Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressant test av hängseletampar i senaste Boards!

  • Intressant test av hängseletampar i senaste Boards!

    Publicerad av rrd på 26 februari, 2008 vid 13:10

    Test av hängseletampar i senaste Boards!

    ”A sailor buying Neil Pryde 24s will actually have longer lines than another buying Naish 28s!”

    “…in this review we find differences of over four inches between lines that are all nominally 28-inches!”

    Alltså ska man vara försiktig med att blanda olika fabrikat om man inte vill kontrollmäta alla.

    rrd svarade 16 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • pure

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 13:25

    Hur går det till? Vad är det dom mäter på? låter helsjukt

  • tiki

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:07

    Ja det är lite märkligt. Neilprydes 24″ är längre Dakines 24″, så har det varit för fler än mig. Bäst att kika på dem innan köp.

  • andersbq

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:11

    @pure 447451 wrote:

    Hur går det till? Vad är det dom mäter på? låter helsjukt

    Dom mätte helt enkelt längden på linor som var förpackade i 28 tums påsar.
    Anledningen att det var just 28 tum är att det är den kortaste längden som Boards testteam får använda. Och ur den synvinkeln är det ju bra att det finns viss variation i hur olika fabrikat själva mäter sina linor, eftersom vissa ändå vill ha lite kortare tampar.

  • rrd

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:26

    @andersbq 447458 wrote:

    Dom mätte helt enkelt längden på linor som var förpackade i 28 tums påsar.
    Anledningen att det var just 28 tum är att det är den kortaste längden som Boards testteam får använda. Och ur den synvinkeln är det ju bra att det finns viss variation i hur olika fabrikat själva mäter sina linor, eftersom vissa ändå vill ha lite kortare tampar.

    Om man ska vara helt korrekt så är det den längden de gillar/väljer att använda och faktiskt använder så det hade varit svårt att testa någon annan längd. Vidare är testseglarna “quite tall” och de menar inte linorna måste vara 28″.

  • andersbq

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:30

    Visserligen var dom “quite tall” men det var väl så att de INTE fick ha kortare linor.
    (Vilket jag inte heller “får” enligt mina klubbkompisar!)
    Det är den moderna gorillahänget som alla kör nu.

  • rrd

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:34

    @andersbq 447458 wrote:

    Dom mätte helt enkelt längden på linor som var förpackade i 28 tums påsar.
    Anledningen att det var just 28 tum är att det är den kortaste längden som Boards testteam får använda. Och ur den synvinkeln är det ju bra att det finns viss variation i hur olika fabrikat själva mäter sina linor, eftersom vissa ändå vill ha lite kortare tampar.

    @andersbq 447463 wrote:

    Visserligen var dom “quite tall” men det var väl så att de INTE fick ha kortare linor.
    (Vilket jag inte heller “får” enligt mina klubbkompisar!)
    Det är den moderna gorillahänget som alla kör nu.

    Inte enligt vad man kan utläsa av artikeln.

  • kapten-k

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:39

    bah… gorilla stilen suger, jag krokar i bommen i stället, mycket stabilare + man slipper köpa dyra linor!

  • andersbq

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 18:53

    @RRD 447465 wrote:

    Inte enligt vad man kan utläsa av artikeln.

    Läste artikeln när jag nästa sov häromkvällen. Jag antar att de flesta här på konfen har Boards som sista kontakt med sitt vakna tillstånd varje kväll?
    Men visst har du rätt, det är deras team som gillar 28 tums därför att dom alla är långa grabbar. Men lite intressant hur dom smäller upp detta på 4 sidor som en stor nyhet! “vi har mätt linor”. Snacka om vintertorka!

  • tim-eriksson

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 23:41

    Så… Vad kör folk här på ?

    Kör på 28-30 själv. Uppskolad av far min och då blev det långa, sittsele och rubbet 🙂 ink twistad hand på främre (som jag framförallt sett 1:a generatinens surfare göra).

    Vilken längd kör ni med?

  • stinger

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 07:34

    Jag är gammal, kör 26″ på stora freeriden (6noll o 7.4) men har hittills kört 22″ på vågisen (4.2-5.7). Jag tänker dock prova 24″ även på vågisen eftersom “alla” förespråkar långa linor numera.

    Sittsele (tror 😮 jag kommer få ont i ryggen om jag byter till midjesele), körde ofta bomhanden med underhandsgrepp förr men har lärt om de senaste åren och kör numera överhandsgrepp på båda händerna.

  • pure

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 07:54

    när man kör med underhandgrepps så tränar man bicepsen mer (känns så iaf) så man får lite balans i musklerna i armarna. Men jag tycker att det är svårt att hoppa om man har underhandsgrepp.. så vet inte vad som är bäst.

    Kör med 24″ linor..

  • svenne

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 08:21
    andersbq;447564 wrote:
    Läste artikeln när jag nästa sov häromkvällen. Jag antar att de flesta här på konfen har Boards som sista kontakt med sitt vakna tillstånd varje kväll?

    Hade tidigare, men eftersom de testar samma fem jävla brädor i varje test så känner jag inte för att sponsra deras lekvecka längre.

    Undrar vad nästa test blir. Vad sägs om att nedhalstampen skiljer sig, speciellt i färgen?

  • rrd

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 08:59

    @Svenne 447694 wrote:

    Hade tidigare, men eftersom de testar samma fem jävla brädor i varje test så känner jag inte för att sponsra deras lekvecka längre.

    Undrar vad nästa test blir. Vad sägs om att nedhalstampen skiljer sig, speciellt i färgen?

    Haha!!!

    Bara dom testar brädorna man själv är intresserad av så är det helt ok. Jämförelsen stora Stubbies och FW är ju bra som dom skrev om.

    Jag tycker att Boards blivit mycket bättre sista åren. Själv tycker jag att dom alltid testar jättebrädor modell freeride och tillhörande supersizesegel.

    Dom sena höstnumren med nya våg o FW grejor är det riktigt intressanta.

    Men håll med om att man kanske inte trodde att det var SÅ stor skillnad i tamplängd. Att det diffade en storlek har jag ju märkt. Det kan ju förklara många tamplängdsdiskussioner.

  • hjn

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 09:36

    Har aldrig stött på att tex. 24” tampar från olika leverantörer har samma längd. Har påtalat detta för flahsiga butikbiträden genom åren, men som vanligt så dömer de ut kunden som mindre vetande med ”då har du gjort nå´t fel” attityden.

    Mäter själv mina favorittampar i det förträffliga metriska systemet och kommit fram till att jag vill ha en loop på 65cm från utsidan av bommen (=NP24″). Jag mäter dem givetvis i utsträckt läge och tar inte med längden för själva remmen som skall runt bommen.

    Nackdelen är att måttbandet alltid måste med när man skall köpa nya och på postorder kan man ju bara tänka sig hur fel det skulle bli.

  • basse

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 09:59

    Jag kör Da Kine 28″. Kommer i fortsättningen alltid mäta upp nyköp mot dessa då de passar bra. Vet sedan tidigare att det är stor skillnad på längderna mellan fabrikaten, fick det förevisat på SP en gång i tiden.
    Da Kine är ffa bra för att de är styva och du kan sätta dem i en vinkel som passar dig och din segling, dvs mycket sällan ofrivillig ikrokning och lätt ikrokning!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressant test av hängseletampar i senaste Boards!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.