Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurfing idag på Ullnasjön(Täby,Stockholm)kl12-15

  • Issurfing idag på Ullnasjön(Täby,Stockholm)kl12-15

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 december, 2002 vid 09:35

    Jag tänkte ut och köra lite. Vore kul med sällskap. Tänkte parkera vid Ullna backen och sticka ut därifrån. Det är grymt bra förhållanden. Västlig frisk vind och strålande solsken.

    /Gustav

    pher svarade 21 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 13:48

    Jaha, då var man tillbaka igen. Ingen som gjorde mig sällskap. Jag fick tävla mot långfärdsskridskonissarna istället. De fick feting stryk. Det är inte ofta man är överriggade med en 7,0 i 3,5 m/s grin.gif på vindsurfing men det är annat med issurfingen. Fan vad grymt det va.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 14:11

    Vad har du för grejjor?

    Kom ihåg någon artikel i nån surftidning för länge sedan om Snowfer eller något liknadne.. har ¨nån testat en sådan??

    MVH
    Gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 14:11

    Vad har du för grejjor?

    Kom ihåg någon artikel i nån surftidning för länge sedan om Snowfer eller något liknadne.. har ¨nån testat en sådan??

    MVH
    Gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 15:27

    Byggde min egen på 4 h. Köpte två par långfärdskridskor (1035 kr) och en skateboard på Stadium (399 kr). Slaktade skateboarden, satte dit vinkelbeslag (köpt på Jula 8 kr st), fäste beslagen på en tvärgående planka som jag fäste skridskorna på längst ut. Har en 130 lång planka jag står på med strölister på. Funkar ganska ok. Man bör vinkla skridksorna i 45 grader vinkel mot isen så du får knivuddsegg liknande skär.

  • garage

    Medlem
    18 december, 2002 vid 16:59

    Tjena!

    Jag fattade inte riktigt din beskrivning, kan du ta det mer detaljerat tror du, det verkade ju enkelt. Jag har bara sett nån ritning med massa förlängare osv som verkade lite jobbig!

    Mvh

    Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 17:09

    kolla på Luleå windsurfings hemsida där finns det en
    ritning på en issurf bräda.

    http://lvk.unx.nu/

    MVH / Petter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 17:50

    Ok så här ligger det till. Alla ritningar som folk har gjort och skickat till mig är väldigt krångliga ok helt värdelösa om man inte har tillgång till en verkstadslokal med svets och alla möjliga verktyg för att jobba med metall.

    Självklart är metall de mest hållbara och det absolut bästa ämnet är aluminium. Rostfritt, lätt men svårt att arbeta med.

    Jag gjorde det enkelt för mig och gjorde det mesta i ett levande material = trä. Nästa alla har en såg och borrmaskin hemma samt en skiftnyckel. Allt som behövs.

    Så här bygger du. Material som behövs är en planka du står på. På den lägger du tre strölister. En i mitten, två på vid kanterna. Detta ger stöd för fötterna. Jag hittade ett gammalt bord i en cointaner som jag slaktade.

    Långfärdsskridskorna (mina hade fyra förborrade hål) fästet i en ca 40 cm lång planka. Fästet enklast med fyra M8 bultar med muttrar. Sen lägger du en 40 cm tvärgående planka som förbinder de två skridskorna. Plankan bak kan gärna vara 50 cm. Sätt fast tvärgående plankan med träskruv i plankan som håller skridskon.

    Nu till skateboardtrackens infästning. De ska sitta mitt på den tvärgående plankan som håller skridskorna. Köp ett vinkeljärn med hål i mitten samt hål för skruvar. De finns i järnbutiker, Bauhaus, Jula ,Clas Ohlson m.m.
    De jag köpte hade ett stort hål, lika stort som skateboardtrackens bult. Fäst sedan vinkeljärnet på tvärgåendeplankan och skruva fast tracken på ståbrädan. Använd bultar med muttrar. För att göra den mer hållbar kan du lägga metall (8*24 cm med hål i) mellan trackens och ståbrädan.

    Om du inte förstår vad jag menar med vinkelbeslag kan du gå in på http://www.jula.se och söka på beslag. De kostar 9 kr/st. du behöver 4 st.

    Enklaste sättet att bygga en egen issurfare för dig som inte har en egen metallverkstad.

    Lycka till
    Gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 19:41

    Tja Gustav!
    Jag är ledig på fredag tänkte dra ut och köra lite. Drar gärna till Ullnasjön om det är bra is där. Ser ut att bli bra västlig vind på fredag.
    //Nicklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2002 vid 20:08

    Ok, jag kan nog på fredag. Ska skriva tenta fram till 12. Kan nog vara där vid 13. Då hinner man köra 2 h innan det blir mörkt. Idag var jag ut 2 h. Det räckte ganska bra för att bota min vindsurfing abstinens.

    Vi ses
    Gustav

  • maverick

    Medlem
    19 december, 2002 vid 07:43

    Jag var ute på Brunnsviken för några vintrar sen på en väldigt spartansk “issurfer”.

    Jag tog en halvmeters kvastskaft och band fast var ände till skridskopjäxorna. Mitt på pinnen skruvade jag fast jointen i ett hål jag borrat rakt igenom.

    Lite mäklig seglingsställning med mastfoten mellan fötterna men oj vad det gick! Det går ju inte att slå, och ha inte för hög fart in i gipparna. Då seglar du plötsligt fortare än vinden och seglet kommer i ansiktet!

    För den som snabbt vill komma ut på isen smile.gif

  • boman

    Medlem
    19 december, 2002 vid 08:17

    Yes! viken dag. Vi hade en grym dag på sjön erken utanför Nortälje. tre snabba grabbar, solsken och fullt spett.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2002 vid 09:52

    Hörde rykten om att man kan sätt en soppslev(i metall) längst ner på mastförlängaren och ha den som kontaktyta mot isen och sen köra med skridskor på fötterna. Är det någon som testat, funkar det överhuvudtaget?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2002 vid 13:33

    tjena..

    Låter som en fin lösning du kommit på. Som sagt så är det väl knappast alla som är väl förtrogna med metallarbete och inte heller har tillgång till nån sorts verkstad.

    Lite kompletterande fråga, du skrev innan att man helst skulle vinkla skridskorna 45 grader mot isen. Exakt vad menar du med det? Monterar du skären utåt från brädan sett då eller? Känns som mest logiskt men man vet aldrig..

    Du har ingen bild på din lilla konstruktion, tyckte det blev många plankor hit och dit.. Och vad är det man säger? En bild säger mer än…

    Ha det!
    /Robban

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2002 vid 13:52

    Kan fixa lite bilder snart. Vad jag menade med 45 grader är följande. Antag att du tar en planka och sågar den i 45 graders vinkel och sedan fäster du skridskoplankan på de. Då får skridskorna 45 graders lutning mot isen.

    Varför vill man ha det???
    Min issurfare byggde jag som skrivet på 4 h. Det är en prototyp. Jag blev dock förvånad att den fungerade så bra. Problemet är att man kör lite på ställ hela tiden om det blåser mycket. För att undvika det bör man (enligt folk som bygger egna medar) ha 90 graders slipning på skridskorna/medar. Om man nu inte vill slipa sina långfärdskridskor (det går inte att använda som vanliga långfärdsskridskor om jag slippar dem så) kan man vinkla dem i 45 graders lutning. Då får skridskon en 90 graders lutning mot isen.

    OBS! Jag har inte provat detta ännu men jag misstänker stark att det kommer fungera oerhört bra. Ska testa på fredag. Återkommer med information om hur det gick.

    /Gustav

  • draaaag_eller

    Medlem
    20 december, 2002 vid 08:41

    Jag kommer vara ute idag med en stunt-kite. Mellan 12 och 15 är jag väl ute.
    Hoppas det kommer nån annan…

    /Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurfing idag på Ullnasjön(Täby,Stockholm)kl12-15

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.