Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing … innan 08:orna

  • … innan 08:orna

    Publicerad av Oregistrerade på 19 februari, 2007 vid 13:00

    Reflektion: …
    Nu borde ju alla som köpt 07-prylar börja tänka på att skyndsamt sälja eftersom det snart skyfflas ut massa 08-prylar, som är så sjukt mycket bättre. Följdaktligen kan man förvänta sig en massa heta beggprylar på Köp & Sälj nurå..? Vi måste ju följa trenden från våra kära prylfabrikanter även på beggsidan så kom igen nu slumpa bort era 07:or nu..!

    basse svarade 17 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • adde

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 13:01

    @Oregistrerade 365799 wrote:

    Reflektion: …
    Nu borde ju alla som köpt 07-prylar börja tänka på att skyndsamt sälja eftersom det snart skyfflas ut massa 08-prylar, som är så sjukt mycket bättre. Följdaktligen kan man förvänta sig en massa heta beggprylar på Köp & Sälj nurå..? Vi måste ju följa trenden från våra kära prylfabrikanter även på beggsidan så kom igen nu slumpa bort era 07:or nu..!

    Vad vill du ha? 😀

  • mountainfarm

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 13:08

    Tjaaaa… En Tabou Da Curve 73:a skulle vara fint. Eller en Starboard EVO 70 eller… vad har du?

    //MF

  • fastforward

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 15:02

    Det är bara slå till på min North 07:a via länken nedan. Jag hann visst aldrig använda den innan det var dags att köpa på sig 08-prylarna…

  • Oregistrerade

    Gäst
    19 februari, 2007 vid 15:18

    … men – du glömde visst att karva lite i priset…
    Beggat så ska det kosta max 1500 spänn – sådan är principen.
    Ovidkommande om det är splajsans och fortfarande med smörpappret
    i fönstret…

    07 Segel – max 1 500 SEK
    07 Bräda – max 4 500 SEK
    07 Shorts – max 150 SEK
    07 Bil – max 10 000 SEK

    //Rudis

  • fastforward

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 15:21

    @Oregistrerade 365831 wrote:

    … men – du glömde visst att karva lite i priset…
    Beggat så ska det kosta max 1500 spänn – sådan är principen.
    Ovidkommande om det är splajsans och fortfarande med smörpappret
    i fönstret…

    07 Segel – max 1 500 SEK
    07 Bräda – max 4 500 SEK
    07 Shorts – max 150 SEK
    07 Bil – max 10 000 SEK

    //Rudis

    Lycka till. Du kan iofs få köpa mina kalsonger från 07 för 150:-

  • Oregistrerade

    Gäst
    20 februari, 2007 vid 07:54

    @fastforward 365832 wrote:

    Lycka till. Du kan iofs få köpa mina kalsonger från 07 för 150:-

    Inte bli sån nu… det var ju bara på skoj!
    En reflektion och eftertanke till det aldrig avstannande rat-race fenomenet i bl a vår gemensamma hobby, var den egentliga meningen. Så fort man köper en pryl så är den ohjälpligt helt “ute” straxt därefter. Känslan eller soulen i windsurfing handlar mycket om prylarna vilket är lite synd eftersom det är där ute, ute på vattnet som den sanna känslan uppstår.

    //Fundersam

  • fastforward

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 09:41

    @Oregistrerade 365950 wrote:

    Inte bli sån nu… det var ju bara på skoj!
    En reflektion och eftertanke till det aldrig avstannande rat-race fenomenet i bl a vår gemensamma hobby, var den egentliga meningen. Så fort man köper en pryl så är den ohjälpligt helt “ute” straxt därefter. Känslan eller soulen i windsurfing handlar mycket om prylarna vilket är lite synd eftersom det är där ute, ute på vattnet som den sanna känslan uppstår.

    //Fundersam

    Min kommentar var också på skoj men jag skulle nog ha kompletterat med en 😀 för maximal förståelse, sorry. Jag tycker att det är skillnad på känsla på vatten och land – ute på vattnet kan jag nog åka på vilken sk*t som helst utan att märka någon större skillnad men samtidigt är det ju så förbaskat roligt att köpa prylar när man inte har möjlighet att surfa.

  • ola-h

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 10:01

    @Oregistrerade 365950 wrote:

    En reflektion och eftertanke till det aldrig avstannande rat-race fenomenet i bl a vår gemensamma hobby, var den egentliga meningen. Så fort man köper en pryl så är den ohjälpligt helt “ute” straxt därefter. Känslan eller soulen i windsurfing handlar mycket om prylarna vilket är lite synd eftersom det är där ute, ute på vattnet som den sanna känslan uppstår.

    //Fundersam

    Jag skulle säga att det hela försigår huvudsakligen i huvudet på seglare som vi själva. Inte ens tillverkarna är intresserade av att dissa sina “förra årets prylar”. Utveckling går iofs – oftast – framåt, men det är väldigt sällan en ny modell framställs som en revolution jämfört med förra årets motsvarighet, i alla fall inte om man undviker att läsa den mest fett typsatta reklamen och går lite mer på djupet.

    Intressant nog kör även proffsen ofta många år på sina favvobrädor. De behöver bara lackas om ibland för att matcha senaste grafiken (eller nya sponsorns grafik).

    Själv byter jag brädor för jag gillar att testa nya grejor. Hade jag inte den möjligheten skulle jag försöka att inte byta förrän jag visste att det var något speciellt jag ville åstakomma med bytet.

    Många av oss gillar nog helt enkelt att byta för att det helt enkelt är en speciell känsla med nya prylar. Jag tror snarare det är det som driver hetsen än “industrin” i sig.

  • adde

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 10:04

    Jag behöver nog stödsamtal snart Ola… jag byter så mkt så jag snart är som förbytt.

  • mountainfarm

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 16:12
    Ola H.;365974 wrote:
    Jag skulle säga att det hela försigår huvudsakligen i huvudet på seglare som vi själva. Inte ens tillverkarna är intresserade av att dissa sina “förra årets prylar”. Utveckling går iofs – oftast – framåt, men det är väldigt sällan en ny modell framställs som en revolution jämfört med förra årets motsvarighet, i alla fall inte om man undviker att läsa den mest fett typsatta reklamen och går lite mer på djupet.

    Intressant nog kör även proffsen ofta många år på sina favvobrädor. De behöver bara lackas om ibland för att matcha senaste grafiken (eller nya sponsorns grafik).

    Själv byter jag brädor för jag gillar att testa nya grejor. Hade jag inte den möjligheten skulle jag försöka att inte byta förrän jag visste att det var något speciellt jag ville åstakomma med bytet.

    Många av oss gillar nog helt enkelt att byta för att det helt enkelt är en speciell känsla med nya prylar. Jag tror snarare det är det som driver hetsen än “industrin” i sig.

    Hehehe… nog 17 har du rätt i att prylhetsen är i mångt och mycket självförvållad av oss själva som utövare. Jag måste dock hålla med om att det är ett sinnesjukt tempo på förnyelseprocessen vad det gäller prylar. Hur många brädor t ex byts inte ut innan folk ens har seglat in sig på dem bara för att man “måste” ha det senaste… Men – som med allt annat så har man ju faktiskt valmöjligheter, antingen konsumera eller konsumeras.
    Själv försöker jag hitta någon gyllene medelväg på denna, något sliriga, väg. Ibland funkar det bra och ibland åker man dit med full musik…

    //MF

  • mountainfarm

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 16:12
    Ola H.;365974 wrote:
    Jag skulle säga att det hela försigår huvudsakligen i huvudet på seglare som vi själva. Inte ens tillverkarna är intresserade av att dissa sina “förra årets prylar”. Utveckling går iofs – oftast – framåt, men det är väldigt sällan en ny modell framställs som en revolution jämfört med förra årets motsvarighet, i alla fall inte om man undviker att läsa den mest fett typsatta reklamen och går lite mer på djupet.

    Intressant nog kör även proffsen ofta många år på sina favvobrädor. De behöver bara lackas om ibland för att matcha senaste grafiken (eller nya sponsorns grafik).

    Själv byter jag brädor för jag gillar att testa nya grejor. Hade jag inte den möjligheten skulle jag försöka att inte byta förrän jag visste att det var något speciellt jag ville åstakomma med bytet.

    Många av oss gillar nog helt enkelt att byta för att det helt enkelt är en speciell känsla med nya prylar. Jag tror snarare det är det som driver hetsen än “industrin” i sig.

    Hehehe… nog 17 har du rätt i att prylhetsen är i mångt och mycket självförvållad av oss själva som utövare. Jag måste dock hålla med om att det är ett sinnesjukt tempo på förnyelseprocessen vad det gäller prylar. Hur många brädor t ex byts inte ut innan folk ens har seglat in sig på dem bara för att man “måste” ha det senaste… Men – som med allt annat så har man ju faktiskt valmöjligheter, antingen konsumera eller konsumeras.
    Själv försöker jag hitta någon gyllene medelväg på denna, något sliriga, väg. Ibland funkar det bra och ibland åker man dit med full musik…

    //MF

  • donpedro

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 16:46

    Det hela ligger nog lite i att vi i svedala inte får allt för många bra dagar tror jag. Ibland hinner vi inte ens segla in oss på prylarna utan vi tycker att den beter sig lite si eller lite så och jag är ute efter en bräda som är bättre. MEN i själva verket är vi nog ute efter bättre förhållanden. För hur ny bräda du än har, hur tidigt en än planar enl försäljaren, och hur tight den än svänger spelar det ingen större roll när vattnet är platt och vinden =noll. Om vi däremot får segla konstant med bra förhållanden och verkligen seglar in sig på brädan tror jag inte alla skulle vilja byta ut sin trotts att det finns en ny för är man verkligen nöjd med sin bräda vill man inte hålla på och trixa med nya prylar. Det är där jag aldrig har förstått mig på Ola H och Adde mfl som byter grejjer varannan seglingsdag samtidigt som dom säger att den bräda dom kör på är rena drömmen, varför byta om man har hittat rätt? visst att det kan va kul å prova nytt men efter provåket återgår man väl till sin gamla… Men de e ju bra för oss dödliga som inte har råd att prova nya brädor hela tiden vi kan läsa, fråga, och höra efter och få deras utlåtanden upplevelser av brädan vilket är jätte bra, dock kanske inte alltid helt opartiskt?

  • ola-h

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 18:04

    @donpedro 366066 wrote:

    Det är där jag aldrig har förstått mig på Ola H och Adde mfl som byter grejjer varannan seglingsdag samtidigt som dom säger att den bräda dom kör på är rena drömmen, varför byta om man har hittat rätt?

    Jo, det är lite av ett problem. Det har dock liksom blivit lite av “mitt jobb” att köra så mycket av Starboards prylar som möjligt. Det finns dock två anledningar som gör att det funkar i praktiken. Dels så är det ju huvudsakligen ett märke vi seglar och nya brädor är oftast en evolution av de gamla som den tid man tillbrignat med att köra in sig har man tillgodo. EVO 70, som lätt är den bräda jag kör mest, har egentligen bara blivit lätt uppdaterad sedan jag fick min första hösten 2003. Så även om den nya 2007:an är lite tweakad så är grundkänslan sig lik. Den andra anledningen är att jag helt enkelt har vant mig vid att byta mellan brädor. Förr var det alltid rätt bökigt att segla in sig (om man t ex bytte mellan Acid och EVO) men nu tänker jag knappt på det. Jag har också märkt att jag bedömmer nya brädor annorlunda nu. Förr började jag liksom med att segla brädan på mitt sätt och blev besviken om det inte funkade. Efter det fick man börja justera stilen. Nu börjar jag med att känna in brädan och börjar med att segla brädan så som det verkar vilja bli seglad. Först efter det går jag tillbaka till att utmana den med min egen stil.

    Men som sagt, skulle jag inte “köra Starboardgrejjen” skulle jag inte byta lika ofta. För en prylintresserad person som har tre brädor kanske det är lagom att byta en per år sp varje får gå tre år. Är man mindre prylintresserad (fixerad?) kan man köra längre än så.

  • jesper_b

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 05:38

    Skit i sådana idioter som Ola H, adde och mig själv (som dock inte byter favobräda i första taget, men väl segel). Kör på de prylar ni gillar tills de är slut! Att köpa nytt varje år är bara att förstöra pengar. I synnerhet som flertalet brädtillverkare enbart byter dekaler varannat år.

    Däremot gynnar det ju alla smarta som köper ett år unga grejor!

    /Jesper B

  • s

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 10:19

    “… innan 08-orna”
    Jag trodde det var typ, “…innan stockholmarna kommer” 😉

    Jag stog bredvid en kille i korvkiosken härom dagen. Han sa: “å så en 08:a”. Utan att ens höja på ögonbrynet langade korvgubben ut en Pucko! Verkade väl vedertaget… 😀 😀 😀

    /S..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing … innan 08:orna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.