Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurf i Stockholm under mellandagarna

  • Issurf i Stockholm under mellandagarna

    Publicerad av bicless på 22 december, 2009 vid 14:31

    Hej

    Snön är på plats och isen börjar bli tjock och nya isbrädor har kommit till svedala.
    Jag tänkte det vore kul att träffas 28:e eller 29:e Dec på en lämplig sjö och spana in varandras isseglingspyttlar.

    Jag kan även ta med några extra ex av de isbrädor vi har i sortimentet så man kan provköra om man vill.

    Nån som hakar?

    Mvh

    Bicless

    bicless svarade 14 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • kinetic

    Medlem
    22 december, 2009 vid 15:30

    Jag är på, ska bli kul o köra! Mitt förslag är Ältasjön eller Ullnasjön vid Arninge. Rekade lite vid Ullnasjön igår o det ligger kring 20cm snö på isen, skumt nog var isen blöt under snätäcket trots att det var minus grader…Nåja, det viktigaste är att vi tänker på säkerheten så vi får välja ett säker ställe, har för mig att Ältasjön är “säker” redan.

  • Knatte

    Gäst
    22 december, 2009 vid 19:19
    kinetic;593011 wrote:
    Jag är på, ska bli kul o köra! Mitt förslag är Ältasjön eller Ullnasjön vid Arninge. Rekade lite vid Ullnasjön igår o det ligger kring 20cm snö på isen, skumt nog var isen blöt under snätäcket trots att det var minus grader…Nåja, det viktigaste är att vi tänker på säkerheten så vi får välja ett säker ställe, har för mig att Ältasjön är “säker” redan.

    Snö på isen gör kan försvaga isen betydligt, så man bör vara säker på att isen är stark innan man börjar fundera på att åka på snötäckta isar
    Man kan säkert googla på istäcke och snöns påverkan..
    Ett exempel på vad som kan hända om man har djup snö, förrutom att istjockleken inte ökar när snön isolerar isen från kylan ovan..

    http://www.skyddsnatet.se/templates/Article____9093.aspx

  • hanlar

    Medlem
    23 december, 2009 vid 09:46

    Måste man köra på is med brädorna eller funkar det i snö på åker eller dylikt?

  • bicless

    Medlem
    23 december, 2009 vid 10:55

    Vi måste säkerhetställa iskvaliten innan. Jag lägger in info här i tråden när vi närmar oss. Själv har jag isdubbar, säkerhetslina och knäskydd och hjälm. Vill nån testköra så rekommenderas att man tar med lite såna grejer själv, tror jag har ett par extra knäskydd. Vi har 3 st icecarve demobrädor med rigg. Har även koner som man kan ställa ut om man vill testa köra lite minirace.

    JAg tror inte åker funkar men har inte testat. Skall testa snöig gräsmatta vid tillfälle.

  • kinetic

    Medlem
    25 december, 2009 vid 13:46

    “Tjuvkikade” lite på Ältasjön idag…Sjön är täckt av snö (10cm???), på sina håll ligger det vatten på isen vad jag kunde se. Verkar vara “stöpis” dvs uppblött snö som frusit till, passar bra för min isbräda iaf:)! Frågan är bara hur pass säker isen är… Personligen hoppas jag på liiite blidväder nu någon dag så all snö blir “genomblött” o att det sedan fryser på utan att det snöar, då kan det bli kanon:)!

  • alarenset

    Medlem
    25 december, 2009 vid 14:08

    på isabella forumet var det några som skulle köra i hägernäsviken idag,
    jag ska svänga förbi å kika om en stund återkommer med rapport.

  • alarenset

    Medlem
    25 december, 2009 vid 15:06

    dom kör isjakt imorgon i hägernäs..
    jag åker dit vid nio.

  • kinetic

    Medlem
    25 december, 2009 vid 15:13

    ålarenset: Hur såg isen ut, tok-mycket med snö? Är isen någorlunda säker (vill absolut INTE bada*haha*)? Ser ut att bli bra vind imorgon, kan tänkas att jag dyker upp. Kör ni vid de “nybyggda” husen så att säg??

  • alarenset

    Medlem
    25 december, 2009 vid 19:36
    kinetic;593225 wrote:
    ålarenset: Hur såg isen ut, tok-mycket med snö? Är isen någorlunda säker (vill absolut INTE bada*haha*)? Ser ut att bli bra vind imorgon, kan tänkas att jag dyker upp. Kör ni vid de “nybyggda” husen så att säg??

    japp vid nybygget, isen är säker inne i viken…
    det är ganska mycket vind så läget kan förändras, jag skriver innan jag drar iväg imorgon.

  • tsss

    Medlem
    25 december, 2009 vid 22:09
    ålarenset;593252 wrote:
    japp vid nybygget, isen är säker inne i viken…
    det är ganska mycket vind så läget kan förändras, jag skriver innan jag drar iväg imorgon.

    hej

    jag har läst färdrapporter från Hägernäsviken, från idag juldagen. Endast inne på “standkallarna”, alltså den uppvattnade kanten mot land, var isen helt ok. Själva viken innehåller is som är bärig samt partier som inte är det, enligt mina sagesmän. Så isen kan inte betraktas som åkbar i morgon…..

  • alarenset

    Medlem
    26 december, 2009 vid 08:17
    tsss;593262 wrote:
    hej

    jag har läst färdrapporter från Hägernäsviken, från idag juldagen. Endast inne på “standkallarna”, alltså den uppvattnade kanten mot land, var isen helt ok. Själva viken innehåller is som är bärig samt partier som inte är det, enligt mina sagesmän. Så isen kan inte betraktas som åkbar i morgon…..

    jag åker ner och tittar på isjakterna, har ingen större lust att bada isvak utan bastu…

  • kinetic

    Medlem
    26 december, 2009 vid 09:41

    Åla: Håller me bada e ingen höjdare…Hoppas snön smälter ner nu för det ser ut att bli rejält kallt runt nyår, så med en hel del tur kan vi få säkra o bra isar snart!

  • kinetic

    Medlem
    26 december, 2009 vid 10:29

    Åla: Holländarna kör på 3-4cm tjock is som minst, å andra sidan kör de i “sjöar” som är typ 1m djupa så man blir inte mer än blöt om man går igenom, lite värre här…

  • bicless

    Medlem
    27 december, 2009 vid 17:04

    Hej

    Isen är inte tillräckligt bra för mig ännu. Men mitten på veckan lovar superkyla så det kommer bli kalas inom kort.

    Fick tips idag om att Långtarmen på Ekerö såg fin ut. Snygg is över hela fjärden och ingen snö. Borde funka på SV, V, NV. Nån som seglat där?

  • kinetic

    Medlem
    27 december, 2009 vid 19:00

    Jag tror att isarna är säkra tills på tis/ons så finns det liiite vind så kommer jag köra, dock på ett ställe där det finns andra ute på isen…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurf i Stockholm under mellandagarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.