Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › I Sverige är prylar BILLIGARE än i Tyskland!!!
-
S! Vad menar du med nedanstående??
Exakt på viket sätt bevisar det att tyskarna har större marginaler??? Bara för att kanske inte tex SP sänker lika mkt så behöver de väl inte ha sämre marginaler!! De kanske bara vill tjäna mer pengar!!!/Mats
”Vilket kanske bevisar att Tyskarna har mycket större marginaler än de svenska shopparna eftersom de kan sänka priset så mycket då det är förra årets grejer??? För de gör nog inte förlust ändå även om deras marginaler kanske är noll.
/S.. ”
-
Surfhaus i Rostock. Skit i deras hemsida, ring eller maila(Han heter Micha) dem för bästa pris. I tyskland kan man pruta mycket därför ska man inte bry sig om deras listpriser.Min kompis köpte också årets bräda där. frakt 20 euro eller så åker man dit och fyller bilen med sprit!
-
kollade i en gammal Surf Magazine där de diskuterade surfshoppar. Läste inte så noga men de hade en karta med över ”alla” shopar i Tyskland, och det vill jag säga, de var inte så få direkt. Så att de är villiga att sänka priset så mkt på fjolårsgrejer beror nog på att tyskland är en sån stor marknad plus en högre inbördes konkurens. Inga nyheter för er kanske men det var mitt inlägg i debatten
-
Med risk att hamna lite utanför diskussionen:
Nu vet inte jag om surfprylar köps i dollar, men med tanke på att dollarn minskat ca 15% i värde jämfört med svenska kronan, sedan förra året, så borde rimligtvis surfprylarna blivit billigare till 2003…annars är det någon som ökat sina marginaler!
En jämförelse med cykeldelar: 90% av alla cykeldelar köps i dollar, mestadels från Asien eller USA. Från 00-01 gick dollarn upp med ca 15% varpå 2001:s modeller gick upp med motsvarande procentsats, inget konstigt med det, men nu när dollarn rasar så sänks inte priserna med motsvarande! Det är klart att handlarna inte är dummare än att de maximerar sin profit…så länge kunderna är beredda att betala…det skulle i alla fall jag gjort.
Ytterligare en jämförelse: I ex. Kalifornien är konkurrensen mellan musikaffärerna så hård att du kan sitta och spela på ett trumset en halv dag, bara för att du visat intresse för en cymbal! Konkurrenssituationen där gör också att man kan spela ut affärerna mot varandra och på så vis pruta ner ”listpriserna” rejält!
-
Jag tror att surfprylar (liksom det mesta annan internationell handel utanför EU) görs upp i dollar. Det är dock så att ordrar och kontrakt skrivs långt innan dagskursen. Jag skulle tro att de brädor som står i butikerna nu beställdes redan förra sommaren/hösten vilket gör att dagspriset på dollar inte påverkar priset i butiken.
Men till nästa år…./Staffan
-
Äh, jag bara drog till med nått….
Nä, men allvarligt så känner jag flera handlare som har eller har haft surfbutik, och jag vet att de svenska surfbutikernas marginaler inte är så stora. Tyvärr har de inte de ”drömpriser” vid inköp som vi kanske önskar/tror. Om en svensk surfbutik skulle sänka sina priser såsom de gjort i tyskland skulle de gå med ganska ordentlig förlust på varje bräda. Men jag tror inte att tyskarna går med förlust, det vore ju företagsekonomiskt dumt (de enda fall då man säljer ut under inköpspris är väl då man håller på att gå i konkurs och vill dämpa fallet lite genom att få bort ett förlusttyngt lager).
Så att priserna i Sverige är högre är tyvärr inte våra handlare här enbart ansvariga för. Det är många led som skall passeras innan brädan står i butik. Och volymen brädor (alltså inte i liter mätt utan i antalet brädor 😉 som säljs påverkar naturligtvis inköpsavtal och rabatter från tillverkare till försäljare.Sedan finns det gånger då priset sjunker ordentligt, såsom det verkar ha gjort denna vintern på 2002:orna. Det beror då (oftast) på att fabriken säljer ut sitt lager, de tar bort sina marginaler ut till återförsäljarna och dessa säljer ut med lägre (eller inga) marginaler. Det gör att man kan få en sprillans ny bräda för 7000 vilket är ett ordentligt fynd! Dessa utförsäljningar är likt vid ”kampanjer” för att få slut på lagret.
Jag ställer mig för övrigt frågande till dessa utförsäljningar. Jag tror inte att de är bra för marknaden långsiktigt. Det gör ju att andrahandsvärdet på förra årets begangade brädor sjunker i botten vilket gör att en som är sugen på en ny bräda kanske inte kan köpa för att han inte har råd att byta och lägga massa tusen i mellanskillnad – vilket gör att tillverkaren inte får sålt de nya vilket gör att han återigen får rea ut dem i slutet av säsongen… En ond cirkel för tillverkaren. Det funkar om en tillverkare gör det (eftersom ett märkes dumpningar inte påverkar marknaden i stort) men om flera eller alla börjar med det kommer det att holka ur försäljningen av nya brädor. (Vissa seglare kommer ju alltid att segla på det senaste men de flesta har faktiskt ekonomiska begränsningar).
Vissa tillverkare har ju också börjat att göra numrerade upplagor för att ta bort lite av dessa massutförsäljningstendenser. Det finns ju både gott och ont med detta. Det goda är att den bräda du köpte för 12 papp under våren inte säljs för sju tusen under hösten, den behåller därmed andrahandsvärdet bättre (såvida den uppfattas som exklusiv och bra på marknaden – annars sjunker nog priset likförbannat). Den negativa är ju att de numrerade upplagorna kan ta slut och kunden kan inte köpa sin drömbräda. Kunden kanske därmed går över till ett konkurrerande märke, det är ju inte bra för tillverkaren – för märken byter man inte lika ofta som årsmodell…
Nu kan man ju tycka att det är bra för begagnatköparen att dessa kampanjer finns eftersom preiserna pressas nedåt, och det kanske det är i början eftersom man kan få en knappt seglad förra årets bräda begagnad för sex papp. Men sedan jämnar det ju ut sig. För tredjegångsköparen blir ju snart medveten om detta också och pressar priserna ytterligare. Sedan finns det ju risk att utbudet på begangade förra årets brädor inte blir så stort eftersom det blir färre som har råd att byta upp sig….
Hur jag än vrider och vänder på det hela så kommer jag alltid fram till att jag gör en brakförlust på mina prylar varje år! Och alla resor kostar mig en förmögenhet. Och alla gånger då man måste släcka surfabstinensen i en kanna öl kostar också…
Men… det är värt det! Dagen då man har fullt drag i prylarna och möter vågen – POW!!! Alla minustecken på konton är som bortblåsta!!!/Staffan
-
Kan du förklara lite mer om ”numrerade upplagor” och varför de inte skulle sjunka i andrahandsvärde? Nån form av exklusiv serie typ en lättare ”limited edition” eller?
-
Precis.
Någon sorts Limited edition. Det kan vara toppmodellen helt i kolfiber utan lack (som RRD har i år) eller liknande. Även F2 testade med att göra en begränsad upplaga av sin Maui Project första åren. Den var då ”top of the line” medan deras vanlig Wave var ”allemansvågbrädan”. Men det föll ganska snabbt eftersom MP-brädorna blev alltför populära och de var helt enkelt tvugna att nytillverka för att tillfredställa behovet. Jag vet inte hur det är med den saken i år.Sedan är det frågan om en begränsad upplaga höjer priset. Vi får väl se vad som händer med RRD. De lämnar ju inga garantier på brädan…. Men garantier gäller ju ändå bara förstagångsköparen för det mesta. Känns ju lite osäkert att köpa en sådan begagnad dock – den är ju liksom inte gjord för att hålla många säsonger.
/Staffan
-
Active Sports handlar från North i EURO och AHD i SCHWEIZ FRANC.
Vi får inköpspriserna sent på sommaren året före, dvs 2003-priserna sätts redan 2002. Inga valuta-justeringar görs sedan utan priset är fast.
/Gustav
Logga in för att svara.