• Publicerad av wims_lkp på 19 mars, 2006 vid 22:49

    Är de någon som vet hur IKO kortet fungerar? Någon sorts licens har ja fattat de som. Är de bara till för ifall man hyrar grejer, eller som ett typ “green card” i golf? Att man måste ha de för att åka på vissa spots? Låter iaf som en säker å bra idee. Kommer inte ihåg vart ja läst de så ja har ingen länk.

    wims_lkp svarade 18 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • luuddee

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 23:29

    det e bara en ripoff allt det dära.. okej att det kan vara bra med lärare som är ikocertifierade men enlig min mening finns det många bättre instruktörer som inte är det.. vad gäller att man måste ha de någonstans så möjligtvis för att man ska få hyra grejjor nånstans lättare men finns nog itne som krav ngnstans..

  • walle

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 06:10
    wims_lkp wrote:
    Är de någon som vet hur IKO kortet fungerar? Någon sorts licens har ja fattat de som. Är de bara till för ifall man hyrar grejer, eller som ett typ “green card” i golf? Att man måste ha de för att åka på vissa spots? Låter iaf som en säker å bra idee. Kommer inte ihåg vart ja läst de så ja har ingen länk.
    du kan få mitt.. 😉
  • stellan

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 16:11

    IKO är bla till för att standarlisera utbildningar så att eleven vet vad dom får når dom köper en kurs. Vi har en bestämd utbildningsplan som vi som instruktörer måste följa och inte kan eller ska ändra. Vi är tvunga att följa vissa säkerhetsföreskrifter mm. Vissa människor föredrar och gillar att gå kurs. Andra inte. Man kan påbörja ett utbildningsprogram i tex sverige och avsluta det i något annat land då man har dokumenterat vad man lärt sig. En viss anpassning sker beroende på klimat och spot förutsättningar. Ungefär samma tänk som man har inom PADI för dykning och inom flesta sporter.

    Vissa kitecentra låter dig inte kita om du inte har ett cert. Tex svensk populära Hourghada i Egypten. Men däremot finns det många ställe om man inte har cert i området.

    IKO tjänar givetvis pengar på detta och givetvis finns det bra kurser utan IKO certifierade instruktörer.

  • luuddee

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 17:14

    du har la inget IKO certifikat ändå stellan..

  • hugeo

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 17:31

    lol… jag tror IKO kommer försvinna, ska o ta en bild på deras kontor om e nstund så ska ni få se…

  • stellan

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 17:51

    öööh – jo.

  • victoria

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 19:50
    Stellan wrote:
    …IKO är bla till för att standarlisera utbildningar så att eleven vet vad dom får når dom köper en kurs. Vi har en bestämd utbildningsplan som vi som instruktörer måste följa och inte kan eller ska ändra…QUOTE]

    Ville bar tillägga en sak här.
    Vad man “FÅR” när man köper en IKO-kurs??? INTE MYCKE I ALLA FALL…
    (Vad jag har fått uppleva.)
    Nere i Cabs lärde en viss person (utan koll på den “så kallade” IKO-standardmallen) mig HELT nya saker som BORDE ingått i kursen.. Likaså vindturbulens och sådant fick jag info om på två röda under min
    snajsiga IKO-kurs här hemma…
    Det var en svindyr kurs, så jag hade nästan kunnat testa mig fram alldeles själv om jag hade haft egen utrustning… Visst, jag hade ingen koll på vad som var bra eller dåligt då när jag gick kursen, men jag har lärt mig en sak nu i alla fall; IKO-standarden jag fick på MIN kurs – den sög…..
    Hoppas den förbättras! Det var vissa saker som man kan säga,,, fattadees.

  • santawasasurfer

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 20:23

    när jag tog mitt IKO card var jag riktigt nöjd och är fortfarande. de gick igenom allt tänkbart. väder, utrustning, surfingen, vad man gör i nödsituation även praktiska övningar osv osv jag är skit nöjd

  • stebe

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 20:40
    walle wrote:
    wims_lkp wrote:
    Är de någon som vet hur IKO kortet fungerar? Någon sorts licens har ja fattat de som. Är de bara till för ifall man hyrar grejer, eller som ett typ “green card” i golf? Att man måste ha de för att åka på vissa spots? Låter iaf som en säker å bra idee. Kommer inte ihåg vart ja läst de så ja har ingen länk.
    du kan få mitt.. 😉

    Hey.. men ger inte bort presenter

  • hugeo

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 20:41

    var o kolla IKo nyss dom var fortfarande vid liv, fick ett gäng IKo cards om nån vill ha, kan styra upp deras försäkring ochså ksotar typ 69 USD

  • stebe

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 20:43
    HugeO wrote:
    var o kolla IKo nyss dom var fortfarande vid liv, fick ett gäng IKo cards om nån vill ha, kan styra upp deras försäkring ochså ksotar typ 69 USD

    Fick också ett gäng IKO kort av en IKO snubbe.. känns sådär seriös den där organisationen

  • walle

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 21:00
    stebe wrote:
    HugeO wrote:
    var o kolla IKo nyss dom var fortfarande vid liv, fick ett gäng IKo cards om nån vill ha, kan styra upp deras försäkring ochså ksotar typ 69 USD

    Fick också ett gäng IKO kort av en IKO snubbe.. känns sådär seriös den där organisationen
    …och ett av dom har jag 😉

  • samhansson

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 21:39

    vad hände med AF-Certen? nån som vet?

  • luuddee

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 21:43
    SamHansson wrote:
    vad hände med AF-Certen? nån som vet?
    där e sånnt sjukt tryck på dem o lastbilen har tydligen blivit kapad nånstansl men vi har felr på g. men kan inte lova nått för dom går åt direkt typ
  • mrmille

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 22:13
    SamHansson wrote:
    vad hände med AF-Certen? nån som vet?

    Har hört att dom fastnade i tullen kring malmö. Dom var tydligen tryckta på ett papper som görs av haschplantor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.