Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • tsss

    Medlem
    30 december, 2008 vid 16:57

    @Electric 523248 wrote:

    De e ju en sån jag kör på – fast jag byggde den inte själv. Jag köpte min för 600 spänn för sådär 10 år sedan. Enligt tsss (som jag mötte på Ältasjön-isen häromdagen) finns de fortfarande i lager hos den som tillverkade och marknadsförde sådana, nämligen Klas Holmgren, 08-6128553. Det är alltså ett mycket billigt sätt att direkt kunna issegla (förutsatt att man redan har vindsurfingrigg. Och fixar en adapter om det är en modern rigg).

    /Lars

    hej igen!

    jag stod visserligen bredvid o hörde repliken, men den kom ur munnen på Per-Arne, dvs Träsurfaren. Holmgren hade tydligen erbjudit P-A att få överta lagret för en billig penning, men svaret blev -nej, tack.
    Finns ju bättre alternativ nuförtiden med överlägsen funktion, även om du, Electric, kör efter principen “ingen mening att byta förrän grejeorna går i kras” (En bra princip som jag som 40-talist är uppväxt med.)

    – Som tidigare sagt så har vi i TWC några st som vi skänker bort.

    CU / Tomas

  • rmz

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 13:06
    Fjant;519889 wrote:
    Brorsan och jag har en varsin sån, och jag kan rapportera att den funkar bra! Det den saknar helt är freestyle-känslan som skid-konceptet verkar kunna leverera. Med en sån här bräda blir det mest åka rakt fram med långa skärnade svängar. Segelsnurrar, duckgippar ody funkar ju självklart som vanligt. Den absolut största nackdelen är att den inte funkar särskilt bra utan klockren is. Är det packad snö i drivor på isen så måste man va jäkligt försiktig, får fenan hugg i isen därunder så kan det bli en fotledsknäckande smäll med ordentligt kastfall som följd. Lite fint puder på isen är dock underbart, då går den mjukt och fint! 🙂
    Det som jag gillar mest med den är att det känns extremt likt vanlig vindsurfing!

    Hoppas på bra isar i år, så kanske vi kan dra ihop ett gäng is-seglare och köra tillsammans!

    /Fjant

    Det skulle vara kul att veta om den funkar på rejält snötäckt is (med bra valla)!

  • douglas-l

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 15:26

    Här 44 knop utan större ansträngning, mycket tack vare Oåxens grymma isbräda konstruktion.
    Imorgon kör vi nog årets första tur på Roxen, ser ut att bli perfekta förhållanden.

  • fjant

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 15:36

    @rmz 523455 wrote:

    Det skulle vara kul att veta om den funkar på rejält snötäckt is (med bra valla)!

    Jo det funkar, men då krävs lite mer tryck i vinden är på ren blank-is. Går otroligt mjukt och skönt på snö! Problemet uppstår när man ligger och pressar och fenan plötsligt får fäste i ojämn is under snön. Smäller till rätt ordentligt i fotlederna kan jag lova, och kan leda till kastfall. Men om man ine står på så hårt så funkar det fint!

    /Fjant

  • fjant

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 15:39

    @kinetic 523280 wrote:

    Då e “isbrädan” testad…Lite blandade känslor…Först o främst: is är hårt o halt:grin: , o det är svårt att stanna, något man måste tänka på så man inte gasar över någon, likaså gäller det att hålla i grejerna om man trillar så de inte “skenar”…Förhållanden idag i Älta var väldigt bra, gissar på ca 4-5m/s i vind som mest o “blankis”. Brädan är lätt att åka på, tar himla bra höjd. Hade lite problem att falla av först men skotar man hem ordentligt så går det utmärkt, men med den nackdelen att det går lite väl fort för att det skall kännas “säkert”. Svängegenskaperna på ren is är sådär, det blir “svängar” med ordentlig radie, gjorde iofs inga försök till gippar ens…Men på det hela taget är jag väldigt nöjd med hur pass lättåkt brädan var, finns potential att åka riktigt fort om man vågar, men det behövs stora ytor att stanna på…Seglet jag hade är nog i största laget (7.3), försökte inte ens kroka i…Personligen tror jag att brädan är som bäst på lagom snötäckt is! Enligt Pirate funkar den bra även i ren snö utan att fenan når ner till isen, men då krävs det att snön är lite “packad”, på djup ren pudersnö vette katten om det går…Men det kommer säkert visa sig så småningom:grin:

    Körde du med den långa eller korta fenan? Den korta resulterar i en gigantiskt svängradie efterssom man inte kan kanta brädan lika hårt, testa i så fall med den långa.
    Hoppas att jag är frisk till helgen så kanske jag kan komma och köra lite med alla er is-rejsare!

    /Fjant

  • Knatte

    Gäst
    1 januari, 2009 vid 16:01

    @2fast4u 523463 wrote:

    Här 44 knop utan större ansträngning, mycket tack vare Oåxens grymma isbräda konstruktion.
    Imorgon kör vi nog årets första tur på Roxen, ser ut att bli perfekta förhållanden.

    Ser ju grymt härligt ut :smirk:

  • Knatte

    Gäst
    1 januari, 2009 vid 16:10

    Kanske inte aktuellt ännu, en såg att SMHI hade israpporter över kust och sjöar och det kan ju snart vara aktuellt att vissa vikar på havet fryser nu..

    http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5582&l=sv

    Ex. aktuellt isläge http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf

  • kinetic

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 21:55

    Fjant: Den “korta/grunda”…Ska testa med den “långa/djupa” längre fram…Enligt Pirate så skall den “korta/grunda” var tillräcklig på “något packad snö”, återstår dock att se…Skall till Älta imorgon o försöka på nytt, denna gång med ett mindre segel (6.5)

  • fjant

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:11

    @kinetic 523508 wrote:

    Fjant: Den “korta/grunda”…Ska testa med den “långa/djupa” längre fram…Enligt Pirate så skall den “korta/grunda” var tillräcklig på “något packad snö”, återstår dock att se…Skall till Älta imorgon o försöka på nytt, denna gång med ett mindre segel (6.5)

    Brädan blir lite högre och vingligare med den djupa fenan, så det är ju en kompromiss. Värt att testa runt lite dock…

    Jag siktar på att åka ut i morgon lördag och/eller söndag.
    Vore kul att köra tillsammans med er andra, så berätta vart ni åker! =)

    /Fjant

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:40

    Fjant: Ja va ute o kolla i Älta idag men vinden var väldigt svag så jag gick aldrig ut…Hoppas på bättre tur med vinden imorgon! Vore kul med fler “iceboarders” så man kunde kanske köra lite “racing” eller så:grin:

  • boman

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:52

    Gammal fast bra tråd om denna bräda och bra bilder
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47324&page=2&highlight=O%E5xen

  • surfen

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 14:24

    @Boman 523566 wrote:

    Gammal fast bra tråd om denna bräda och bra bilder
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47324&page=2&highlight=O%E5xen

    Några bilder från Nyårsdagen, kanon is men lite klent med vind. Två med fyra medar och en monomed. Kul i alla fall att man kan få komma ut och köra lite igen

  • fjant

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 15:10

    Passade på att klippa ihop lite film från brorsans och min första dag med våra fina Carving Iceboard!
    Vi körde 5,9. Byig vind och ganska mycket (tung, packad) snö. Gick ganska långsamt och man landade mjukt vilket var helt ok!
    Brädorna är väldigt lik “vanlig” vindsurfing, så d e bara å kliva på! Plug-n-play!

    håll till godo:
    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=396&catid=15&page=1

    /Fjant

  • bicless

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 16:26

    Shysst film.

    Jag var ute för första gången med lika dan bräda idag på blankis. Blåste knappt alls. Riggade 6,5 och gled fram hur smidigt som helst över isen. Jäkla va fart man får snabbt på blankis. Gjorde några vurpor i början men efter ca 20 minuter gick grundmanövrarna smidigt. Kryssade upp någa km och trodde det var kört att kunna segla komma hem när vinden mojnade men det gick finfint, man behöver kanske max 2 m/s på blankis för att få styrfart.

    Eftersom man får mycket fart snabbt måste man träna lite på att bromsa. Jag skotade baklänges, dvs skotade ut så kraftigt att seglet gav luftmotstånd och funkade fint. Jag filmade även lite men få se om det blev något som går att klippa ihop.
    Vi kommer även sälja dessa brädor hos oss på surfspot. http://www.surfspot.se.

    Mvh

    Bicless

  • Knatte

    Gäst
    2 januari, 2009 vid 16:33

    @Fjant 523577 wrote:

    Passade på att klippa ihop lite film från brorsans och min första dag med våra fina Carving Iceboard!
    Vi körde 5,9. Byig vind och ganska mycket (tung, packad) snö. Gick ganska långsamt och man landade mjukt vilket var helt ok!
    Brädorna är väldigt lik “vanlig” vindsurfing, så d e bara å kliva på! Plug-n-play!

    håll till godo:
    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=396&catid=15&page=1

    /Fjant

    Såg jäkligt gött ut!!:smile:

Sida 6 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.