Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Info om nya kite-designen från Legaignoux

• rex_milvus

Medlem
    25 december, 2004 vid 13:59

Svar till:

Blir lite förvirrad över att detta kallas NY kitedesign confused.gif

/Andreas

[/ QUOTE ]

Om du nu ska va en sån viktigpetter så visst. Det jag skrev var att det var en ny kite-design _från Legaignoux_. Men vad vet jag; han kanske också har varit inne på det spåret tidigare.

Messerschmidt.

• rambo_johnson

Medlem
    25 december, 2004 vid 15:14

Hoppas på o kunna få testa en snart… Ill be bäck

• cortex

Medlem
    25 december, 2004 vid 17:47

>Håller inte med om att det är ”LEI tries to go foil”

Nä det var ju oväntat. Att säga ”foil” till dig är ju som att säga ”Jehova” i Life of Brian. cool.gif

> Foil e ju en helt annan sak(tycker jag!)

Vad det gäller konstruktion så är det ju det, men inte vad det gäller användningsområde. Det jag menade var att den nya Takoon-kiten efterliknar en del egenskaper som foilarna har genom att använda sig av bridles för att kunna få mer projicerad yta och mer depower. Inget negativt i det givetvis.

> Här använder dom ju tubernas alla fördelar, men med en form som liknar > vissa foils!

Ehhh, ok. Min åsikt är att tubernas två fördelar över foils är pris och lite direktare feedback. Dessutom skräms många LEI’are av att det finns bridles på foilar… vilket ju då även Takoonen har.
    Jag ids inte lista upp fördelarna som en modern foil har över LEI’s igen. Det finns tillräckligt med trådar om det.

> Jag, liksom många andra…, tycker att fördelarna med tuber klart överväger > en kite utan(foil)

Visst, men mycket av det beror på att 99,9% av er som tycker illa om foils bara har kört *gamla skitfoilar* från ett tidevarv då även LEI-kitesen var riktigt anskrämliga jämfört med dagens kites.

> Enda anledningen för att jag skulle köra med foil e om jag enbart körde
    > vintertid och behövde vandra långt med kiten på ryggen… (försök gärna
    > övertyga mig om att en foil e bättre wink.gif )

Du har missförstått vad jag är ute efter. Jag har inget emot LEI’s alls, givetvis finns det anledningar till att välja en LEI istället för en foil. Priset (framförallt på beggade LEI’ar) är väldigt lågt vilket gör det till ett schysst alternativ om man bor nere i Skåne med obefintlig vintersäsong och långa fina stränder med massor av plats att launcha ifrån.
    Det jag försöker få folk att göra är att *prova* en modern foil innan de har en massa åsikter om dem. Givetvis passar inte en kite alla, men det gäller ju LEI’ar också. Jag fattar inte hur man kan generalisera som att man antingen gillar LEI *eller* foil???? Som jag sagt tidigare finns det LEI’ar (av olika märken och modell) som är betydligt mer olika varandra än vad vissa foils och LEI’ar är.

Men som sagt, varför inte prova en modern foil och *sedan* ha åsikter??

> Varför är det så att dom försöker få foils att uppträda mer som LEI´s varje > år?

Jag kan bara svara på anledningen till detta i Flysurfers fall.
    Dels är det en del designmål som sammanfaller mellan både LEI’s och foils (inte helt oväntat). Saker som hög svänghastighet, bra feedback och stabilitet är saker som alla designers strävar efter av naturliga skäl.
    Sedan har du dessutom en medveten satsning på att göra vissa modeller av FS-kitsen (Extacy och Rookie 2 exempelvis) så lika LEI’ar som möjligt eftersom det har blivit ”industristandard”. Dvs folk blir förvirrade om allt inte är precis som de är vana vid. Med andra ord precis som med så många andra saker i världen. Men bara för att det är standard betyder ju inte att det är det enda/bästa sättet att göra saker på. Det finns hur många exempel som helst på detta. Kolla bara 80-talets fajt mellan VHS och Betamax. 🙂
    Ett annat exempel är att man sedan flera år tillbaka *vet* att man skulle kunna förkorta en bils broms-sträcka avsevärt om man istället för fotbroms hade en ”handbroms” på ratten. Detta eftersom vi kan skicka ”rätt” nervimpulser mycket fortare till våra händer än till våra fötter. I princip skulle det kunna förkorta bromssträckan vid en paniksituation med runt 10% bara p.g.a reaktionstiden blir mycket kortare.
    Problemet är att du skulle behöva ”skola om” alla befintliga bilförare vilket knappast skulle göras vare sig snabbt eller billigt. Alltså låter man det vara.

För FS innebär detta lite problem med ex. vis Psycho 2 som man kan hoppa med på precis samma sätt som en ”vanlig” LEI, fast det är långt ifrån det optimala sättet. Dvs, du får ett hopp som inte alls är så högt och långt som du skulle fått om du gjort på ”rätt” sätt med kiten. Detta gjorde att vana LEI-kitare som testade kiten (utan att få ordentliga instruktioner) tyckte att kiten hoppade dåligt. Vilket berodde på att de gjorde ”fel” snarare än att kiten hoppar dåligt (det gör den *inte*).
    Så därför har man nu Extacy som gör att man kan ta sin industristandard-LEI-teknik och sticka ut och köra den med en gång, fast då samtigt få fördelarna från foilen (massor med drag per m2, överlägsen stabilitet, feting depower, suverän på vintern, ett av marknadens bästa säkerhetssystem, lätt att ta med osv).
    Å andra sidan behåller FS sitt foil-arv genom ex. vis Psycho 2 och om ett par månader kommer även Speed som blir en väldigt extrem foil. Speed kommer inte alls att vara åt LEI-hållet det minsta. Den kommer att vara för foil-piloter som vet hur man flyger en foil och vill ha sjukt mycket fartprestanda från sin kite.

Så om du ska testa en foil som du ”känner igen” snabbt och har åkt mycket LEI förut så rekommenderar jag en tur med en Extacy. När vi var i Tarfia på importermötet blev många LEI-flygare väldigt nyfikna på FS-gänget som kom och körde varje dag (vi var runt 50-60 pers). Ett par väldigt duktiga LEI-kiteare som Sebastian och Oliver börjat prata med ville testa en foil eftersom de aldrig hade kört en förut. De stack ut med Extacy 10 och det tog ungefär 5 minuters inkörning innan de började sätta kiteloops och handlepasses precis som på sina LEI-kites (North R5 och Vegas). De var helt klart imponerade av Extacy’n…

Så som vanligt är mitt mantra: ”Prova först, ha åsikter sedan…” grin.gif

(Och om någon undrar varför jag har tid att skriva en sådan här roman om detta så beror det på att jag sitter råförkyld på hotellrummet medans alla andra är ute och åker skidor. Mao är jag riktigt, riktigt, uttråkad…)

God fortsättning på er allesamman (både LEI-, PL- och bridled-foil-flygare cool.gif)!

/Kaj(Tech)

• george_jung

Medlem
    25 december, 2004 vid 17:51

snälla, skriv lite till

• walle

Medlem
    25 december, 2004 vid 19:18

Svar till:

>Håller inte med om att det är ”LEI tries to go foil”

Nä det var ju oväntat. Att säga ”foil” till dig är ju som att säga ”Jehova” i Life of Brian. cool.gif

> Foil e ju en helt annan sak(tycker jag!)

Vad det gäller konstruktion så är det ju det, men inte vad det gäller användningsområde. Det jag menade var att den nya Takoon-kiten efterliknar en del egenskaper som foilarna har genom att använda sig av bridles för att kunna få mer projicerad yta och mer depower. Inget negativt i det givetvis.

> Här använder dom ju tubernas alla fördelar, men med en form som liknar > vissa foils!

Ehhh, ok. Min åsikt är att tubernas två fördelar över foils är pris och lite direktare feedback. Dessutom skräms många LEI’are av att det finns bridles på foilar… vilket ju då även Takoonen har.
    Jag ids inte lista upp fördelarna som en modern foil har över LEI’s igen. Det finns tillräckligt med trådar om det.

> Jag, liksom många andra…, tycker att fördelarna med tuber klart överväger > en kite utan(foil)

Visst, men mycket av det beror på att 99,9% av er som tycker illa om foils bara har kört *gamla skitfoilar* från ett tidevarv då även LEI-kitesen var riktigt anskrämliga jämfört med dagens kites.

> Enda anledningen för att jag skulle köra med foil e om jag enbart körde
    > vintertid och behövde vandra långt med kiten på ryggen… (försök gärna
    > övertyga mig om att en foil e bättre wink.gif )

Du har missförstått vad jag är ute efter. Jag har inget emot LEI’s alls, givetvis finns det anledningar till att välja en LEI istället för en foil. Priset (framförallt på beggade LEI’ar) är väldigt lågt vilket gör det till ett schysst alternativ om man bor nere i Skåne med obefintlig vintersäsong och långa fina stränder med massor av plats att launcha ifrån.
    Det jag försöker få folk att göra är att *prova* en modern foil innan de har en massa åsikter om dem. Givetvis passar inte en kite alla, men det gäller ju LEI’ar också. Jag fattar inte hur man kan generalisera som att man antingen gillar LEI *eller* foil???? Som jag sagt tidigare finns det LEI’ar (av olika märken och modell) som är betydligt mer olika varandra än vad vissa foils och LEI’ar är.

Men som sagt, varför inte prova en modern foil och *sedan* ha åsikter??

> Varför är det så att dom försöker få foils att uppträda mer som LEI´s varje > år?

Jag kan bara svara på anledningen till detta i Flysurfers fall.
    Dels är det en del designmål som sammanfaller mellan både LEI’s och foils (inte helt oväntat). Saker som hög svänghastighet, bra feedback och stabilitet är saker som alla designers strävar efter av naturliga skäl.
    Sedan har du dessutom en medveten satsning på att göra vissa modeller av FS-kitsen (Extacy och Rookie 2 exempelvis) så lika LEI’ar som möjligt eftersom det har blivit ”industristandard”. Dvs folk blir förvirrade om allt inte är precis som de är vana vid. Med andra ord precis som med så många andra saker i världen. Men bara för att det är standard betyder ju inte att det är det enda/bästa sättet att göra saker på. Det finns hur många exempel som helst på detta. Kolla bara 80-talets fajt mellan VHS och Betamax. 🙂
    Ett annat exempel är att man sedan flera år tillbaka *vet* att man skulle kunna förkorta en bils broms-sträcka avsevärt om man istället för fotbroms hade en ”handbroms” på ratten. Detta eftersom vi kan skicka ”rätt” nervimpulser mycket fortare till våra händer än till våra fötter. I princip skulle det kunna förkorta bromssträckan vid en paniksituation med runt 10% bara p.g.a reaktionstiden blir mycket kortare.
    Problemet är att du skulle behöva ”skola om” alla befintliga bilförare vilket knappast skulle göras vare sig snabbt eller billigt. Alltså låter man det vara.

För FS innebär detta lite problem med ex. vis Psycho 2 som man kan hoppa med på precis samma sätt som en ”vanlig” LEI, fast det är långt ifrån det optimala sättet. Dvs, du får ett hopp som inte alls är så högt och långt som du skulle fått om du gjort på ”rätt” sätt med kiten. Detta gjorde att vana LEI-kitare som testade kiten (utan att få ordentliga instruktioner) tyckte att kiten hoppade dåligt. Vilket berodde på att de gjorde ”fel” snarare än att kiten hoppar dåligt (det gör den *inte*).
    Så därför har man nu Extacy som gör att man kan ta sin industristandard-LEI-teknik och sticka ut och köra den med en gång, fast då samtigt få fördelarna från foilen (massor med drag per m2, överlägsen stabilitet, feting depower, suverän på vintern, ett av marknadens bästa säkerhetssystem, lätt att ta med osv).
    Å andra sidan behåller FS sitt foil-arv genom ex. vis Psycho 2 och om ett par månader kommer även Speed som blir en väldigt extrem foil. Speed kommer inte alls att vara åt LEI-hållet det minsta. Den kommer att vara för foil-piloter som vet hur man flyger en foil och vill ha sjukt mycket fartprestanda från sin kite.

Så om du ska testa en foil som du ”känner igen” snabbt och har åkt mycket LEI förut så rekommenderar jag en tur med en Extacy. När vi var i Tarfia på importermötet blev många LEI-flygare väldigt nyfikna på FS-gänget som kom och körde varje dag (vi var runt 50-60 pers). Ett par väldigt duktiga LEI-kiteare som Sebastian och Oliver börjat prata med ville testa en foil eftersom de aldrig hade kört en förut. De stack ut med Extacy 10 och det tog ungefär 5 minuters inkörning innan de började sätta kiteloops och handlepasses precis som på sina LEI-kites (North R5 och Vegas). De var helt klart imponerade av Extacy’n…

Så som vanligt är mitt mantra: ”Prova först, ha åsikter sedan…” grin.gif

(Och om någon undrar varför jag har tid att skriva en sådan här roman om detta så beror det på att jag sitter råförkyld på hotellrummet medans alla andra är ute och åker skidor. Mao är jag riktigt, riktigt, uttråkad…)

God fortsättning på er allesamman (både LEI-, PL- och bridled-foil-flygare cool.gif)!

/Kaj(Tech)

[/ QUOTE ]
    Jag lovar… så fort jag får tillfälle att testa en ny foil ska jag göra det!
    och vem vet, kanske ”till och med jag” ändrar åsikt! wink.gif

Trots allt så är jag nog den som är mest positiv till nya idéer/uppfinninger på det här forumet grin.gif

Men du måste själv hålla med om att foils från -03 och i viss mån även -04 suger i prestanda mot LEI´s eller?

och på djupt vatten känns det säkrare med tuber, dels lättare att vattenstarta och en säkerhet att flyta på.

Men jag kommer ta första tillfälle och prova en ny foil och därefter komma med en uppriktig åsikt!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 december, 2004 vid 23:54

Bor i skåne och inte ha vinter……….
    Bor i Umeå och har betydligt mer vinter än Stockholm
    Här är det några som kört foil men de flesta har gått över till tub sommar som vinter och INGEN har pajat.
    Gäller samma sak i Luleå de flest kör tub åretrunt.
    Vet inte om det hänt så mycket på foilarna på ett år,Hengos fly är då det trögaste jag provat.

Peter

• nic

Medlem
    26 december, 2004 vid 15:28

Ren snökite på vintern (Ozone Frenzy05) och sommarkite på sommarn (vilken modern tubkite som helst) är melodin…

Skulle vara kul iofs om Ozone gjorde en variant med slutna celler bara för att…

nic

• cortex

Medlem
    27 december, 2004 vid 09:48

Svar till:

Bor i skåne och inte ha vinter……….
    Bor i Umeå och har betydligt mer vinter än Stockholm
    Här är det några som kört foil men de flesta har gått över till tub sommar som vinter och INGEN har pajat.
    Gäller samma sak i Luleå de flest kör tub åretrunt.
    Vet inte om det hänt så mycket på foilarna på ett år,Hengos fly är då det trögaste jag provat.

Peter

[/ QUOTE ]

Jag bor i Uppsala och har också betydligt mer vinter än i Stockholm. smirk.gif
    Dessutom vet jag om ett antal personer i Lule som kör på foil, både vinter och sommar. De hänger dock inte alltför mycket på detta forum.
    Moderna tuber håller numera helt ok i kylan, problemet är att man måste pumpa upp eländet vilket inte är kul när det är kallt. Dessutom behöver man ha linor åt alla håll och kanter för att kunna återstarta dem på ett vettigt sätt från snön (möjligen med undantag från Cabrinhas RECON).
    Hengo’s kite är det något skumt med, den borde komma till Sälen ganska snart så att jag kan ta en titt på den. Det kommer upp en -05’a till Hengo under våren. Du får väl testa den istället. Vi har inte riktigt bestämt vad det ska vara för sort, men det står väl mellan Extacy och Speed just nu.

Jag håller med om att -03 foilarnas prestanda inte kunde tävla med LEI’arna, det är ju det jag sagt hela tiden. Däremot finns det en del -04 som antingen ligger på samma nivå, något över på vissa punkter och något under på andra.

När det gäller vattenåterstart och säkerhet ute på djupt vatten väljer jag en modern FS-foil stenhårt. En modern closed-cell-foil flyter alldeles utmärkt väldigt länge. Enda gången det är jobbigt är om vinden dör *helt*, då är det bara att rulla ihop kiten och simma in.
    Iofs kan man ju ha LEI’en som flythjälp när det är totalt vindstilla, men å andra sidan har jag lite svårt att se exakt när det skulle behövas.

En annan sak du slipper är ju punkterade bladders. En modern LEI blir ju helt oflygbar även om det ”bara” är en av de större struttarna som punkteras. Mao är risken för att det ska bli långa simmturer nog högre med en LEI om man kör långt ut än med en modern foil.

Nic, jag hoppas att Ozone börjar göra closed-celled också. Hade varit kul med ännu fler innovativa ideer på marknaden. Just nu är det ju mer eller mindre FS och PL som meckar med det.

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    27 december, 2004 vid 12:36

Om man kollar på videon så verkar draken vara extremt instabil, kollapsar ju nästan vid kanten av vindfönstret och min gissning är att vinden där de kör är VÄLDIGT jämn…
    Draken verkar ju däremot vara snabb i svängarna så det finns nog potential till utveckling. Det har ju inte hänt så mycket på tub fronten de senaste åren så jag antar att man måste hitta på lite nya koncept och utvecklingsspår för att kunna behålla försprånget i aerodynamisk prestanda på foil / arc som tar stora kliv varje år prestandamässigt.

Förmodligen blir det väldigt svårt att få en stabil drake av den här formen med blottade tuber på undersidan. Tror att man måste ha en jämn undersida och då skulle man ju lika gärna kunna ta en foil och lägga en fronttub inne i foilen, samt ta bort några bridles… wink.gif fast då måste man ju pumpa upp skiten frown.gif
    /Jakob

• cortex

Medlem
    27 december, 2004 vid 17:53

Jepp, lade också märke till att den var instabil på filmen… speciellt i vindfönsterkanten. Dock avfärdade jag det mera som ”prototyp-fel” mer än designmiss. Så det ska bli intressant att se hur den riktiga versionen blir. Men jag håller med dig, det är helt klart intressant när även LEI-designers försöker göra lite ”think outside of the box”-grejer.

/Kaj(Tech)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Info om nya kite-designen från Legaignoux

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.