Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isen i Stockholm.

  • christer-b

    Medlem
    27 november, 2010 vid 15:56

    Ältasjön blir det imorgon. Var där idag och isen var drygt 2cm så förhoppningen om att kunna segla där imorgon är inte allt för stor men kan ju alltid hoppas. Åker dit vid 11 kan messa dig om isläget då.

  • kinetic

    Medlem
    27 november, 2010 vid 17:48

    Jag kollad oxå Älta..Isen kändes högs osäker, men till nästa helg bör den var “safe”

  • callevader

    Medlem
    27 november, 2010 vid 19:05

    Ja det får ju gärna vara 3-4 cm kärnis, sen kör vi

  • trimmarn

    Medlem
    27 november, 2010 vid 21:15

    Jag kollade oxo ältasjön vid 13 tiden. Högst tveksamt om det går att segla där i morgon. Jag avaktar ett par dar till. Ingen annan åkbar sjö?

  • tsss

    Medlem
    28 november, 2010 vid 12:30
    Calleväder;640772 wrote:
    Ja det får ju gärna vara 3-4 cm kärnis, sen kör vi

    3 cm kärnis håller bra, om man lägger sig ned! Den sviktar men håller.
    4 cm kärnis är nästan ok särskilt om man åker bredbent och bara stakar med ispikarna. Dock uppstår sprickor hela tiden när man åker, och när många åkt på samma ytaor så kan småningom isen vara utmattad och brytas upp.

    När det är minst 5 cm kärnis över stora ytor så kan man känna sig relativt säker. Går man igenom så kan man i alla fall komma upp på sån is. När isen är 30 mm och brister så är det mycket svårt att komma upp igen, eftersom iskanten knäcks vartefter man försöker komma upp.

    Brädor (o möjligen isslädar) som fördelar trycket över en större yta kan skapa problem. Lägen kan uppstå där seglaren kan komma för långt ut på alltför tunn is. Jämför problemen med skidåkare som kan komma ut på riktigt tunn is och sen få bekymmer….

  • argulander

    Medlem
    28 november, 2010 vid 19:09

    7-8 cm är en mer rimlig tjocklek på ny is om man ska åka säkert. Vet inte vem som som tror att det går att åka på 3 cm? Stor respekt för att åka långt ut på svag is, mycket jobbigt att behöva bryta sig hela vägen in till stranden innan man kommer upp. Isen tappar ju en mycket stor del av sin bärighet när den brister. Hittar man ett hål att bada i på is som i övrigt är 7-8 cm är det inga problem att ta sig upp, bara man tar sig tillbaka dit varifrån man kom.
    Vill också passa på att påpeka att även ett tunt snölager bromsar tillfrysningen mycket kraftigt, dvs det är inte alls särdeles säkert att Ältasjön håller nästa helg, även om det blir kallt.

    Hoppas vi snart ses på någorlunda säker is.

    Klas

  • Knatte

    Gäst
    28 november, 2010 vid 20:43

    Jag kan nog bara slå ett ytterligare slag i en istjocklek på min 7-8 cm innan man ger sig ut med isbrädor och dylikt:blush:
    Jäkligt lätt att glida för långt ut på svag is med en bräda och brister det då, så kan det bli jäkligt jobbigt att ta sig upp igen..
    Speciellt lurigt nu när det ligger lite snö/snödrivor på isen som försvagar/sänker istillväxten radikallt. TSSS & Argulander ovan vet vad de pratar om..

    Jag har varit med om småjobbiga tillbud med långfärdsskridskor och riktigt erfarna färdledare som har plurrat och kommit i stökiga lägen. Och då pratar vi isrävar och inga nybörjare på isbräda eller isjakter som ofta har sämre isvett..:tongue:

  • callevader

    Medlem
    28 november, 2010 vid 21:34

    Tackar för bra, nyttiga och trevliga inlägg.
    Vi kan väl fortsätta och informerna om i släget
    och om när och var vi ska köra och har kört.

  • Knatte

    Gäst
    29 november, 2010 vid 16:03

    Kika på isar och bärighet på isplanket: http://www.isplanket.com/main/index.asp

    Dessa är gratis och för allmänheten :laugh: Sök på Ältsjön så får ni aktuell info om läget.. Eller om ni vet andra bra sjöar i 08-området mm.

  • douglas-l

    Medlem
    29 november, 2010 vid 16:22

    http://www.skridsko.net/ hittar ni alltid uppdaterat isläge…långfärdsåkarna är ett minst sagt lika fanatiskt gäng som surfare, kollar isarna varje dag, flyger över sjöar och hav varje vecka osv…kräver dock inlogg genom din lokala skridskoklubb.
    //Douglas

  • Knatte

    Gäst
    29 november, 2010 vid 16:42
    Douglas L;640901 wrote:
    http://www.skridsko.net/ hittar ni alltid uppdaterat isläge…långfärdsåkarna är ett minst sagt lika fanatiskt gäng som surfare, kollar isarna varje dag, flyger över sjöar och hav varje vecka osv…kräver dock inlogg genom din lokala skridskoklubb.
    //Douglas

    Visst är skridskonet betydligt bättre, men då måste du ju vara medlem i en klubb och det är ju därför isplanket som ett gratisalternativ finnes.

  • gur

    Medlem
    30 november, 2010 vid 22:23

    långtarmen vid ekerö/närlunda har börjat lägga sig igår.

  • trimmarn

    Medlem
    5 december, 2010 vid 14:15

    Jag körde en timme igår på drevan ut från Hagtornsvägen. ca 5cm snö. Jag borrade idag på några ställen i sundet mellan skogås och fornudden 10cm kärnis.

  • erolwi

    Medlem
    5 december, 2010 vid 17:35

    Surfa först och borra sen 🙂

    Quote:
    Jag körde en timme igår på drevan ut från Hagtornsvägen. ca 5cm snö. Jag borrade idag på några ställen i sundet mellan skogås och fornudden 10cm kärnis.
  • kinetic

    Medlem
    5 december, 2010 vid 18:15

    Kungsängen har OK o “rekad” is, ca 6-8cm.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isen i Stockholm.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.