Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ifall någon missat det…

  • christian

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 15:28

    Hej

    Vi (9 vindsurfare från Karlskrona) riggade vid parkeringen söder om kiosken i går, precis där det sitter en stor skylt om kiteförbud.

    2 gånger kom det fram personer och frågade om vart man kunde rigga en kite. Vi chansade och pekade tvärs över viken där det stod några bilar

    Följdfrågan blev givetvis “hur kommer man dit då” ?
    Vi passade på den

    Liten skylt med vägbeskrivning kanske kan vara en bra ide såvida det inte var locals only på norra sidan.

    Det finns ju en uppenbar möjlighet att man efter 30 mil i bilen hoppar i på fel ställe.

    Konstaterade efter 10 närsituationer att cyklar är en betydligt större riskfaktor än både surfare och kitare tillsammans 🙂

    Vi hade en toppendag

  • debkausf

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 18:05
    Lelleee;560689 wrote:
    ärligt talat ni vet hur det funkar. blåser det sv då hamnar man där nere om det inte blåser pung mycket.. blåser det dåligt så hamnar man där nere för att det inte går att höjda i vågorna.
    Det är även fullt av badare i kohagen och det är helt omöjligt att höjda förbi dom utan att va längre ifrån än 50m. Dom klagar nog lika mycket..
    Så jag tror inte att vi kommer bli av med det här problemet

    Ska de vara så jävla svårt. Stranden är komunens allmänna badstrand, kohagen är det inte. Vänd o förlora höjden i kohagen eller ge fan i det om det blåser för lite! Puss:)

  • debkausf

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 18:07
    Haze;560658 wrote:
    Längre ut?

    Qr, Aloha!

  • pellelind

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 19:35

    Det är ju inte ovanligt att det är badare i kohogen och saken är ju den att badare har företräde i alla avseenden oavsett om vi befinner oss i kohagen, stranden i lejet eller apelviken. Nu blåste det säkert upp mot 19sm i byarna igår och personligen anser jag att ger man sig ut och badar i de förhållandena så får man räkna med surfare.
    Om man återgår till grundproblemet så är jag intresserad av att få reda på vilka grunder ett surfförbud bygger. Någon som vet det?? Kite och vindsurfare räknas som segelfarkoster och samma grundregler gäller för oss som för andra båtar på havet. Ett förbud på vattnet är jag tveksam till att någon kommun har befogenheter att sätta i bruk. Det dom kan ta oss på är en den hastighetsbegränsning som oftast råder i vikar längsmed vår kust eller om det finns undantag i naturreservat. Så finns det såklart olika former av tillträdesförbud under heckningsperioder. Utöver detta gäller de regler som är satta från sjöfartsverket för båttrafik. Eller????

  • kvabbso

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 21:02
    D_C;560695 wrote:
    Var i Läjet igår och vindsurfade och där var en hel del kitare ute och körde. Inte mycket badande men några inne vid den stora klippan och vid piren. I stort sett alla höll sig ifrån de badande, men där var en IDIOT som åkte runt och skrek åt folk att flytta sig (såväl surfare som badande) och han körde även in mellan de badande vid piren. De som inte är så duktiga surfare kände sig hotade av hans beteende och man kan ju bara spekulera i hur de badande kände sig.
    Med ett sånt beteende dras det bara skam över sporten. Det är så man skäms som surfare att behöva uppleva någon bete sig så dumt.
    Tyvärr är det inte första gången det händer och lär väl kanske inte vara den sista heller.

    Vad va det för en idiot? Har du inga singnaliment? Skulle var inressant att veta vem som beter sig så. Sen var det nån pajas som körde med vattenskoter längs med piren, bland alla sorters surfare och en filmare semismart:mad:

  • thorn

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 21:03
    pellelind;560854 wrote:
    Det är ju inte ovanligt att det är badare i kohogen och saken är ju den att badare har företräde i alla avseenden oavsett om vi befinner oss i kohagen, stranden i lejet eller apelviken. Nu blåste det säkert upp mot 19sm i byarna igår och personligen anser jag att ger man sig ut och badar i de förhållandena så får man räkna med surfare.
    Om man återgår till grundproblemet så är jag intresserad av att få reda på vilka grunder ett surfförbud bygger. Någon som vet det?? Kite och vindsurfare räknas som segelfarkoster och samma grundregler gäller för oss som för andra båtar på havet. Ett förbud på vattnet är jag tveksam till att någon kommun har befogenheter att sätta i bruk. Det dom kan ta oss på är en den hastighetsbegränsning som oftast råder i vikar längsmed vår kust eller om det finns undantag i naturreservat. Så finns det såklart olika former av tillträdesförbud under heckningsperioder. Utöver detta gäller de regler som är satta från sjöfartsverket för båttrafik. Eller????

    Är det inte 4knop som gäller i hela Lejet eller? Så då är ju alla ganska rökta om polisen skulle stå och mäta hastighet. Fast den lagen stiftades troligen inte med kitare i åtanke och då skall den inte heller användas till det!

  • toby

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 07:17

    fattar inte att ni håller på att argumenterar om vad som är lagligt eller ej. Har ni inte fattat att kommunen inte vill ha kitesurfare nära badande, skall det vara så jävla svårt att respektera.

  • lelleee

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 08:32

    är det så jävla svårt för er att fatta att det är kitare där ändå,, det här jävla tugget har ju gått hur länge som helst men ändå så är det folk som kör där.. Kanske skulle sätta upp större skyltar, polisen kanske skulle dela ut lite böter, för det verkar ju inte funka.

    Å niklas det är 5knop. och det gäller alla farkoster, det gäller även dej om du skulle simma för fort.

  • d_c

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 09:17
    kvabbso;560885 wrote:
    Vad va det för en idiot? Har du inga singnaliment? Skulle var inressant att veta vem som beter sig så. Sen var det nån pajas som körde med vattenskoter längs med piren, bland alla sorters surfare och en filmare semismart:mad:

    Kitaren vet jag mycket väl vem det är, men tycker det är onödigt att namnge någon som inte har haft möjlighet att bemöta det jag påstår.
    Pajasen med vattenskoter är har ju helt tappat greppet då det är helt förbjudet att framföra sådan maskin utanför område som är bestämt av länsstyrelsen. I Varbergskommuns fall den allmänna farleden avgränsad till 120m från mittlinjen.

  • blackadder

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 14:29
    Lelleee;560968 wrote:
    är det så jävla svårt för er att fatta att det är kitare där ändå,, det här jävla tugget har ju gått hur länge som helst men ändå så är det folk som kör där.. Kanske skulle sätta upp större skyltar, polisen kanske skulle dela ut lite böter, för det verkar ju inte funka.

    Å niklas det är 5knop. och det gäller alla farkoster, det gäller även dej om du skulle simma för fort.

    Det spelar ingen roll hur stora skyltar man än sätter upp. Om det är EN idiot och kör där inne så tror andra att det är ok också.

    Jag var i Apelviken och sa till två stycken att gå upp, då det fanns badare i vattnet och det var innan kl 18. Den ene sa att han inte sett skylten och den andre sa “…den är väl efter 6, haha?”.

    Du kan ju tycka att det här “tugget” är hur jobbigt som helst, men jag är absolut övertygad om att det nästa år blir totalt förbud under sommarmånaderna om inte folk skärper sig (och vem vet, det kanske blir förbjudet ändå, så många klagomål som redan kommit in). Var fan ska vi köra då?

    Så länge folk kör där dom inte får köra så kommer i alla fall jag “tugga” om detta, för jag vill kunna fortsätta kita i Varberg. Den som inte tycker det spelar nån roll om det blir förbud eller ej, “seek life elsewhere”.

  • debkausf

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 15:50
    toby;560952 wrote:
    fattar inte att ni håller på att argumenterar om vad som är lagligt eller ej. Har ni inte fattat att kommunen inte vill ha kitesurfare nära badande, skall det vara så jävla svårt att respektera.

    Aloha!

  • sourra

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 21:55

    Vi får fixa skyltar som är så tydliga att inte ens en blind dyslektiker kan missa dom. Fan vad jag blir trött på individualister som tycker det är världens bästa grej att låta sitt eget ego sabba tillgången på några av västkustens bästa kitespots.

  • blackadder

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 18:04

    Fortfarande nån trög människa som kör i Apelviken (före 18, solsken etc). Satt tyvärr på jobbet (och tittade på surfers webkamera) så jag kunde inte sticka ner och skära av hans linor…

  • sourra

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 20:46

    Har ni inte flextid på Mr Burns fabrik?

  • yann

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 08:54

    Vi får börja vaxa vindrutor istället. Det är nog effektivare!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ifall någon missat det…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.