Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • mattias112

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 18:51

    OSO 4-8 m/s på bråviken idag. Vi körde lite race med Icecarvebrädorna, underbart!:laugh:

    Laddade som vanligt kanske lite hårt och hamnade ute i vassen 3 ggr:crazy: Denna gång var det dock inte öppet 2 meter som förra ggn så jag slapp bli våt denna ggn:smile:
    Första ggn med GPS så man var ju lite nyfiken på hur fort det går eg. Bästa 10 sek medel var 34,5 knop och 2 sek 36.5 knop. Laddade ner filen och man ser att jag nästan hela tiden låg över 30 knop 😀

    Testade även förra veckan med så stort som 7,5 och det gick oxå bra. Det konstiga var att det inte kändes så stor skillnad mellan 5,8 och 7,5?? Känns inte som att det är någon mening med större segel än ca6 på is. På snö kan det däremot säkert vara bra med 7,5 i lättare vindar.

    40 knop i 10-12 m/s verkar inte vara orimligt alltså, det är bara att fortsätta satsa:wink:

    Isen är kanon nu så vi hoppas på riktigt race med fler folk nästa helg:cool2:

  • kinetic

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 19:07

    Mattias112: Grattis!! Se till o ladda upp filen på ice-sailing.com, med lite tur så kvalar du in i topp 10 ju 😎 … De va sämre vind här i Sthlms-trakten men jag toppade drygt 30 som mest med 27 i average på 5*10 sek, är nöjd med det med tanke på vinden, isen var perfa!

  • bicless

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 21:44

    @Mattias112 526224 wrote:

    OSO 4-8 m/s på bråviken idag. Vi körde lite race med Icecarvebrädorna, underbart!:laugh:

    Laddade som vanligt kanske lite hårt och hamnade ute i vassen 3 ggr:crazy: Denna gång var det dock inte öppet 2 meter som förra ggn så jag slapp bli våt denna ggn:smile:
    Första ggn med GPS så man var ju lite nyfiken på hur fort det går eg. Bästa 10 sek medel var 34,5 knop och 2 sek 36.5 knop. Laddade ner filen och man ser att jag nästan hela tiden låg över 30 knop 😀

    Testade även förra veckan med så stort som 7,5 och det gick oxå bra. Det konstiga var att det inte kändes så stor skillnad mellan 5,8 och 7,5?? Känns inte som att det är någon mening med större segel än ca6 på is. På snö kan det däremot säkert vara bra med 7,5 i lättare vindar.

    40 knop i 10-12 m/s verkar inte vara orimligt alltså, det är bara att fortsätta satsa:wink:

    Isen är kanon nu så vi hoppas på riktigt race med fler folk nästa helg:cool2:

    Najs, ni filmade inget va? Kör ni bråviken?, hur är isen där nu?

  • kinetic

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 22:42

    ålarenset: Var går man på Vallentunasjön? Hur är isen? Finns det svaga/öppna partier? Tänkte ev ta långlunch en dag om det blåser bra, eftersom jobbet ligger ca 10 min från sjön…

  • bicless

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 13:16

    Liten film från headcamen från senaste isseglardagen. Vindsökarens senaste hemmabygge syns i första sekvensen.

    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=402&catid=16&page=1

    Mvh

    Bicless

  • alarenset

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 16:34
    kinetic;526270 wrote:
    ålarenset: Var går man på Vallentunasjön? Hur är isen? Finns det svaga/öppna partier? Tänkte ev ta långlunch en dag om det blåser bra, eftersom jobbet ligger ca 10 min från sjön…

    från vallentuna: kör gammla vägen mot täby kyrkby, tror den heter stockholmsvägen.. sen 2:a höger bällstavägen sen 3:e höger wirsens väg stor parkering direkt vid vattnet..
    vet ej skick på isen men i lördags var det 30cm tjock. funkar väldigt bra på sv v nv n.

    l

  • marden

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 22:25

    eftersom filmerna håller sån hög klass 🙂
    la jag också uppe lite oredigerat filmmaterial o visst duger med tjutet som musik
    tyvärr orkar jag inte sköta skotet med en hand medan jag filmar med den andra så kameran hamnar i knät ibland o det ser lite kaotisk ut samt att jag inte riktigt får upp farten:)
    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=403&catid=15&page=1

  • booze

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 22:45

    Kul att ni “softsurfare” börjar få upp ögonen för issurfing, där det går riktigt fort!
    Isabellarekordet ligger på 105 km/t, själv har jag seglat i 95,3 km/t men det var för 10 år sedan.
    Nu har vi tagit fram en “hottad” Isabella,, långt ifrån KISS men riktigt läcker.
    Tror nog att 105 kommer att knäckas med denna “maskin”!
    Jag seglade med detta jakt i söndags 18/1 på Görväln men kom “endast” upp i 76,86 km/t enl. min nya Amarylo! Mitt pers. som finns på GPS Speed är med en vanlig “träbella” då 84,85 km/t

    Booze!

  • jps

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 06:34

    Hittade denna sida där en tysk påstår sig ha kört 105 km/h stående på sin tremedars isbräda. http://www.eissurfen.de

    Undrar om det verkligen kan stämma. I så fall borde en Isabella kunna gå en bit fortare pga lägre luftmotstånd.

    Rätt kul (om än tysk) sida annars med ritningar o dylikt.

  • kinetic

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 09:34

    Jag tror det kan stämma…Tror faktiskt på högre farter än så bara man har 3-4km att köra på, och då helst “folktomt”…

  • douglas-l

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 11:25

    @JPS 526474 wrote:

    Hittade denna sida där en tysk påstår sig ha kört 105 km/h stående på sin tremedars isbräda. http://www.eissurfen.de

    Undrar om det verkligen kan stämma. I så fall borde en Isabella kunna gå en bit fortare pga lägre luftmotstånd.

    Rätt kul (om än tysk) sida annars med ritningar o dylikt.

    Tror nog det kan stämma, vi är 2 st i Linsurf som lyckats komma över 40 knop utan alltför mycket trimmande med grejerna. Finns säkert mer att ta av om man laddar lite hårdare.

  • badjanne

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 13:21
  • oaxen

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 16:21

    @2fast4u 526523 wrote:

    Tror nog det kan stämma, vi är 2 st i Linsurf som lyckats komma över 40 knop utan alltför mycket trimmande med grejerna. Finns säkert mer att ta av om man laddar lite hårdare.

    Med vågsegel!

    Isbräda plus fullcambrat = + 5 – 10 knop

  • poppo

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 20:21

    @Oåxen 526549 wrote:

    Med vågsegel!

    Isbräda plus fullcambrat = + 5 – 10 knop

    Aktuell ranking – silver och brons är ju inte fy skam, bra kört boys! Men att ni inte laddar på fullcambrat och intar world domination med marginal då?!

  • marden

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:56

    vi har en del utvecklingsarbete kvar att göra me soppslevar o garageisjakter
    http://www.windjet.co.uk/index.php
    http://www.greenbird.co.uk/index.html
    rekord på land 184km/h o på is 134km/t

Sida 14 av 17

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.