Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen isolering…

  • isolering…

    Publicerad av d-_-b på 16 november, 2010 vid 21:45

    Tja!
    Har precis införskaffat mig en VW Transporter T4 som skall inredas. Men har lite funderingar på vad man ska använda som isolering, vad rekommenderar ni? frigolit eller någon annan isolering.

    sebbe87 svarade 13 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • alexullared

    Medlem
    16 november, 2010 vid 22:03

    Jag har frigolit i min lite grann. Men har buss med fönster i skåpet. det blir lika kallt i som utanför bussen.
    Slutsats: Åk dit där det är så varmt du vill ha i bussen!

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2010 vid 22:23

    Jag har rivit två fabriksproducerade husbilar, och båda hade vanlig gulfiber i karossen. Så jag kör på samma idé. Rejält med rostskyddmassa (vax, linolja, välj själv) på plåten, och sen vanlig isolering rätt in bara.

    Fönster är värmetjuvar, men bra gardiner eller överdrag gör massor. Har busskampat långt ner på minusskalan utan problem.

  • d-_-b

    Medlem
    17 november, 2010 vid 16:46

    Okej. Om man skall ta bort väggen mellan kupe och skåp är det bara fram med tigersågen då eller går det och ta loss på något annat vis?

  • svenne

    Medlem
    17 november, 2010 vid 17:39
    d-_-b;639885 wrote:
    Okej. Om man skall ta bort väggen mellan kupe och skåp är det bara fram med tigersågen då eller går det och ta loss på något annat vis?

    Tänker du regga om till “husbil”?
    Om bilen är typad med vägg kommer du inte genom besiktningen utan vägg.

  • d-_-b

    Medlem
    18 november, 2010 vid 16:17
    Svenne;639894 wrote:
    Tänker du regga om till “husbil”?
    Om bilen är typad med vägg kommer du inte genom besiktningen utan vägg.

    Var och prata med en på bilprovningen idag och han sa att det bara var och ta bort väggen om jag så vela. Så den åker väck snarast!

  • svenne

    Medlem
    18 november, 2010 vid 20:52

    Gör inget dumt i onödan nu. Läs mitt svar 2009-11-05 11.16 i min egen tråd här.

    Bilprovningsgubbar vet generellt inte vad de pratar om. Ring deras tekniska service om du vill vara säker, och i det här fallet ska du inte lita på gubben.

  • ozkar

    Medlem
    21 november, 2010 vid 14:47
    Svenne;640009 wrote:
    Gör inget dumt i onödan nu. Läs mitt svar 2009-11-05 11.16 i min egen tråd här.

    Bilprovningsgubbar vet generellt inte vad de pratar om. Ring deras tekniska service om du vill vara säker, och i det här fallet ska du inte lita på gubben.

    Min tråd kanske nu har sätt “snart drar bygget igång” jag sågade ut väggen med tigersåg och besiktndqingen har inte sagt något än, jag har för mig att jag kollade med teknikerna med, som jag fattat de är de inte krav på vägg i EU så då behöver inte svenska besiktningen kontrollera att väggen finns eller är rätt. Det som kan bli problem är nog om du kör med last bak och krockar, om då du eller någon annan skadas så kanske inte försäkringarna det är vad jag tror. Så när man sågat bort väggen så behöver man nog last säkra lite mera eller om man inte villa ha saker flygande i bakhuvet.

    När man sågar så kolla vart bladet går ut på andra sidan så inget skadas akta bältena, kan vara fördel att böja bladet i en lätt böjd båge men det vet du nog om du har säga med tiger innan, jag sparade 1cm-1,5cm sedan tryckte jag på en gummilist köpte på hjermans. Finns nog någon bild på min tråd..

    //Ozkar

  • d-_-b

    Medlem
    21 november, 2010 vid 18:34

    Så du rekommenderar inte att borra upp popnitarna och skära av där det är svetsat så man får ut hela plåten? Såg att dom gjorde så i england. Men väggen har väl ingen “bärande” funktion?

  • ozkar

    Medlem
    21 november, 2010 vid 21:01
    d-_-b;640224 wrote:
    Så du rekommenderar inte att borra upp popnitarna och skära av där det är svetsat så man får ut hela plåten? Såg att dom gjorde så i england. Men väggen har väl ingen “bärande” funktion?

    Jag kolla inte så noga hade bara tanken att såga ut den, för vill inte ha den. Kanske går att göra som du säger men tror de är rätt meckigt vad jag mins sä är den punkt svetsade på rätt många ställen.

    Sedan om den är bärande det har jag mycket svår att tro. Det grundar jag på Caravellen är ju samma buss, samma chassie den har ju ingen vägg…

    //Ozkar

  • svenne

    Medlem
    22 november, 2010 vid 09:13

    Jag vill inte vara tjatig, men var beredd på bakslag på besiktningen om du plockar bort väggen. Nu har du nog tur Ozkar, för om besiktningssnubben inte bryr sig eller inte kollar tillräckligt kan man nog tolka din buss som husbil (personbil klass 2).
    När reglerna skrevs om var det ganska många som gladeligen plockade bort väggen. Men det var Bilprovningen som feltolkade Transportstyrelsen – vilket står i klartext i den tråden jag länkade till – och de som plockade bort den fick skruva tillbaka den.

  • ozkar

    Medlem
    22 november, 2010 vid 15:35
    Svenne;640269 wrote:
    Jag vill inte vara tjatig, men var beredd på bakslag på besiktningen om du plockar bort väggen. Nu har du nog tur Ozkar, för om besiktningssnubben inte bryr sig eller inte kollar tillräckligt kan man nog tolka din buss som husbil (personbil klass 2).
    När reglerna skrevs om var det ganska många som gladeligen plockade bort väggen. Men det var Bilprovningen som feltolkade Transportstyrelsen – vilket står i klartext i den tråden jag länkade till – och de som plockade bort den fick skruva tillbaka den.

    jaså min bil klara sig i år igen då kl 06:00 rulla jag in på besiktningen jag frågade inte om väggen en av killarna kollade bak i min bil lite. När han kolla bältena men han sa inget jag har ju delvis byggt upp delar av min vägg igen men ni ser ju hur det ser ut i min tråd.

    Åkte där ifrån med att behöver nu utföra byte av nedre spindelled… är det något man göra själv ??

    //Ozkar

  • fredrikla

    Medlem
    22 november, 2010 vid 16:11

    Även jag har pratat med besiktningsingengörer på bilprovningens support, ni har alla delvis rätt. Han påstod att kravet på lastvägg finns, men inte alltid. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur resonemanget gick. Något i stil med att om bilen faktiskt var en transportbil, eller om den var lätt lastbil från fabrik så fanns det inget krav på lastvägg (som i övriga eu).
    Ansvaret för lasten ligger på föraren.

    Detta stämde dock inte för personbilar som registrerats om till lätt lastbil.

    Mitt råd är: ring och kolla upp själv, helst flera gånger då alla inte verkar ha koll på exakt vad som gäller. Som det verkar har Bilprovningen ett internt dokument med tolkningar av lagar och regler, som det verkar är det utefter dessa tolkningar gubbarna jobbar. Tolkningen verkar gå att få citerat på telefon om man trugar, men kopior skickas inte.

    Ska även nämnas att pga av en jävligt korkad formulering och tolkning i denna så verkar det vara svårt i vissa fall att få en buss utan ståhöjd registrerad som personbil klass 2. Trots att ståhöjd inte är ett krav.

  • svenne

    Medlem
    23 november, 2010 vid 09:12
    fredrikla;640317 wrote:
    Även jag har pratat med besiktningsingengörer på bilprovningens support, ni har alla delvis rätt. Han påstod att kravet på lastvägg finns, men inte alltid. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur resonemanget gick. Något i stil med att om bilen faktiskt var en transportbil, eller om den var lätt lastbil från fabrik så fanns det inget krav på lastvägg (som i övriga eu).
    Ansvaret för lasten ligger på föraren.

    Detta stämde dock inte för personbilar som registrerats om till lätt lastbil.

    Mitt råd är: ring och kolla upp själv, helst flera gånger då alla inte verkar ha koll på exakt vad som gäller. Som det verkar har Bilprovningen ett internt dokument med tolkningar av lagar och regler, som det verkar är det utefter dessa tolkningar gubbarna jobbar. Tolkningen verkar gå att få citerat på telefon om man trugar, men kopior skickas inte.

    Ska även nämnas att pga av en jävligt korkad formulering och tolkning i denna så verkar det vara svårt i vissa fall att få en buss utan ståhöjd registrerad som personbil klass 2. Trots att ståhöjd inte är ett krav.

    Takhöjdproblemet är besiktningsgubbarna egna stolleidéer. De kör alltid sitt eget race mest hela tiden, så var beredd på att få argumentera vid en typning. Been there done that…

    För egen del, vilket också står att läsa i tråden jag länkade till tidigare, så pratade jag direkt med Transportstyrelsen – nämligen med Göran Palesjö som är ansvarig för last och säkerhetsdirektiven. Därför kan jag säga helt säkert att det alltid finns ett väggkrav för lätta lastbilar. Allt annat är bilprovningshittepå.

    Om fordonet är lastbilsreggat ska det sitta ett lastförskjutningsskydd i det. Däremot finns det inte något krav på trycklaster etc som det tidigare gjorde. Det är det som är borttaget! Lastskyddet i sig har alltså inte några krav på sig, förutom att det sitter där.

  • fredrikla

    Medlem
    23 november, 2010 vid 11:40

    Borde vara en säker källa kan man tycka.

    Kom på en annan sak, när jag frågade i ett annat ärende vilka krav som fanns för personbil klass 2 sa gubben, åk till en husbilsfirma, titta i en husbil. SÅ ska det se ut. (utöver det självklara som redan nämnts, fast kök etc)

    Vilka svin. Att ha lite tur när man ringer så man får prata med någon som faktiskt vet, och som är hjälpsam skadar nog inte.

    Angående isolering, jag har använt mig av denna
    Går att hitta på byggen “billigt” men går även att köpa på byggvaruhusen, dock ganska dyr men drar inte fukt på samma sätt som lösull. Den går att limma och är sjukt lättarbetad. Är det mindre ytor kanske det blir billigare att köpa liggunderlag.

    Golvet är isolerat med 10mm eps där korrugeringen bygger som mest, och 10+10 där den bygger som minst. Har dock funderat på att byta den översta 10mm mot en 15mm med spår för 12mm kombipex så man får golvvärme.

    Har man möjlighet att välja mellan eps och xps så är valet givet, enda problemet är att tunnaste xps’en jag hittat är 30mm.

  • alexullared

    Medlem
    23 november, 2010 vid 20:17

    Nedre spindelled brukar man behöva byta OFTA på T4 är min erfarenhet.
    Haft min buss i 5 år och bytat bägge sidor nedre 2 ggr och övre 1 gång på bägge sidor.
    Nedre är inga problem att byta själv:
    Lossa fjäderspänningen. mutter bakom tanken
    Ta bort hjulet
    Lossa den långa bult som går till krängningshämare/stötdämpare.
    Lossa de 2 bult+ mutter som håller fast den.
    Banka o slå o bli arg en stund…. plopp…borta
    I med nya o skruva ihop igen.

    Övre är lite jobbigare då man e på o pillar på de grejjer som har med hjulinstälningen o göra..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen isolering…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.