Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Infästning av 5:e lina,Shift vs 5th-element

• Infästning av 5:e lina,Shift vs 5th-element

Publicerad av jbi på 6 december, 2004 vid 19:56

Nån som har koll på hur stark infästningen på leadingedge behöver vara för 5:linan ? Tänkte nyttja pumpfästet på Slingshot -04 men är osäker på hur mycket jag behöver förstärka/sy för att det skall hålla ? By the way, vad kan det vara för skillnad mellan shiftsystemet och 5th-element ? Om det nu är sant att Naish får betala dyra ”upphovspengar” för att få kopiera North:s system, borde väl Naish vara en ”sämre” kopia.

jbi svarade 20 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • patrikol

Medlem
    6 december, 2004 vid 20:27

Vad skulle det tjäna Naish att göra en sämre kopia?

Den 5 linan skall vara så pass lång att den inte ändrar kitens normala utforming men ändå inte slackar lite testande fram och tillbaka så blir det bra.

Den riktiga belastningen skall fortfarande vara på dom 4 vanliga fäst punkterna.

• mackp

Medlem
    7 december, 2004 vid 15:15

tycker den 5-th linan på Naish är grymt bra inga problem med den.

• nic

Medlem
    8 december, 2004 vid 00:18

Om Naish betalar royalties för ett patent kan det betyda att de kunnat fundera lite till utifrån en befintlig bra idee. Alltså det som kommer senare är bättre än det tidiga. Eller?

Nu har jag bara sett bilder på North variant men jag tycker nog att Naish tagit utvecklingen något lite längre.

Naish har stoppbollen som spänner ner kiten vid ykopplingen vilket tillåter resten av linan att inte vara spänd och därför har man kunnat lägga in en 80cm gummibandslina som gör att även om man råkar spänna 5e linan av någon oavsiktlig anledning så dyker inte kiten med en gång.
    North har stoppbollen nere vid bommen.

North lösning är enkel (inte att förakta) men Naish har klämt in lite mer komfort utan att krångla till det allt för mkt. På det stora hela är det nog hugget som stucket.

Om inte infästningen för pumpleashen känns väldigt klen tror jag inte du behöver förstärka den. Det är inga stora krafter på den. Naish gamla pumpleashar verkar hålla iaf.

nic

• jbi

Medlem
    8 december, 2004 vid 14:19

Tack för inlägget, precis sådana synpunkter jag ville ha. Tanken var ju liksom inte att kritisera Naish utan att få in lite åsikter..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Infästning av 5:e lina,Shift vs 5th-element

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.