Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing IKO suger ut dina stålar

  • IKO suger ut dina stålar

    Publicerad av dak på 11 augusti, 2010 vid 09:13

    Jag gick en IKO instructor kurs för 2 år sedan snart. Nu är det snart dax att förnya mitt medlemskap. Då visar det sig att jag inte kan pga att jag inte har tillräckligt med CEP poäng (continuing education points). Då måste jag ta massa jävla online kurser eller köpa massa annan dynga via dem för att få detta (kostar en jävla massa pengar). För att kunna få CEP poäng via dina kitekurser måste du gå via en IKO certifierat kitecenter . Va e det för skit, vem fan orkar öppna ett center för de (kostar en jävla massa pengar)

    Och hinner man inte få sina CEP poäng innan datumet går ut kan man “Sign up for a Re-assessment clinic” Betala en jävla massa stålar om jag har förstått de hela rätt.

    Om du bara ska skrapa ihop poäng via kitekurser behöver du 25*6=150 elever på 2år (via ett IKO certifierat kitecenter) vilket är jävligt mkt tycker jag. Och då kostar det oxå att köpa 150 krediter (1credit/elev)

    IKO suger ut dina stålar kort sagt. Någon som känner att de luktar skit om IKO förutom ja?

    skotten svarade 13 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • skotten

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 10:42

    Hi mate, I totally understand how you feel, but there are two sides to every story. First off, I totally side with you in that the IKO thing is a bit over the top. In all honesty I think its a bit silly that they insist everyone should have an IKO cert to hire gear abroad etc etc when thats actually not true. I have spoken to a number of centers that hire out gear and have asked what the story is when it comes to the older riders that learned to kite before the IKO was all commercial and stuff. They told me that regardless of a cert or not, one of their staff will come out and check that you know how the gear works and then let you go out. So its no big deal from that side.

    On the flipside the IKO thing is a quality seal. It gives you credibility when offering courses, unless you can back that up with a reputation on the beach of providing safe lessons with good course content. It inadvertently makes it easier for you to get customers by restricting everyone else and their mate showing up on the beach and doing kitelessons just because they want to have their dream job with no experience at all.

    Cost – well, nobody likes an expense, but try to think of it as google adwords, flags, or anything else that adds value to your business. Drop the guys at IKO a mail, be honest with them that you have been lazy with the admin work but you have done the students, back it up with links to your webpage etc and let them know you want to continue with the IKO standard. I am pretty sure they will help you out as much as they can : )

    On the flipside, you always have the KSA!, speak to Eric Fernholm or Falle in Varberg and they can hook you up with coursedates and more info : )

    Take it easy dude, dont stress, and remember that you dont need to be a bitch to the system if you are good at what you do!

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    [img]http://fb.me/FZrFutIP[/img]

  • dak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:36

    Visst jag köper att man ska ha ett visst antal elever varje år för att kunna försätta, ungefär som dykare eller piloter behöver tid varje år. Men hur ska någon ha tid med att köra 150 elever på 2 år (via iko-center) om man inte arbetar med det fulltid?? Säsongen är kort i sverige oxå, löjligt

    Till er alla som vill bli samt betalar 4000-5000 kr för att bli IKO instuktör råder jag er att tänka på att ni måste slita samt pröjsa mycket för att behålla det oxå. (IKO är ett privat / vinstdrivade “företag” och det ligger i deras intresse att mjölka pengar)

    Sen får var och en avgöra om de är värt det eller inte, men hade jag vetat detta innan kursen så hade jag INTE gått den.

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:37

    Enda jag behövde betala för att förnya det var medlemsavgiften plus 50 nya IKO kort. Så länge man är aktiv som instruktör och utbildar folk så skall det inte kosta så mycket om jag har fattat det rätt. Tror jag betalade ca 90 dollar med korten och några handböcker.

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:39
    dak;625177 wrote:
    Visst jag köper att man ska ha ett visst antal elever varje år för att kunna försätta, ungefär som dykare eller piloter behöver tid varje år. Men hur ska någon ha tid med att köra 150 elever på 2 år (via iko-center) om man inte arbetar med det fulltid?? Säsongen är kort i sverige oxå, löjligt

    Till er alla som vill bli samt betalar 4000-5000 kr för att bli IKO instuktör råder jag er att tänka på att ni måste slita samt pröjsa mycket för att behålla det oxå. (IKO är ett privat / vinstdrivade “företag” och det ligger i deras intresse att mjölka pengar)

    Sen får var och en avgöra om de är värt det eller inte, men hade jag vetat detta innan kursen så hade jag INTE gått den.

    150 elever är det verkligen inte. Jag hade ca 30 innan jag förnyade mitt medlemskap. Och jag har inte arbetat via ett IKO center.

  • bennylundin

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:42

    Fattar va du menar dak!
    Läste också att du kunde få CEP med att översätta text på deras hemsida… som om det skulle vara relevant? Poängen är ju att vara up to date med att ge kurser, men fult att dom har ändrat att du måste vara ansluten till en reggad skola för att få CEP.

    Jag har mailat med IKO 4 gånger och fått svar 2 av gångerna, då jag fått svar har det tagit ca 1-2 månader för ett enkelt svar, det är ju seriöst.. känns lika träffsäkert som att skicka flaskpost ungefär..

  • dak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:45
    Haze;625178 wrote:
    Enda jag behövde betala för att förnya det var medlemsavgiften plus 50 nya IKO kort. Så länge man är aktiv som instruktör och utbildar folk så skall det inte kosta så mycket om jag har fattat det rätt. Tror jag betalade ca 90 dollar med korten och några handböcker.

    Okej. Jag har bara läst på deras hemsida och där står det hur man ska få poängen, fast det kanske inte är slaviska regler?? Förstår mig inte på deras regelverk isåfall?

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:50

    Jag har fått poäng när jag har registrerat ett gäng elver plus när jag köpte kort. Och det var allt som saknades om jag kommer ihåg rätt.

    Och som sagt jag är inte ansluten till en reggad skola. Tror inte någon i Sverige som verkar i Sverige är det.

    Sen att det är ett vinstdrivande företag var väl allmänt känt sedan länge? Jag visste då det efter de debatter som har funnits både här och på kiteforum.com

    Sen mailkonatkten har jag faktiskt inte haft problem med den senaste halvåret. Men innan dess var det lite som lotto tycker jag.

  • dak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:50
    Haze;625180 wrote:
    150 elever är det verkligen inte. Jag hade ca 30 innan jag förnyade mitt medlemskap. Och jag har inte arbetat via ett IKO center.

    Jag är forfarande level 1 så jag behöver 12 p är du level 2 10 p om jag förstått rätt. Se länk nedan för hur du får poängen. Om du inte vill köpa IKO online kurser etc utan bara kör kitekurser motsvarar 25 elever 2 p. See nedan.

    https://www.ikointl.com/iko-continuing-education.php

  • dak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 11:59

    länken funkar inte du måste logga in på iko-sidan under continuing education står det om du skrollar lite.

    JAg trodde att det räckte att registrear elever oxå, men jag fick aldrig några poäng för det så jag kontaktade IKO och då sa det att jag måste köra genom ett IKO-center. Fast det gäller uppenbarligen inte alla då????????? Vilket gör det ännu konstigare, vem fan är det som trycker på knapparna hos IKO egentligen kan man ju undra.

  • bennylundin

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 12:04

    jag får inte heller poäng när jag reggar elever.. jag fick det förut men inte längre…det e ju jevligt skumt

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 12:05

    Men du kan ju få 4 poäng på att köpa kort oxå till exemple. Och det behöver du ju om du skall utbilda folk eller?

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 12:08

    Jag fick ju poäng förut när jag reggade folk. Nu vet jag inte då jag inte har kollat.

    Edit: Nope ikke några poäng nu för eleverna. Men jag får ju poäng för de kurser jag skall göra för att nå Level 2 Senior så.

  • dak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 12:11
    Haze;625190 wrote:
    Jag fick ju poäng förut när jag reggade folk. Nu vet jag inte då jag inte har kollat.

    Edit: Nope ikke några poäng nu för eleverna. Men jag får ju poäng för de kurser jag skall göra för att nå Level 2 Senior så.

    Visst du klara dig denna gång men sen då? Det dyker säkert upp många intressanta samt dyra kurser hos IKO så du kan få dina dyrbara poäng 😉

  • pjoter

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 13:05

    Jepp dom är vidriga på att mjölka pengar.. Har haft en del skit med dom också. Behövde senast gå en tramsig ROW kurs bara för att få upp sista poängen som saknades. Kan man inte Right Of Way å ändå jobbar som level 1 instruktör är det fan skrämmande! Tog den enbart för att det var den som gav mest poäng/krona och var lätt. Dock har dom en del rätt intressanta kurser online men dom var under uppbyggnad då jag gjorde min.

    Jag är dock grymt nöjd med instruktörskursen jag gick för några år sen och tycker upplägget på deras kurser är bra så IKO är väl inte skit, det är bara att det är superkapitalistiska jänkare som äger det tyvärr.

  • dak

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 13:25
    pjoter;625204 wrote:
    Jepp dom är vidriga på att mjölka pengar.. Har haft en del skit med dom också. Behövde senast gå en tramsig ROW kurs bara för att få upp sista poängen som saknades. Kan man inte Right Of Way å ändå jobbar som level 1 instruktör är det fan skrämmande! Tog den enbart för att det var den som gav mest poäng/krona och var lätt. Dock har dom en del rätt intressanta kurser online men dom var under uppbyggnad då jag gjorde min.

    Jag är dock grymt nöjd med instruktörskursen jag gick för några år sen och tycker upplägget på deras kurser är bra så IKO är väl inte skit, det är bara att det är superkapitalistiska jänkare som äger det tyvärr.

    IKO skit? Visst kursplanen är väl ok men läroböckerna jag köpte för 1 år sedan behöver uppdateras big time. Fan kitsen de visar är ju från tidigt 2000 tal om inte sent 90 tal i vissa fall. De tycker jag är skrämmande dåligt för de hutlösa priserna de tar.

    Enlig min calc skulle de kosta ca 235$ att förnya mitt medlemskap

    Jag har 8 poäng kvar har dock använt alla mina credits så om jag köper nya kort får jag kanske 4 p kostar 90$ sen är det ytterligare 4 p jag behöver en kurs kanske 65$ +renewal avgiften 80$ = 235$ + en massa jobb.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing IKO suger ut dina stålar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.