Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intresset för windsurfing ?

• Intresset för windsurfing ?

Publicerad av haegga på 25 februari, 2003 vid 21:17

Det verkar som om intresset för denna sport är på väg att öka ! Kommer det att bli fler och fler på vattnet ?

haegga svarade 21 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • styret

Medlem
    25 februari, 2003 vid 21:31

jodå jag tror nog det kommer öka.
    Snackade med ett gäng skidåkare som planerade att sälja sina grejer för att köpa segel och brädor nu till våren.

och alla gör vi väll allt vi kan för att lcoka in folk i skiten hoppas jag. hehe cool.gif

• haegga

Medlem
    25 februari, 2003 vid 22:43

Problemet som vi har haft är att, steget från att nya förmåger har prövat, till att man får dom att skaffa grejor och fortsätta, är ganska långt. Man vill inte satsa de antal tusen kronor det kostar att börja, kanske är det lite för svårt att lära sig ?

• jonjon

Medlem
    26 februari, 2003 vid 11:09

Det är dyrt..
    Men om man en väl planat en gång o känt vindsuset o det klapp fräsande bräd ljudet mot vattnet så e man där som vi är idag. FAST!!!
    Kosta va det kostar, jag kommer aldrig sluta med denna dyra o beroende framkallande sport!!!

• maca

Medlem
    26 februari, 2003 vid 11:54

Jag ser helt klart tendensen att intresset ökar för vindsurfing. Har kanske något att göra med att den yngre generationen tappar alltmer intresset för traditionella tävlingssporter såsom fotboll, hockey, tennis, längdskidåkning etc, till viss del kanske pga doping gör det svårt att lyckas där.

Jag tror de unga satsar allt mer på sporter som de kan identifiera sin livsstil med och där själva tävlandet kommer i andra hand.

Många skidåkare som kommit upp i åldern där ett “bummarliv” inte känns som prio ett längre, inser nog att de måste ha något att stilla rastlösheten med på sommaren också…..då faller tankarna lätt åt vindsurfing!

Vad gäller att lära sig och köpa utrustning så tycker inte jag att det är något som helst problem.
    Jag har erfarenhet av att två av min kompisar ville testa vindsurfing. De är numera fast i vindsurfingträsket för alltid.

Ganska kul att ena personen lagt ner sin golf totalt och den andre, hör och häpna, sin hårdrock.
    Har även fått min flickvän att uppskatta vindsurfingen!

Heta tips för att få in nya i sporten:

Låna, hyr en stor nybörjarbräda för första dagen.
    Redan dag två kan en normalperson klara av typ en Bic Astrorock.
    En sådan kan införskaffas komplett med rigg för ca 2000-2500kr.
    Rekommendera alltid BILLIG lättseglad utrustning till att börja med.

Välj en solig varm sommardag på t ex Haga park för introduktionen. När nybörjaren i fråga ser allt ifrån småbarn till pensionärer av bägge kön ha kul på brädan, vill de också lära sig.

Det funkar jag lovar!

/André

• haegga

Medlem
    26 februari, 2003 vid 12:13

Jag hoppas att det går att samla fler kring sporten, det är ju så mycket roligare när det är fler ute samtidigt, i början på -90 så var det alltid minst 5-6 st ute så fort det blåste här i Sundsvall, tyvärr har detta krympt lite, kanske är en vändning på väg ? Jag tror om man är flera som samlas på samma spot så drar det också till sig intresse från allmänheten, gäller bara att få ihop skocken ( typ Eriksson mfl )….
    Helt klart är allafall så fort nybörjaren får lite fart på grejorna, så brukar andra saker komma i andra hand…

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 15:33

hej.

Innan ja skriver detta vill ja tillägga att jag inte är kitare själv
    men va jag har märkt här omkring är att många börjar kita nu. sen ja började
    vindsurfa me en kompis så har tre jag känner börjat kita seriöst.
    aja.

…………………………………….

RING SÅ SEGLAR VI…

• powerhawk

Medlem
    26 februari, 2003 vid 20:43

Yo !!
    Här har du en färsking från Sundsvall som har egen utrustning men ingen att surfa med…
    Det vore skit kul att få mixa sig med dom som kan surfa o kanske lära sig hur man egentligen ska göra =)

• haegga

Medlem
    27 februari, 2003 vid 07:46

Då är det bara att haka på… Kolla in lite på http://jump.to/wsk där har vi lite info, vi har en telesvarare som vi brukar ringa och lämna medd, samt lyssna av andra så man kan samla ihop sig på samma ställe…
    Håll kontakten
    Hägga

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2003 vid 15:31

hmm, sporten får inte bli så stor så att en massa ocoola människor börjar tycka den e cool, precis som fabror naish säger.

• eriksson

Medlem
    27 februari, 2003 vid 15:43

Ringde till telefon svaren i somras nångång,
    men jag vet inte riktigt i fall de kom med!
    var lite stressig ut på vattnet smile.gif

• eriksson

Medlem
    27 februari, 2003 vid 15:51

Och Haegga och PowerHawk kryp glid gärna in på surf.to/wsaa lite då och då!

Och i fall ni har lite bilder som ni vill skänka så är de bara att göra de!har inte ont om de nu!men de kommer i vår laugh.gif

• haegga

Medlem
    28 februari, 2003 vid 06:49

Det finns nog plats för att omvända en och annan ocool person, utan att det stör…

• anders_hoffman

Medlem
    1 mars, 2003 vid 17:49

Precis som haegga sa innan… JAg tror att när folk endast ser en el. två stycken som är ute samtidgt tänker de “Uschh, vilken skitsport”. Men skulle de se 15-20 (önsketänkande) ute samtidigt, går nog tankarna åt något annat håll. “Ooo, jäklar de där ser coolt ut”…

BAra en tanke…
    Så skulle iaf jag uppfatta det om jag stötte på en ny sport..

/Anders

• markram

Medlem
    1 mars, 2003 vid 20:25

Inför en folkrace-slalom klass!
    Start på stranden och mål likaså om man är i tex Apelv och kör åtta-bana eller downwind.
    Man får ställa upp med vad som helst men bara regga in max 3 olika segel/säsong en fräcsh bräda eller 2gamla häckar, max 70%carbon i nymast eller 90% i gammalmast.
    eventuellt kan man få ha 4 äldre segel.
    Man skall kunna göra sannolikt att kompletta kittet kostat max XXX-kr.
    Kevin Ozee tyckte att det borde gå att raceá med 3 segel, även om det skulle innebära klar compromise.
    såg att Swe 16 beklagade att kolbommar gör så mycket i formula-racingen (modigt att ta denna ståndpunkt), alltså förbjud dessa i “folkracingen”.
    Ju äldre prylar man har desto mer får man regga in per säsong (obs! säsong inte tävling, annars kan man ju ha en garderob på femtielvariggar och välja ut vad man reggar in efter prognos och förhållande på plats).
    Kanske detta vore något? (reagera någon)

En sådan gren skulle kanske göra vår sport mer bred och främja många skojiga tävlingar där blandade seglare och material möts och framförallt blir det kul.

vill man sen vara skitseriös och bli PWA-áre vet vi alla att svenskar kan det och kanske en breddning ger fler svenskar i cirkusen? smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 mars, 2003 vid 14:03

Hej! Vill ha bra tips på windsurfing- / kitesurfing- (helst inom Europa) anläggningar som är bra att besöka i april?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intresset för windsurfing ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.