Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I Sverige är prylar BILLIGARE än i Tyskland!!!

• I Sverige är prylar BILLIGARE än i Tyskland!!!

Publicerad av s på 24 april, 2003 vid 19:00

Hehehe!!!!

Den rubiken får säker ett par att höja på ögonbrynen.

Men nu är det ju så och då MÅSTE jag bara lägga in det som ett motinlägg till alla som alltid hävdar att Sverige är så dyrt och att det är så billigt att handla någon annanstans.

Jämförelse:
    F2 Maui Project 8’0”
    Hos http://www.lonasport.de (som tidigare omtalats som billigare än allt annat i Sverige) kostar den 1 299 EUR = 11 830 kr i dagens valuta (konverterad via http://www.xe.net/ucc/ )
    Hos http://www.looping.de kostar de 1 290 EUR = 11 745kr
    Hos http://www.surfcompaniet.se kostar den 11 495kr wink.gif Och då slipper man frakten och osäkerheten att handla utomlands.

Starboard Acid 77 wood
    lonasport.de 1 330 EUR = 12 114kr
    looping.de 1 330 EUR = 12 114kr
    surfcompaniet.se 11 995kr. Jihaa, billigare! wink.gif

RRD Hardcore Wave S
    lonasport.de 1350 EUR = 12 294kr
    looping.de 1349 EUR = 12 283kr
    surfersparadise.nu 11 999kr – Jiiihaa, billigare! grin.gif
    Även Surfersparadise klarar sig alltså i en jämförelse, de som alltid fått utstå spott och spä för sina priser!

Fanatic Goya 80
    lonasport.de 1 299 EUR = 11 829 kr
    looping.de 1 190 EUR = 10 835kr
    surfersparadise.nu 12 499 kr – Ajdå! 1664kr dyrare… det är en hel danmarksbiljett! frown.gif

JP Wave 79
    lonasport.de 1350 EUR = 12 294kr
    looping.de 1349 EUR = 12 283kr
    surfersparadise.nu 12 499kr – Ah, nära – men dyrare… tongue.gif

Naish Wave Quest 254
    lonasport.de 1199 EUR = 10 917
    megascene.nu 11 999 kr – En hel tusing dyrare shocked.gif

Och vad lär vi oss av detta?
    Sverige är inte så dyrt som vi tror!

Är det någon som orkar jämföra fler märken och modeller?

/Staffan

surferboy svarade 22 år sedan 7 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • lars_k

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:13

Stämmer nog att priser på årets modeller inte skiljer mycket mellan Tyskland och Sverige. Men fjolårsmodeller kan man få riktigt billigt.
    Kolla surfkepplers ”Angebotsfabrik” så får du se. Där handlade jag senast.

• s

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:18

Jo, men en förra årets F2 MP kostar inte mer än 6999kr på Surfcompaniet. Det kan inte skilja mycket?

/Staffan

• ola_p

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:21

Hmm… Fast oftast e det väl fjolårsgrejor som brukar vara billigt eller?Här e iaf ett exempel…
    2002
    fanatic goya pro model245
    surfshop-keppler.de Satan, den e slut… men kostade iaf ca 4500 SEK de andra (255) landar på 6365 SEK
    surfers paradise jaja, men 250an kostar 8999 SEK Ajaj.. där vart tysken billig…

• lars_k

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:23

Han tar 599 Euro för en MP 8.4. Är detta en 02:a iofs?
    Länge: 254 cm Breite: 54,6 cm Gewicht: 6,0 kg Volumen: 80 l

• s

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:26

Vilket kanske bevisar att Tyskarna har mycket större marginaler än de svenska shopparna eftersom de kan sänka priset så mycket då det är förra årets grejer??? För de gör nog inte förlust ändå även om deras marginaler kanske är noll.

/S..

• ola_p

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:26

kepplers pris ligger på 6,364.01 SEK då, så då skiljer ju inte mkt, äts ju upp av frakten…
    EDIT: stylen gäller detta… 699 euro

• oscar

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:33

Tyska importörer har nog väldigt mkt bättre inköpspriser eftersom de handlar STORA volymer. De har ca 40% av världsmarknaden..

Desutom bara 16 % moms va?

Tycker synd om svenska importörer…

• s

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:42

Nu jämför du äpplen med päron igen – det är såååå vanligt på denna konf! Det är oftast så som ryktena startar att det är sååå billigt i Tyskland/Polen/Ungern/Pakistan eller var man nu kan hitta prylar.

För att ge ett exempel på hur det kan låta:
    ”Dööö, jag såg att de bara tog 3700 för en Maui Project i Tyskland! Faaan va dyrt Sverige är!”
    Och sedan då man går in ock kollar på vad snubben säger på den sidan han hänvisar till så är det förra årets bräda (eller förr-förra), dessutom har han använt sin hemmagjorda miniräknare med inte aktuella valutakurser och avrundat nedåt. Och inte tagit med frakten. Då blir det billigt.

/Staffan

• lars_k

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:47

Hvafalls?

• s

Medlem
    24 april, 2003 vid 19:54

Joo, men visst är det så! Håller du inte med?
    Det har jag varit med om flera gånger. Någon hävdar att det är snorbilligt och sedan klickar man sig in i hoppet om att får göra fynd och så hittar man bara massa gammal skit! (Nu är ju inte förra årets brädor skit – men i alla fall är besvikelsen stor).

/Staffan

• lars_k

Medlem
    24 april, 2003 vid 20:02

Aha. Trodde du menade att jag jämför äpplen med päron. Men jag kommer alltid med välunderbyggda inlägg så jag fattade ingenting wink.gif
    Kan nog stämma att alla inte har helt koll på vad de påstår här på konfen…

• s

Medlem
    24 april, 2003 vid 20:09

Jo, men det gjorde du ju också… Det är en 2002:a på bilden (det kanske du inte visste?) medan jag tog fram priset på en 2003:a.
    Fast du kanske jämförde med 6999kr som jag nämnde för en 2002:a på Surfcompaniet? I så fall missade jag det och ber om ursäkt för mitt bryska påhopp. crazy.gif
    599 EUR blir för övrigt 5456kr vilket ju är ett ruskigt bra pris för den brädan – ett fynd!

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 20:11

s.. jag förstår hur det tänker..o håller tillvissdel med. Av vissa inlägg som har tagit upp ämnet ”import” har man fått intrycket av att vindsurfingprylar nästan är ”GRATIS” utomlands osv…Har man den utgångspunkten när man letar prylar utomlands, ja då kommer man bli besviken…för så är det inte i verkligheten, inte vad jag har sätt iallfall. MEN! om man ändå har bestämt sig för att köpa nytt då finns det definitivt pengar att spara på att handla utomlands..ingen tvekan om det. Jag sparade 3200 kr enbart på en bräda jämfört med sverige…om man då lägger på mast ett par segel osv..då kan det röra sig om rätt mkt pengar att spara (om man jämför listpris, vet inte hur generösa svenska handlare är med mängdrabatt? Tyskarna är ju rättså..!)

Jag ser ingen mening med att försöka övertyga dig att så är fallet…känns det bättre att handla i sverige så är det ju bara att förtsätta med det, finns ju dock vissa risker med att importera..o sen tillkommer frakten…men den är prismässigt inte speciellt skrämmande tycker jag …

• lars_k

Medlem
    24 april, 2003 vid 20:12

Japp. Det var 02:an på surfcompaniet jag jämförde med. Ge fan i att hoppa på mej wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 20:51

Jag köpte ÅRETS starboard bräda i Tyskland och jag betalde ca 9000:- dvs. jag sparade ca 3000:- mot att inte handla den i Sverige(köpte två st)ren vinst 6000:-.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I Sverige är prylar BILLIGARE än i Tyskland!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.