Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inflammerad magmuskel

  • Inflammerad magmuskel

    Publicerad av jagkallaspiotrellerpete på 29 mars, 2010 vid 16:07

    Det verkar som jag inte har skött min träning under vintern för nu efter två pass i vattnet gör jag en hobby bedömning att jag fått en inflammerad magmuskel.

    Någon som har erfarenhet av denna “skada” och vad man kan göra dels för att förebygga men också så jag kan bli frisk igen.. antibiotika? simpel vila?

    (för att förtydliga känns det som en hejdundrande träningsvärk och när jag spänner ut dvs sträcker på mig är det som att dra runt en kniv lite i magen, längst nere typ vid bukmuskeln)

    petting_4 svarade 14 år sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jakobb

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 16:26

    hahahaha det enda du kan göra är att kita cpmycket så går det nog över efter ett tag. klagan imorgon?

  • gogga

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 16:43

    Ajdå, surt! Har haft det en gång och det tog fan ett halvår innan jag blev bra.

    Enda tipset är att redan från början ta det seriöst och inte “hoppas att det ska gå över ändå”, som jag gjorde…
    Vila och ipren-gel är det som gäller!

    Hoppas det fixar sig snabbt!

    Edit; Jag hade för övrigt den översta magmuskeln och gjorde ont som fan

  • oskarryden

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 16:43

    Smörj på anti-inflammatorisk gel. Typ Orudis, Zon etc. och vila! Anstränger du muskeln för mycket kan det bli kroniskt, och det är inget roligt!

    Det kan kanske vara en simpel bristning bara om muskeln blivit överansträngd? Sträckning om muskeln varit kall och du gjort någon hastig rörelse eller spänning! Sträckning och bristning behandlar man oftast på två olika sätt så man måste veta vad man har! Har du några synliga symptom? Typ svullnad eller blånad?

    Eller så kan det vara träningsverken som är och hälsar på =)

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:18

    Grymt tack för svar.

    Nej ingen svullnad eller “missfärgning”. Det är inte heller direkt så att jag stretchar magen innan jag går ut på session 🙂

    Jag hade premiären för 1½ vecka sen och hade sedan number 2 igår. Mellan sessionerna hade jag ont (läs:träningsvärk deluxe) men det gick sakta över och dagen innan kändes det bara som en vanlig träningsvärk när jag tex gick upp ur sängen. Igår när jag köttade igen kom det efter kanske en 10 minuter. Det var när jag hoppade som det gjorde ont antagligen eftersom jag spänner musklerna i själva hoppen; vilket också gjorde att jag inte kunde satsa fullt ut. Direkt när jag gick upp hade jag verkligen ont vilket gjorde att jag inte trodde de var träningsvärk längre.

    Nu idag känner man sig i vissa lägen som en jävla gubbe när jag sträcker på mig; och jeansen åkte av snabbt som fan efter föreläsningen i förmiddags pga det spände 😀 Nu sitter jag i mjukis brallor och lutar mig lätt fram…

    Med tanke på att det känns på både sidorna av musklerna förmodar jag att dem helt enkelt blev översträngda och lite paffa över att det var dags för kitesäsong helt plötsligt. (har inte snowkitat eller något, 1 nov sen sist).

    Tack än en gång, ska pröva på dessa mirakelgelerna.

  • nundy

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:31

    Det där låter som helt vanlig kite träningsvärk i magen!! Bara att bita ihop 🙂

    Skulle hellre rekomendera att köra på med ibuprofen tabletter max dos då det är ganska stor yta att smörja in med gel!

  • oskarryden

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:58
    nundy;603665 wrote:
    Det där låter som helt vanlig kite träningsvärk i magen!! Bara att bita ihop 🙂

    Skulle hellre rekomendera att köra på med ibuprofen tabletter max dos då det är ganska stor yta att smörja in med gel!

    Men gel är bättre för kroppen! Har du kägig mage så kan det ju släppa loss all kraft.. på en gång!

    När du beskriver nu så låter det mer som någon form av bristning! Men vågar inte säga till 100 % men en inflammation brukar oftast uppstå efter en lång tids påfrestning. Så tror inte att du drar på dig en inflammation på två sessions!
    En bristning rehabiliteras bäst genom först vila tills du inte känner någon smärta i vanlig position, alltså när du bara står upp. När du sen inte har någon smärta i vanlig position så börjar du öka blodflödet i muskeln i små doser, lite stretch och små spänningar men absolut inte så det gör ont! Det kan också hjälpa att massera för att förhindra ärrbildning på muskeln! Ärrbildning gör muskeln att muskeln blir stel!

    Men börja med anti-inflammatoriska medel, tablett eller gel, du väljer. Gelen gör dock att du koncentrerar det bättre och slipper tabletter! =) Och sen öka blodtillförseln, blod läker =) Men lyssna på kroppen – gör det ont så vila för det kommer bara hämma dig i längden om du påfrestar muskeln!

    Hoppas det går över fort! Fråga på om det är något mer! =)

  • skotten

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 18:43

    hehe I have a swollen belly as well, but when I dont kite it gets worse : )

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 19:20

    jag älskar dig oscarryden. (L)

    kuren är påbörjad, har kletat ner mig med zon..

    är någon sugen på att känna litta (läs: farbror överkokt blomkål) och kleta innan jag lägger mig är det bara att höra av sig…

    (oscar, jag pmar om det blir värre eller något.. tack än en gång.. du måste vara at-läkare eller något)

  • oskarryden

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 19:42

    No worries!

    AT-läkare är jag inte, men lärd! 🙂

  • nundy

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 20:42
    oskarryden;603671 wrote:
    Men gel är bättre för kroppen! Har du kägig mage så kan det ju släppa loss all kraft.. på en gång!

    När du beskriver nu så låter det mer som någon form av bristning! Men vågar inte säga till 100 % men en inflammation brukar oftast uppstå efter en lång tids påfrestning. Så tror inte att du drar på dig en inflammation på två sessions!

    Problemet är ju att maxdosen per dygn lätt överskrids när man använder gel på ett så stort område och så är det dyrt! Tabletter i botten och lite gel på det gör nog susen 🙂

    Bristningar brukar man komma ihåg när man fått då man kände at det högg till och man får svårigheter att fortsätta. När man är “otränad” och hastigt ökar belastningen brukar det vara övergången sena-muskel som tar stryk, en sorts seninflammation (fast här i stort format). Smärtan i nedre delen av magen kan tyda på att det är den övergången som är klenast hos dig, själv får jag alltid sjuukt ont precis i fästet upp mot revbenen när jag boostat flera dagar i rad.

    Oavsett vad det är så är det som oskar säger, vila, vila, ibuprofen, öl, vila, stretch. Glöm inte att träna magen på gymmet så slipper du det till en viss grad i fortsättningen!

  • oskarryden

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 21:20

    Tyckte han skrev efter ett hopp högg det till i en muskel! Han sa också träningsverk, och en djävulusisk träningsverk som inte får vila kan leda till en större bristning, eftersom träningsverk är en mindre bristning!

    Synergieffekt av Nundy och jag: Överbelastning av muskel/muskelfäste = Samma åtgärder som innan! Blodtillförsel är A och O, annars är det risk för stel muskel och ärrbildning! Aktiv rehab åt folket!

  • nundy

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 22:41

    Ah en liten läsmiss där ja! 🙂 Då är jag helt med på oskars analys. Glöm inte ölen!

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 17:58

    det jag menade var att det högg till varje gång jag hoppade (gjorde ont som mest). Under natten har jag kurat med gel och även lite piller. Känns överraskande bättre idag. (gjorde de som sagt inte förra gången) Har fortfaranade känningar kvar (mest den vänstra) men skillnad finns. Kurar på lite till och dricker även öl ikväll faktiskt.. påsklov för studenter existerar faktiskt.

    hoppas jag kan köra på sydkusten på torsdag. hoppas hoppas.

    tack även till dig nundy för tips o trix.

  • tomw

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 19:38

    Dude,

    You are just feeling the first small things when you get OLDER.

    Wait until you pass 50. Takes ages to recover from injury.

    Work hard, play harder.

    MVH Tom

  • call3

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 21:49

    ooo får man känna lite grann

    ormsalva kanske när inflammationen/bristningen släpper.. vila och äta ordentligt +protein så kroppen återhämtar sig är givet om man vet med sig att musklerna fick sig en omgång.

    Krya på dig

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inflammerad magmuskel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.