Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing i år ska det ske ?

  • i år ska det ske ?

    Publicerad av marden på 28 mars, 2011 vid 15:51

    I flera år har jag drömt om att surfa längs en iskant på plattvatten .
    För några år sen va jag uppe i Leksand där älven dragit med sig isen och tvärs över fjärden gick en iskant o hade jag haft grejerna då hade det gått fort…

    I år när isen ligger så tjock borde det finnas flera ställen runt Stockholm som har lämplig iskant
    In o ut lopp,båt trafik ,strömmar, frågan är var ?
    Igår när jag var på stora värtans is var det en kant i söder ,men det blir åt fel håll.

    På lördag ska det kanske bli varmt o blåsigt ..
    Vem är på ? Man kan ju ta lite större bräda så man slipper bada…

    mr-jibe svarade 13 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • oaxen

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 16:25

    Roxen hade perfekta is-/vattenförhållanden igår. Tjock is men öppet vatten vid stångåmynningen. Inte för att nån va ute : )

  • douglas-l

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 16:28
    Oåxen;650661 wrote:
    Roxen hade perfekta is-/vattenförhållanden igår. Tjock is men öppet vatten vid stångåmynningen. Inte för att nån va ute : )

    …men nu i helgen kanske? 😉

  • niklas_s

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 13:38

    Watch out för is som lossat från kanten bara. den kan bli typ osynlig när de e så sjukt platt. Ja va stoked me kiten häromdan i min is-lagun tills smalbenet fick smaka iskant delux.

    Minutes before

  • surfteo

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 13:48

    ahh ser varmt o gött ut niklas!!

  • marden

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 15:21

    var ute o reka idag och åkte till årsta havsbad där jag tänkte att waxholmsbåtarna går, o mycket riktigt hade dom en ränna där rakt över fjärden den var väl cirka 100m bred och gick i sso rikting perfekt speed vinkel på sv..
    http://kartor.eniro.se/m/aYVa4

    och i södra änden av fjärden hade berga basen kört upp isen på lite större yta iskanten gick i so rikting,men lite svårare att komma åt http://kartor.eniro.se/m/aYV0R

    idag såg det inte så in bjudande ut 1+ o snö i luften ,frågan är om man ska testa redan på torsdag ,då jag tänkte åka uppe på isen, men kanske lika bra att köra bervid om man ändå riggar progen ser annars riktigt lockande ut till på söndag http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=22

    lät oskönt att köra på ett isflak med smalbenet,men om det blåser borde dom samlas på läsidan av rännan?
    dessutom gick jag ut o mätte istjockleken vid kanten på rännan o den var 35 cm så det ska mycket till att det lossnar några flak man inte ser eller?

    och om nån vill komma men inte har en bräda så fanns det en där redan:wink:

  • carl-r

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 15:49

    Hahaha, när jag ser dina bilder så hör jag min fru i huvudet som förklarar hur frisk i huvudet jag är när jag är på surfhumör. 😀
    Underbart att säsongen är igång igen!

  • marden

    Medlem
    2 april, 2011 vid 13:47

    f@n… verkar inte bli av i år heller.
    va laddad idag men det hade lossnat fler isflak o i den sydliga vinden hade dom samlas längst in i rännan så det var 500m ut till öppet vatten, iofs var det för klen vind idag också.
    om vinden vrider över mer på väst imorrn så kanske det kan gå men isen börjar ge med sig också

  • eldgris

    Medlem
    2 april, 2011 vid 18:36

    Badbyxorna utanpå. Aight!

  • marden

    Medlem
    7 april, 2011 vid 18:32

    idag hände det,fast som vanligt är det bättre i drömmarna.
    hade siktet inställt på trinntorps brygga som jag var o reka här om dan med cykeln ,där dom dragit upp en ränna tvärs över ersta viken fast den var full med isflak då, trodde dom skulle blåsa bort idag fast istället sprack isen upp på flera andra ställen.

    men hitta en yta på 300*50 meter lite längre ut där isen hade delat på sig,som dom flesta vet har det blåst en “del”idag, byar upp på 31m/s vid stavnäs när jag var där gjorde att det damma till om vattnet ibland men där imellan var svårt att plana.

    med dessa speciella förutsättning tog jag min största bräda o mitt minsta segel vilka väl inte lira så jätte bra ihop,fast sträckan var så kort så man kom bara igång när det var dags att stanna.
    fick lite stryck ibörjan o drev ner på isen i lä och som tur var höll den att gå på så fick göra en walk of shame tillbaks till stranden och efter lite mer nedhal o trimning för lung gick det bättre .
    va lite colt att köra nära iskanten där det var helt slätt ,fast då sög brädan fast i vattnet ,gick fortare en bit ifrån där den fick lite luftsmörjning.

    på vägen hem såg jag en större spricka som gick tvärs över hela ersta viken får nog drömma vidare om den skulle va lite colt att ha 2 km på sig att få upp farten

  • jester

    Medlem
    8 april, 2011 vid 07:19

    Synd att det inte funkade som förväntat! Gillar ju idén!!

  • v-thun

    Medlem
    8 april, 2011 vid 07:54

    i år SKA ja sätta vulcan

  • marden

    Medlem
    8 april, 2011 vid 14:32

    då kan det väl va bra med plattvatten?

    är lite inne på att göra ett nytt försök imorrn…någon?

  • glader

    Medlem
    8 april, 2011 vid 20:41

    Du är en hårding som går utanför ramarna Mården. Det är coolt!

  • mr-jibe

    Medlem
    8 april, 2011 vid 20:54

    Om du ska köra imorgon så tycker jag nog att du borde kolla upp mjölkudden på baggen, nacka/saltsjö boo där en polare till mig knallade 150m ut på isen, riktigt tjock is ändå ut på kanten så att man utan problem kunde stå där 😀 Exakt vart där vet jag inte…

  • grrrr

    Medlem
    8 april, 2011 vid 21:36

    isen är borta på baggensfjärden. Mjölkudden fungerar väl sådär på NV va?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing i år ska det ske ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.