Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräde-race!

  • booze

    Medlem
    27 februari, 2005 vid 09:29

    Tyvärr så var det för mycket snö på isen så dom som inte hade höga snömedar kunde inte segla,, mad.gif vi bestämde oss därför att senarelägga racet tills underlaget tillåter att alla kan vara med, det blåste bra 6 – 8 m/s så dom flesta fick segla.

    Jag fick goda råd av “formulaexperterna” från Bolinderstrand om hur ICEBOARDEN skall förbättras!

    Alla som var där tyckte att det var trevligt ( trots uteblivet race) att träffas och kommer att ställa upp nästa ggn vi kör.

    Vi hade sällskap av http://www.frivind.se/ som var där med en stor grupp betalande isjakts-seglare.

    Nu hoppas vi på blidväder så att “möglet” smälter ner så kör vi ngn helg i mars, eller hur!! grin.gif

    Booze!

  • stickan

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 09:30

    Ett par bilder på mig från lördagen, synd att det kom så mycket snö så inte alla kunde köra.

    Mvh Stefan

  • stickan

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 09:31

    en till…

  • booze

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 09:50

    Snygga bilder Stefan,, din bräda gick otroligt bra med dom höga snömedarna! Du var väl snabbaste brädan??
    Dom snabbaste Isabellorna var lite snabbare! men med lite förbättringar här och där så kanske brädorna hänger med Bellorna, och speed rekordet enl. GPS ligger på 105 km/t för en Isabella,, VÅGAR ngn segla så fort på en BRÄDA??

    Booze!

  • stickan

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 10:15

    Planer finns för att förbättra brädkoceptet jag körde på, då kommer det även att byggas in fjädring vilket gör att brädan går ännu lungare. Min idé är att använda bakdämpare som sitter på MTBer och monteras dessa horrisontellt längst bak. Fjädrings principen blir som på en F1 bil så meden kan fjädra vertikalt utan att den ändrar vinkeln mot isen.

    Det som är lite otäckt nu är ju att allt är stummt vilket kan resultera i sladd när man kör över ojämnheter i höga farter.

    Sen skulle man ju igentligen köra med nått snabbare segel, vågsegel är ju kanske inte det mest optimala om man ska speeda på isen. Hmm ett speedseeker kanske…Då kan nog isabella rekordet vara i fara..;)

    Tyvärr så finns inte tiden att bygga nått i vinter på grund av tidsbrist men har satt upp det som ett mål till sommaren. Brädan jag körde på tog över 100 timmar att bygga.

    Mvh Stefan

  • boman

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 12:20

    Jaha nu har suv-brädorna kommit också!! vad säjer miljöpartier om den där, borde kosta 250:- att registrera + skatt
    wink.gif wink.gif

    Kul att se, synd att man inte var där. Ser ut som den blir svår stoppad, en riktig mördar bräda.
    Hoppas vi ses nästa gång

  • stickan

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 12:31

    schhhh inte så högt….

  • gson

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 19:39

    Är det nån som tokvurpat/kraschat med en isbräda i full fart än?

  • surfen

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 20:10

    Ja, hmhmmmm. Det känns att klappa i skallen(hjälm) vid 50-60km, och det känns att falla av på arsle/rygg/axel/bakskallen i 82,3km igår var första gången på 3 veckor som jag kunde ligga på vänster axel. Men det är något visst med fartens tjusning. Skulle nog vilja pressa upp farten till 100 innan jag lägger av. grin.gif

    Här är isens speedneedle.

  • stickan

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 20:15

    Har inte lyckats med några kastfall men har vurpat några gånger när man har gått in i en gipp i för hög fart, problemet är ju att man kör mycket fortare än vinden och när man ska flippa seglet så får man sig en snyting.

    Sen har jag vurpat några gånger när jag fått sladd, sist hamnade jag på ryggen på brädan och seglet över mig och fortsatte i full fart med hjälmen studsandes mot en blöt is, var bara och vänta tills allt stannat eftersom seglet tryckte ner mig mot brädan….blöt blev jag….

    Igentligen skulle man väl ha lite mer skydd, kör oftas bara med hjälm och knäskydd, armbågsskydd och ryggplatta är nog inte fel…

    Mvh Stefan

  • gurra1978

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 20:22

    Jag har lyckats fått ett FETING kastfall då min med gick genom dubbelis. Jag flög lång men slog mig inte alls tack vare massa skydd. Resultatet blev som bilden visar en sne med som efter lite bankning och skruvstäd är rak igen smirk.gif

  • surfen

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 20:26

    Hörröö,,, Gurra sätt paralellstaget på framkant MED istället så blir medarna lite styvare och knäcks inte så lätt wink.gif

  • gurra1978

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 21:10

    Ja visst borde man göra det. Det kan vara ett tips till alla som bygger.

  • gson

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 22:12

    Current Record Holder

    The current ice sailing speed record was set on Lake Winnebago in Wisconsin (USA) by John D. Buckstaff in his stern steerer “Debutante”, similar to the craft pictured left. In 1938 Buckstaff reached 143 mph (230 km/h), reportedly in a 72 mph (63 knot or 116 km/h) wind.

    http://www.windjet.co.uk/index.php?option=content&task=view&id=15&Itemid=50

    Själv har jag enbart seglat mha soppslev under V-surfrigg och Långfärdsgrillor under fötterna.
    Det är ju en enkel variant som funkar hyffsat! Den gången jag körde hade vi riktigt perfekta isar och rätt hård vind.

    Det gick så pass fort att huvet värkte av den isande fartvinden.
    Hade ingen hjälm på mig, får se om jag orkar bygga en isbräda nån gång i framtiden..

    För många herrans år sen såg jag också en kortfilm på TV om Speedsegling med isjakter.
    Det var snubbar i USA eller Kanade som seglade nåt som mer liknade DN-jakter men helt slimmade med plexiglascockpit och fasta stora vingar istället för segel.
    Dom körde otroligt fort!!!!

    Har för mig filmen hette “Black Ice”?!

  • booze

    Medlem
    28 februari, 2005 vid 22:51

    Svar till:


    Current Record Holder

    The current ice sailing speed record was set on Lake Winnebago in Wisconsin (USA) by John D. Buckstaff in his stern steerer “Debutante”, similar to the craft pictured left. In 1938 Buckstaff reached 143 mph (230 km/h), reportedly in a 72 mph (63 knot or 116 km/h) wind.

    http://www.windjet.co.uk/index.php?option=content&task=view&id=15&Itemid=50

    Själv har jag enbart seglat mha soppslev under V-surfrigg och Långfärdsgrillor under fötterna.
    Det är ju en enkel variant som funkar hyffsat! Den gången jag körde hade vi riktigt perfekta isar och rätt hård vind.

    Det gick så pass fort att huvet värkte av den isande fartvinden.
    Hade ingen hjälm på mig, får se om jag orkar bygga en isbräda nån gång i framtiden..

    För många herrans år sen såg jag också en kortfilm på TV om Speedsegling med isjakter.
    Det var snubbar i USA eller Kanade som seglade nåt som mer liknade DN-jakter men helt slimmade med plexiglascockpit och fasta stora vingar istället för segel.
    Dom körde otroligt fort!!!!

    Har för mig filmen hette “Black Ice”?!

    [/ QUOTE ]

    Helt riktigt Gson dessa jakter kallas för skeeter, man sitter i en cockpit som liknar flygets F18 framför masten.
    Ekipagen är byggda i hitech material och optimerade efter konstens alla regler, men INGEN är i närheten av 238 km/t som sägs vara värdsrekord??!? med gamla bommullstöj?? mycket märkligt! De e inte många isseglare som tror på det där gamla rekordet längre, det fanns ju inga GPS:er på den tiden, man mätte farten mellan flaggor och med stoppur?? Hur stor exakthet blev det?? Jag tror inte punchbaronerna var helt sobra när dom var ute å seglade i orkan, så man får nog ta detta rekord “med en nypa salt”. Själv har jag seglat i dryt 95 km/t med en Isabella, och jag garanterar,, det kändes som 195 MINST! Nu finns det två som seglat fortare, dom kom upp i 105 km/t dagen innan “Gudrun” vilket vi räknar som rekord för Isabellor. ( Jag jobbade den dagen så jag fick inte chansen att segla om dom )

    DN seglarna kommer ganska lätt upp i 100 i bra förhålladen och det påstås att en tysk på 130 kg har “skrämt” upp en DN-jakt i 130.
    Klass 3 har nog en potential på 140 – 150.

    HUR FORT GÅR EN ISBRÄDA????

    Tänk att komma in i rekordboken som den snabbaste idi… eh
    issurfaren!

    För faan gubbar!!! använd hjälm!!!

    Booze!

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräde-race!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.