Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing isla de Margerita

  • isla de Margerita

    Publicerad av s_136 på 13 juli, 2005 vid 15:04

    Hej på er.. Funderar på att åka till Isla de Margerita. Någon som varit där? Ska åka med min kille och lilla son på 1 år. Vi ska turas om att surfa smile.gif Ska man boka via Fritidsresor? eller ska man boka flyg och leta upp ett hotell på plats? Finns det några roliga utflykter som man kan göra med småbarn? tacksam för tips… /Jenny

    surfan svarade 17 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • adde

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 17:03

    Nu är det här inte svaret på din fråga, men kanske något att fundera på när ni planerar resan…

    I våras var vi ett gäng till Maui, jag och “min” Jenny samt Saga och Sebastian. Förutom oss så kryllade det av svenskar – och till våran glädje var det många som hade med sig barn i allt från “bäras i hink” ålder till en bit över 10 år. Alltså fantasiska möjligheter att planera resor dit när man kan kombinera semester med föräldrakedighet. För det är inte frågan om OM vi skall tillbaka utan om NÄR vi skall tillbaka. För det första finns det massor av andra saker att göra på plats, snorkla, åka på utflykter, kika på valar etc. För det andra är ön så pass liten att det aldrig blir några avtånd att resa i bilen.

    Det är otroligt familjevänligt. På Kanaha Beach Park är det gott om plats, tillgång till toa etc. Skugga eller sol. Plattvatten för den som inte seglar vågor och fina vågor utanför för den som gillar det. Alltså ett perfekt ställe att segla i “skift” utan att behöva åka bil och byta plats.

    Läs mer om resan här!

    /Martin

  • surfmanj

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 17:44

    TJO Har varit nere i Yaque i två år nu och det lättaste är ju klart att boka via fritidsresor, dock är dom helt nya i Yaque så jag vet inte vilka priser dom har, vi åkte i alla fall för runt 8000 kr ner i Januari. Boende kan kosta allt ifrån 25 us$ natten till 80us$ beror ju på hur man vill man vill bo, alla rum är i alla fall nära till vattnet!! Ön Margarita är ju ganska liten och du kör runt den utan några som helst problem på några timmar. Så specilet mycket finns det inte att göra, men man kan ju åka runt och titta lite, dock är solen ganska grym och det är alltid varmt!

  • tdk

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 21:08

    Och jag vet några som åker i februari 06. grin.gif grin.gif Mohahaha!! Kunde bara inte låta bli!! Tjohoo va jag längtar.

  • kate

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 09:02

    Hejsan!
    Vi beställde resan av Kristina som jobbar på BIG travel i varberg. Hon är själv vindsurfare och hittar rätt flyg så att surfprylarna kommer med. Vi åkte över påsk så resan gick på 10.000kr/skalle. Vi bodde på el coco i el yaque. Rekommenderas. Det ligger precis vid stranden och det finns ett bageri i samma hus.
    Att göra för et 1 åring är nog inte så svårt. Hälsa på djuren, bada i havet, åka dagstur till coche ön, åka in till stan och gå på tivoli, kolla på surfarna, leka i sanden mm. Det är bara fantasin som stoppar det roliga!
    Gå in på http://www.gwc.se och läs våran reseberättelse!
    Mvh Kate

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 10:06

    Hej,

    Innan ni åker till El Yaque så kolla upp att det är rätt tid för vind. Även om ni åker “rätt” årstid är risken stor att ni blir utan vind.

    Vi var där jan/feb i år och vinden lyste med sin frånvaro, även om det skall vara ok rent vindmässigt att åka dit då.

    Vi var i el Yaque 21 dagar och fick endast 3-4 dagar bra surf = < 6,4 kvm segel. Halva tiden gick det inte att surfa alls, en del dagar var vi ute med 7,9 kvm, det är inte vad man förväntar sig när man åker till venezuela för att vindsurfa. El yaque är bra om det är vind, annars finns det inte ett smack att göra, så var beredda på att kunna resa runt på ön om vinden uteblir. Ni kan boka resa dit med framtidsresor (http://www.framtidsresor.se) som är billiga. Det är lite charterupplägg, men de flyger reguljärt.

    Hade jag vart i era kläder hade jag dock tittat på alternativ till El Yaque. Personligen kommer jag aldrig att åka tillbaka till El YAque igen men lycka till.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 10:52

    Att säga att Isla Margarita inte skulle vara vindsäkert är väl inte helt rätt men det gäller ju självklart att åka vid rätt tillfälle. Jag var själv där vintern/våren 2004 och från slutet på mars till mitten på maj blåste det i stort sett varje dag och jag hade inte ens med mig större än 6,7. Tror andra här på konfen kan intyga samma sak.

    Mvh
    Staffan

  • anna79

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 10:56

    Hejsan!
    Det är verkar vara omöjligt att veta om det kommer va vind eller inte när man åker eftersom denna jan/feb inte var nån höjdare fast det normalt ska vara bäst då. Själv kom jag dit i mars/april och då hade vinden kommit. Vi seglade 20 dagar av 25 men hade kunnat köra alla dagar om vi orkat.

    En sak som jag verkligen rekommenderar om ni åker dit är att (om möjligt med bebis) åka till Los Roques. Fantastisk ögrupp en timmes flyg därifrån. Paradiset!
    Annars finns lite stränder på norra delen av ön som kan vara värda ett besök.
    Om ni vill bo i lägenhet så kan jag rekommendera Ixora Wind. Se http://www.ixorawind.com Fräscht, ac, balkong och bra läge med skön skuggad trädgård. Kanske inte absolut billigaste men kanske skönt om man har barn. Fast det alternativet är väl bara om ni tar en flygstol.

    Varning dock: Åk inte dit på påsken om ni inte vill få förnimmelser av Ibiza.. Det är den “heliga veckan” Semana Santa då vilket är Venezuelanernas stora partyhögtid. Musiken pumpade på högsta och det var så sjukt mycket folk där att man inte kunde komma ut med varken segel eller bräda i vattnet. Centrena fick bokstavligen trycka undan folk från stranden för att man skulle komma ut. Inte mycket bättre i vattnet….

    Jag rekommenderar verkligen Margarita, men så hade jag tur med vind också!

    // Anna

  • danneman

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 11:10

    ok tomas jag vet en till he he det kommer bli hur skönt som helst cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    14 juli, 2005 vid 11:20

    Jag var där från 17januari – 19januri helt ofrivilligt grin.gif

    Men av 90 dagar:

    27 dagar inte äns på vattnet:

    5 dagar sjuk
    8 vilo dagar
    1 dag på utflykt
    1 ankomstdagen
    12 dagar inte äns värt att snurra segel

    Om jag åker ner nästa år igen, vilket jag gör om spargrisen räcker till..så blir det till att åka i mitten/slutet av Februari.

    För Januari var inget vidare.
    Inte heller början av februari.

    men i slutet av Februari fick vi två styckna månader fullproppade med fet vind cool.gif

    Januari:
    4 dagar 6.0
    3 dagar 5.3

    Februari:
    2 dagar 6.0
    13 dagar 5.3
    2 dagar 4.0

    Mars:
    13 dagar 5.3
    7 dagar 4.0

    April:
    14 dagar 4.0

    jag fick mig 58 dagar på vattnet.

    nu e de inte säkert mina ekvationer stämmer till 100% för Rambo & mattematik= ???
    men om ni är ute efter att få surfat är det defenetivt ett ställe att rekomendera.

    Perfekt för nybörjare – proffs!

    Precis som Kate säger, det är bara fantasin som stoppar det roliga.

    Men värmen kan kanske vara besvärlig för en 1 åring? jag vet inte..men det är jobbigt varmt ibland.

    Kolla min resedagbok, bilder osv.

    http://www.resedagboken.com/Default.aspx?documentId=3&userId=41536&section=undefined

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 11:54

    Ibland, för att inte säga alarmerande ofta, känner jag mig sådär oroväckande trögtänkt.

    Och nu gör jag det igen.

    En grej som jag inte fattar med att åka till Margarita och El Yaque och stanna där en längre tid än ett par-tre veckor är, hur skall jag uttrycka det här på ett fint sätt så alla fattar utan att jag framstår som jobbigt överdryg, hmmm – VARFÖR?

    Alltså, svaret är ju enkelt iofs – det blåser, är varmt och rätt billigt att leva där.

    Men om man nu skramlar ihop tid, pengar och allt det däringa ordnandet, varför inte välja ett ställe som liksom erbjuder lite mer?

    OK om man siktar på att bli en överdängare på fristalj och det är det som gäller punkt slut. Men är det inte roligare att dra till ställen som bjuder på lite mer variation? Och även om man siktar på att bli the Fristalj Kung och Presidente så är det väl kul att någon gång under fem månader kunna plocka en hygglig våg?

    Vad jag förstår av El Yaque (både av att ha läst och pratat med folk som varit där) så finns det inte mycket alternativ utanför freestyleseglingen. Inga vågor. Liten ö. Få alternativa sporter, förutom dykning. Rätt så isolerat, får man väl säga. Ganska outvecklat. Varmt som fanken kan det bli.

    Skulle JAG (som är så oerhört upplyst och begåvad och dryg) välja spot att lägga tid och pengar på så skulle följande finnas tokigt högt upp på listan:

    – Bra vindstatistik (typ självklart)
    – Olika typer av segling, men tillgång till vågsegling är ett klart måste
    – Kul grejer att göra även om det inte blåser
    – Bra dos av miljö, kultur och natur som man inte sett förut eller gärna vill se igen
    – Någorlunda prisvärt

    Sydafrika, Brasilien, Maui, andra ställen i Karibien, Chile, Australien och Mauritius känns ju alla potentiellt som bra mycket roligare vinterspots än El Yaque.

    Jag skulle lätt kunna tänka mig (eller snarare bli hur glad som helst om det skulle bli av) att åka ett par veckor till El Yaque. Men att åka dit tre-fyra månader – njet.

    Själv skulle jag nog fasiken typ hellre vara en månad på maui än fem i El Yaque. Även om det är samma pengar.

    Fast jag kanske har missförstått El Yaque totalt, men i mina ögon så verkar det lite enahanda med tanke på hur pass långt bort det ändå ligger och den satsning som det trots allt innebär att ta sig dit om man tänker stanna några månader. Eller så är det bara konstatera att nu har det hänt – jag är skitgammal och tänker som en gubbjävel, ah!

    Surfa På!

  • wildwilly

    Medlem
    19 november, 2006 vid 13:15

    Sorry om detta låter hårt men jag har hört att det inte alls ordans windsurf på önu utanför, dvs. coche. Hade bokat två veckors surfresa och tog försäkerhets skull reda på ifall allt är under kontroll på orten. Kom inget svar så jag ringde till club-mistral och de berättade att de dragit in aktiviteten och satsade istället på kite… Bliv “lite” arg och paniken var ett faktum.

    Nu ordnade det sig för vi bokade om och åker till Mauritius istället i januari detta år.

    -fick dessutom veta att vattnet är lerigt (!!!!) i Venehuela och det räcker det gott om också i norr, så jag hoppas att Mauritius erbjuder det man vill ha under en semester, sol, surf och klara vatten.

    /Tomas

  • irieman

    Medlem
    20 november, 2006 vid 08:19
    S_136 wrote:
    Hej på er.. Funderar på att åka till Isla de Margerita. Någon som varit där? Ska åka med min kille och lilla son på 1 år. Vi ska turas om att surfa smile.gif Ska man boka via Fritidsresor? eller ska man boka flyg och leta upp ett hotell på plats? Finns det några roliga utflykter som man kan göra med småbarn? tacksam för tips… /Jenny

    Hej!

    Som Adde sa, fundera en sväng på Maui också. Jag var där med familjen våren 2005 samtidigt som Adde och dom var där, våra barn var då 2,5 och 10 månader. Maui är riktigt bra för barn och surf, t ex Kanaha som erbjuder rikligt med skugga om man vill. Vi träffade säkert 10-15 st andra svenska familjer där med barn! Vi va’ där 3,5 vecka i mars-april och jag surfade 14 da’r. Det var surfväder för kanske 3 da’r till typ men då gjorde vi andra saker. Maui har flera sidor, paradisö men ändå välordnad, mycket bilar (det är ju ändå USA), väldigt charmiga småstäder som Paia och Hana (vägen till Hana är grymt vacker!) till turistiga Lahaina som ändå är en fin stad till ännu mer turistiga ställen där merparen av turisterna är. North Shore är roligare dock, här är merparten surfare i alla dess former! Det jobbiga är ju flygresan. speciellt med barn, fast det gick väldigt bra denna gång, fast det där vet man ju aldrig i förväg. Se’n är det nog lite dyrare än Margarita, fast så mycket dyrare behöver det inte vara, äter man mycket hemma så blir det som att leva i Sverige. Vi funderar på att dra dit nu i vår igen.

    Irie Man

  • anna

    Medlem
    20 november, 2006 vid 08:58

    För mig är det så att jag har åkt till Margarita bara för att det är så enkelt. Men behöver inte ha bil, man bor nära vattnet och det är gångavståd till allt i byn.
    Från slutet av februari till slutet av april är det vindsäkert och man får segla i stort sett varje dag, nybörjare som proffs. Dock är det ju plattvatten/chopp som gäller.

    Om man vill ha det så enkelt och säkert som möjligt så finns det många mysiga hotell i El Yaque. Man kan åka på lite roliga utflykter som windsurfingcentrena eller fritidsresor ordnar, åka till Coche eller Los Roques, ta taxi till stora köpcenter, turiststränder och ett vattenland. Eller åka in till staden Porlamar och stanna till på frukt/fisk/kött och klädmarknaderna som ligger på vägen. Kanske shoppa ett par billiga surfshorts och stanna till på matavdelningen och köpa empanadas eller arrepas och välja ut några frukter som de mixar till en fruktjuice åt dig.
    Eller varför inte åka till Juan Griego och sätta sig på en av restaurangerna som ligger precis vid stranden och ta något att äta o titta på solnedgången.

    Vill man ha lite mer spänning kan man hyra bil. Det finns lite vågsurfing spots på norra delen av ön, många mysiga stränder, vackra små städer, skogar och vacker natur.
    Det skall även finnas ett vågspot inte så långt ifrån El Yaque, såg en video därifrån för ett tag sedan.

    Dock är det ju en naktdelen att Venezuela är en diktatur, så landet är hyfsat korrupt.

  • zoffe

    Medlem
    20 november, 2006 vid 10:33

    Var på Domenicanska i vintras måste instämma att det inte är vindsäkert i Karibien.Jag planerar Sa nästa vinter har varit där fins det vind,och då tar jag med en på 5 och 7 år.Jag kollade lite priser och det är inte dyrare än Karibien.I år åker vi till Thialand men då ska vi inte surfa bara vara turister.

  • surfjohan

    Medlem
    20 november, 2006 vid 12:03
    TDK wrote:
    Och jag vet några som åker i februari 06. grin.gif grin.gif Mohahaha!! Kunde bara inte låta bli!! Tjohoo va jag längtar.

    Sorry men februari har redan varit, det är snart december.. aja kan inte va lätt att komma ihåg allt men lycka till bättre nästa år!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing isla de Margerita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.