Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Instinct Light 7

• fesen

Medlem
    23 maj, 2007 vid 11:07

@SkånePaul 385132 wrote:

Vad har ni att säga om den som kört den?

Tja…det är många som kört den…men dom har jag ingen personlig åsikt om.
    Kiten sägs dock vara trevlig…

😉

• nic

Medlem
    23 maj, 2007 vid 13:36

@SkånePaul 385132 wrote:

Vad har ni att säga om den, ni som kört den?

hahaha…

ähum, vad vill du veta?

Den funkar mellan 9-16m/s. Den drar mer än andra i samma storlek (därför kanske du är ute efter en Light 5a istället). Lätthanterad minst sagt. Bara tre struttar, viks ihop till ingenting. Studsar upp igen om man kraschar den.
    Hoppar väldigt högt när allt är tajmat. Hänger inte kvar utan man kommer ner snabbt igen (typisk låg-AR). Släpper man upp bommen lite på nedvägen går det snabbt ner.
    Lighten är kanske den kite som mest känns som förra årets kite i känslan tycker jag. Snabbsvängd med power i svängen om man inte släpper ut bommen. Är inte så snabb genom fönstret (typisk låg-AR). Tar höjd bra/som genomsnittet.
    Den tar byar bra inom sitt vindområde även om det ser lite roligt ut när man släpper ut fullt å den fladdrar som en flagga. (Den tar inte vind ovan sitt vindområde så bra eftersom den har en ganska tjock vingprofil som ändå blir ett vindmotstånd i över 16m/s.)

Perfekt: skolkite, lära nya trick kite, vågkite, billig-speciellt kite only, hållbar i äkta tejin-tyg (samma som best-pro-modellen).
    Mindre perfekt: höga hopp med total kontroll (typ Instict Edge), chansa å gå ut i för mkt vind för kiten.

Jag har själv en 7a och en 5a för blåsiga dagar.

nic

• skanepaul

Medlem
    23 maj, 2007 vid 13:53

Precis det jag ville veta.

Så den är ganska lik en 06 7:a eller?

• yann

Medlem
    23 maj, 2007 vid 14:27

Ja, fast lite snällare å mindre häng. Gör-go!

• skanepaul

Medlem
    23 maj, 2007 vid 14:39

Fan, valet står nu emellan en light 7 och en Instinct 7 06:a eller en Torch 3 7.

Beslutsångest!!

• dalen

Medlem
    23 maj, 2007 vid 14:47

Light 7 om du vill kunna göra allt. Vill du bara hoppa högt Edge eller en näve gräs…………

• snoken

Medlem
    23 maj, 2007 vid 14:52

Citat från nic (Den funkar mellan 9-16m/s. Den drar mer än andra i samma storlek (därför kanske du är ute efter en Light 5a istället).)

Windrange på 5:an? När tar du fram 5:an istället för 7:an.

• hovang

Medlem
    23 maj, 2007 vid 16:43

Torchen skall ju vara riktigt bra enl gubbarna på kiteforum…

• nic

Medlem
    23 maj, 2007 vid 17:41

@snoken 385205 wrote:

Citat från nic (Den funkar mellan 9-16m/s. Den drar mer än andra i samma storlek (därför kanske du är ute efter en Light 5a istället).)

Windrange på 5:an? När tar du fram 5:an istället för 7:an.

Har bara varit ute på 7an i alla möjliga vindar men sedan jag fick 5an har det inte blåst så mkt. Gissar att det blir allt över 16m/s fast vet inte när den börjar funka än.

nic

• bresky

Medlem
    23 maj, 2007 vid 21:01

Har man inte koll på bommen hela tiden händer det lätt att hela kiten börjar fladdra och ha sig, även när man åker och har kraft i kiten. Så jag går mot strömmen här och gillar inte Lighten.

• skanepaul

Medlem
    23 maj, 2007 vid 21:45

Det var ytterst nära att man blev Bow ägare men det blir nog Torchen trots allt!

Tack för alla tips!!!

• nic

Medlem
    23 maj, 2007 vid 21:57

@SkånePaul 385299 wrote:

Det var ytterst nära att man blev Bow ägare men det blir nog Torchen trots allt!

Tack för alla tips!!!

Det är ingen bow 😉 men lycka till med Torchen.

nic

• sahlin

Medlem
    23 maj, 2007 vid 22:29

Light 7:an är grym! Jag väger i och för sig knappt 70 kg men jag har kunnat köra bra med den samtidigt som polarn körde med en turbo diesel 12a, och det är ju alltid roligare med en liten drake :cool2:
    En annan sak som e najs är att de går att hoppa grymt högt om du tajmar rätt, hangtimen är såklart inte i världsklass men vad kan man vänta sig av en så liten drake med lågt AR?
    Den är skitkul att träna nya moves med också, fladdret i duken som uppstår vid total utskotning gör att kiten bromsar in och har svårare att frontstalla vilket gör den stabil och säker.
    Jag har satt lite nya unhooked grejer mycket tack vare Light 7an.

Det som talar mot Light 7an är väl då att den inte har så mycket hangtime och att du måste bromsa dig själv innan du slänger över kiten för att byta åkriktning. Och du måste vara noga med att koppla loss OS-hantaget från karborrebanden, som ”håller fast” handtaget, när du satt i leashen i handtaget då karborren har en tendens att inte vilja släppa handtaget då man dragit chickenloop-safetyn (är du med?). Men Lighten har en så enorm och direkt depower att jag nästan alltid sätter leashen ovanför chickenloopen.

Jag tycker att fördelarna och framförallt priset talar till Lightens fördel i de flesta avseenden. Snacka med Jens eller Pär på kitekraft, dom har demodagar lite då och då och lite här och där.. men du kommer inte att bli besviken.

• hugeo

Medlem
    23 maj, 2007 vid 23:13

@SkånePaul 385195 wrote:

Precis det jag ville veta.

Så den är ganska lik en 06 7:a eller?

Gayzone? e du knäpp eller jag fixar en proto 7 EH mega deluxe till dig för helvete!

• skotten

Medlem
    24 maj, 2007 vid 04:03

Nice review Nic, Aloha,

Its nice to see that people can still give a decent review as opposed to ”its fekkin awesome, I own one!”

Would be nice to see more of this.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Instinct Light 7

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.