tryck i 7.8 kvm riggen. Trist bara, att det är mörkt redan vid halv 8 tiden mad.gif

  • Knatte

    Gäst
    22 april, 2005 vid 10:15

    Känner att jag behöver väcka min gamla tråd till liv igen…
    Försöker ni hålla Hypersonicen helt plan eller seglar ni lite på kant, när ni ligger på halvvind eller försöker kryssa.
    Brädan är ju lite sugen på att gå upp lite på kant smirk.gif

    Nästa fråga: När man slörar eller faller av lite, skall man lyfta framfoten för att få så liten våt yta som möjligt?
    alt. Skall man ha tryck på framfoten och hålla brädan så plan i längsled som möjligt.
    Batterierna i GPS:en tog slut direkt igår, så jag kunde inte göra några egna fart jämnförelser blush.gif

  • tiki

    Medlem
    23 april, 2005 vid 09:22

    Det finns en färgguide för olika årsmodeller av Starboard under “Produkter” på http://www.starboard.se

    //Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic: va är bruksanvisningen???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.