Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing introducera polare m.h.a träningskite

  • introducera polare m.h.a träningskite

    Publicerad av hejning på 23 januari, 2014 vid 16:48

    Hallå surfzoone!

    letar efter en övningskite med en känsla som är så lik en vanlig kite som möjligt för att introducera typ polare osv + att det är kul o leka med när vinden tryter eller kanske köra med efter en longboard på asfalt?

    har ni förslag på någon kite? gärna så billig som möjligt, går på en studentbudget.

    Henning

    milkman svarade 9 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 20:08

    Om du söker en känsla som är lik en vanlig kite bör du kika på en 4-linors foil (som har allt som en vanlig LEI har), t.ex. Flysurfer Viron http://www.kitekalle.se/index.php?route=product/category&path=131_89. De kostar dock, av förklarliga själ, också lite mer än en 3-linors foil, som är ett billigare alternativ, t.ex. HQ Rush 4 i länken ovan.

    Annars har Switch precis släppt en 2-linors foil som sägs ha mycket power per kvadratmeter, Prime http://switchkites.com/prime.html

  • andersr

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 21:32

    HQ Hydra, går även att använda på vatten.

  • milkman

    Medlem
    25 januari, 2014 vid 11:19

    Switchkiten ser uppriktigt ut som skit. (Jag förstår normalt att inte uttala mig om konkurrenters prylar).
    Men en träningskite utan stallande safety (tredje lina), med billiga nylonlinor istället för riktiga kitelinor, och som ser ut att vara sydd utav en apa på leverantörens bilder borde ju kosta ordentligt mindre än 1800kr.

    För samma pengar får man kvalitétsdrake, dynemalinor, vettigt säkerhetssystem, riktigt bra manual och instruktionsbok. Och en kite som går att backa upp utan hjälp om man landar den fel (vilket man gör när man är ny) Dessutom går den att köpa i Sverige, på Svenska.. (Och jag vet att jag inte är ensam om att leverera motsvarande i Sverige)

  • andersr

    Medlem
    25 januari, 2014 vid 19:03

    Håller med Jens. Ska du ha en som bara ska användas på land så köp en Ozone 3-linors. Flyger riktigt bra och har riktigt bra kvalité.

  • jaca

    Medlem
    26 januari, 2014 vid 13:51

    Varför köpa en foil som bara förvirrar eleven då den inte fungerar som en “pumpad” LE-kite?! Köp en träningskite för fyra linor och pumpad LE, så är din polare snabbare på vattnet med en större kite (eller köp en lektion till honom på en riktig kiteskola). Spana in Ozone UNO eller Cabrinha Relaunch. Det finns säkert flera….

  • pelle-surf

    Medlem
    26 januari, 2014 vid 19:27

    @jaca 720584 wrote:

    Varför köpa en foil som bara förvirrar eleven då den inte fungerar som en “pumpad” LE-kite?! Köp en träningskite för fyra linor och pumpad LE, så är din polare snabbare på vattnet med en större kite (eller köp en lektion till honom på en riktig kiteskola). Spana in Ozone UNO eller Cabrinha Relaunch. Det finns säkert flera….

    Kanske beror på kostnaden. Drygt 4000 kr för Cabrina Relaunch, endast kite. Mycket stålar för att
    polarna ska testa eller leka med rullbrädan, då en pumpad fort får punkis, men vad vet jag vad en studentbudget ligger på, det kanske är småpengar, obildad som jag är 🙂

  • hejning

    Medlem
    30 januari, 2014 vid 20:42

    haha 4k är lite over the top bara för o känna lite på hur en kite funkar..
    Jag tror jag ska ta och beställa en 2linors switch, det är ju igentligen bara styrningen som är vital för känslan.

  • tomw

    Medlem
    31 januari, 2014 vid 19:04

    Jag har en liknande problem. Min 8 åring frågar nar han kan Lara sig kita . han redan flyger end 1 m två linors kite I 10 ms. Launchar och landed den som man ska. Nästa steg är grunt vatten på en bräda. Men vill inte koppla honom till en kite men sele. Helst bara hålla baren. Blir en dyrt experiment

  • milkman

    Medlem
    4 februari, 2014 vid 07:34

    Hejning, bättre alternativ till samma pengar: http://www.surfbussen.nu/shop/traningskite-ozone-ignition/

  • milkman

    Medlem
    4 februari, 2014 vid 07:36

    Tom, om du har bom redan så kostar UNO mellan 2 och 3tusen.. Blir dyrt med bommen, men annars ok. 4kvm:aren har vi kört i storm också, fungerar bra.
    http://www.surfbussen.nu/shop/ozone-uno-25m-traningskite-sle-kite-only/

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2014 vid 12:00

    eller så skiter du i träningskiten och provkör med polaren en vanlig st. i svag vind…

    fast träningskite kan ju vara kul till skridskor eller skateboard såklart..

  • rrd_z

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 21:39

    @Milkman 720779 wrote:

    Hejning, bättre alternativ till samma pengar: http://www.surfbussen.nu/shop/traningskite-ozone-ignition/

    Milkman the first man out screaming BUY FROM SURFBUSSEN !!!

    Sanningen är den att de finns en uppsjö av bra träningsdrakar…..
    bara de att företagen massbombar inte denna sidan…. o de är ju tur de….
    De hade slutat i ett företagskrig !

    Vet inte om de bara är jag som är jävligt trött på “köp från surfbussen”
    tyck vad ni vill om mig…. men jag är jävligt trött på de.

  • luthor

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 11:27

    Jag e pigg i alla fall.

  • ante_lkpg

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 20:46

    Jag hade en Naish-träningsfoil som blev rätt tagen efter några veckor utlånad till barnfamilj. Sökte på Ebay och hittade liknande drakar för 200-300 spänn. Dessa var med handtag men man gör lätt en bom av vilket rör som helst. Då kan du låna ut den utan att gråta över att dina kompisar gör sina första halvloopar och slammar draken i marken.

  • lima-ko

    Medlem
    14 maj, 2014 vid 12:02

    @Milkman 720567 wrote:

    Switchkiten ser uppriktigt ut som skit. (Jag förstår normalt att inte uttala mig om konkurrenters prylar).
    Men en träningskite utan stallande safety (tredje lina), med billiga nylonlinor istället för riktiga kitelinor, och som ser ut att vara sydd utav en apa på leverantörens bilder borde ju kosta ordentligt mindre än 1800kr.

    För samma pengar får man kvalitétsdrake, dynemalinor, vettigt säkerhetssystem, riktigt bra manual och instruktionsbok. Och en kite som går att backa upp utan hjälp om man landar den fel (vilket man gör när man är ny) Dessutom går den att köpa i Sverige, på Svenska.. (Och jag vet att jag inte är ensam om att leverera motsvarande i Sverige)

    Ok, tackar ödmjukast för utbildningen Jens ;), det var mer än vad jag kunde utläsa av bilderna.

    @Hejning 720696 wrote:

    haha 4k är lite over the top bara för o känna lite på hur en kite funkar..
    Jag tror jag ska ta och beställa en 2linors switch, det är ju igentligen bara styrningen som är vital för känslan.

    Blev det ett köp Henning, och kanske än mer intressant, stämde verkligheten överens med recensionen ovan?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing introducera polare m.h.a träningskite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.