Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Identifiering av äldre Vinta

  • Identifiering av äldre Vinta

    Publicerad av kinghippo på 2 april, 2008 vid 08:41

    Är det någon som vet vad det här är för bräda? Jag tycker det ser ut som det står Vinta på påsen och antagligen står det samma på brädan.
    Ungefärlig årsmodell och volym?

    Kan detta vara något att köra dom dagar när det inte blåser tillräckligt för att plana?

    gammalvintaen1.jpg

    spray svarade 16 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • andersbq

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:05

    Jo det ser ut som en Vinta 370 eller 3 Seventy som den också hette. Av grafiken att döma är den från 1983 eller 1984. Volymen är väl runt 220 liter. Den var aldrig något att ha ens när den var ny. Vintorna gjordes på någon engelsk plastfabrik och kostade typ 3999:- komplett med rigg. Det finns 10.000-brädor i svenska gararge som är bättre för lättvind. Sorry!
    Borde lämnas på återvinning eller läggas ut på Blocket för nypris till allmänt åtlöje.

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:27

    Är beredd att hålla med Anders här. Grejjerna gör sig nog bäst på en återvinningsstation, eller hos någon gammal nostalgiker som vill ha grejjerna för att de är vackra eller nåt….

  • spray

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:38

    Trevlig bräda du hittat, men tror den andra brädan med NP solot seglar nåågot snabbare.. Kommer du och köra något vid siljan i sommar? Långbryggan är mycket bra i rättvik, klart värt att åka de extra milen.

  • htn

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:51

    Vinta 370. Ingen rolig skapelse…
    Det är roligare med en gammal hederlig div 1/div 2 (flat-/rundbottnad) för riktigt lätta vindar…
    Finns i många garage…
    /Henrik T.

  • rooster

    Medlem
    2 april, 2008 vid 11:04

    Fick 200 spänn i inbyte av Surfers för min gamla Vinta 295:a. Den var skär och skulle hängas upp på väggen i ett strandcafé i Falkenberg sa dom…

    nej dom var hopplöst tunga, bättre med en gammal pråm/bonnbräda

  • kinghippo

    Medlem
    2 april, 2008 vid 11:13

    Tack för alla svar! Jag blir alltid lika imponerad att ni kan identifiera 20+ år gamla brädor direkt 🙂

    Är det ingen som har en gammal billig lättvindsbräda som ni vill bli av med? Jag försöker hitta något liknande dom i denna tråden: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48742&highlight=icke+planande

    Gärna centerbord och något som funkar hyggligt med en modern rigg.

    Spray: Jo jag hoppas att explosionen är snabbare men jag tror det kan vara kul att ha som komplement när det inte blåser nå vettigt. Idag har jag även en gammal windsurfer som är kul även fast den är lastgammal.
    Det är inte omöjligt att det blir nån vända till Siljan i sommar, jag lär bara handla ett takräcke så jag kan frakta brädan med lite fason.

  • stinger

    Medlem
    2 april, 2008 vid 13:39

    En sån där gammal plastbräda har jag tänkt att skaffa till svärmor o svärfars sommarställe. Det ligger vid en liten sjö och launchen är stenig så ingen nytta med nåt nyare. Men skulle vara kul att bara komma ut o köra lite högkant o fåna lite när man har tröttnat på att fiska. Bäst skulle nog vara en gammal “330” typ Tiga swift, BIC calypso eller nåt…

  • algen

    Medlem
    2 april, 2008 vid 15:12

    Jag fortsätter i samma anda, om någon vill identifiera följande tiga bräda: Om någon har en fena över till det passande äldre tuttlebox systemet vore jag också väldigt glad. Det var brädan jag lärde mig surfa på, alltid kul med lite historik/nostalgi…

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2008 vid 15:30

    Tiga körde ju med ett eget fenboxsystem som liknade TUTTLEBOX. Tiga´s fenhuvud var mycket fetare. De använde sig t o m av M8skruvar har jag för mig.

  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2008 vid 16:04

    @Älgen 455763 wrote:

    Jag fortsätter i samma anda, om någon vill identifiera följande tiga bräda: Om någon har en fena över till det passande äldre tuttlebox systemet vore jag också väldigt glad. Det var brädan jag lärde mig surfa på, alltid kul med lite historik/nostalgi…

    Detta är väl en Tiga slalom 277 SCC “raceslalom” bräda från 90 eller 91. Det var Tigas fina serie av brädor i sandvix/epoxi som bestod av en slalombräda och deras Courseracer Tiga Racing 🙂 Faan det var heta prylar i början av 90-talet. Det sitter en TIgabox som redan är påpekat på denna brädan..
    Men kika på sidan av brädan så ser du den fullständiga beteckningen på brädan

  • algen

    Medlem
    2 april, 2008 vid 16:57

    Ja just det.. tigabox är det ju. När gav man upp det systemet? Tycker själv att fenan sitter riktigt fint på plats, inga glipor iaf. Så på så vis är det synd att de gav upp det. Vad jag har förstått lär det vara svårt att få tag i gamla fenor. Vad göra? Vill ju inte lägga ner för mycket pengar på så gamla grejer heller. Tycker dock att den går riktigt fint, tråkigt att slänga den. Lättaste alternativet är kanske att gjuta ett nytt huvud på en annan (beg. och billig) fena?

  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2008 vid 17:31

    @Älgen 455787 wrote:

    Ja just det.. tigabox är det ju. När gav man upp det systemet? Tycker själv att fenan sitter riktigt fint på plats, inga glipor iaf. Så på så vis är det synd att de gav upp det. Vad jag har förstått lär det vara svårt att få tag i gamla fenor. Vad göra? Vill ju inte lägga ner för mycket pengar på så gamla grejer heller. Tycker dock att den går riktigt fint, tråkigt att slänga den. Lättaste alternativet är kanske att gjuta ett nytt huvud på en annan (beg. och billig) fena?

    Mer eller omöjligt att få tag i gamla Tigabox fenor om du inte har en jävla tur.. Jag dammsög hela Europa utan framgång på den tiden jag själv hade Tigabox på mina Tiga brädor. Det slutade med att jag köpte beg Tuttlebox fenor som gjöts om till Tigabox via en firma. Det blev en dyr lösning så det var inte värt pengarna:tongue:

  • algen

    Medlem
    2 april, 2008 vid 22:02

    Tänkte att man kanske kunde gjuta själv? Om man lägger “en film” gladpack i fenboxen, tvingar fast 2st 3 meters plankor på var sida om fenan så den blir rak i längsled och gjuter den nya fenan direkt i boxen. Borde inte vara så svårt att få den rät i sidled med hjälp av t.ex. vinkelhakar. Så får man borra och gänga upp nya hål för skruvarna efteråt. Något som låter orimligt?

  • Knatte

    Gäst
    3 april, 2008 vid 06:57

    @Älgen 455898 wrote:

    Tänkte att man kanske kunde gjuta själv? Om man lägger “en film” gladpack i fenboxen, tvingar fast 2st 3 meters plankor på var sida om fenan så den blir rak i längsled och gjuter den nya fenan direkt i boxen. Borde inte vara så svårt att få den rät i sidled med hjälp av t.ex. vinkelhakar. Så får man borra och gänga upp nya hål för skruvarna efteråt. Något som låter orimligt?

    Det var ungefär så de gjorde när de gjöt om mina fenor. De fick med brädan som gjutform och donade. Men det gäller att få fenan rak på alla håll och kanter:wink:
    Men detta jobbet de gjorde kostade mig 500 kr + priset för fenan jag köpte:shocked: Men kan vara värt om man verkligen vill hålla igång brädan till varje pris:wink:

  • kinetic

    Medlem
    3 april, 2008 vid 06:58

    Borde funka med att man fettar in brädans box med fett,tex hjullagerfett (detta så att epoxit,eller vad man nu tänkt att gjuta med, inte fastnar). Sedan monterar man “tuttlebox-fenan” i tiga-boxen (man behöver kanske justera skruvhål, fenhuvudshöjd o så). Sen häller man bara upp med tex epoxi blandat med microballonger…När det är härdat är det bara att lyfta ut fenan (man bör inte glömma att fetta in skruvarna eller skruvhålen….)…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Identifiering av äldre Vinta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.