Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag behöver 30 000 spänn!

  • Jag behöver 30 000 spänn!

    Publicerad av malibu på 5 juni, 2017 vid 14:17

    Hur fan har folk råd med hela segellinjer och nya brädor? Jag vill också ha! Jag behöver segel, master, en mindre bräda…

    Varför började man inte med minigolf istället!!!???

    karlklasen svarade 6 år, 10 månader sedan 22 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • sundheden

    Medlem
    5 juni, 2017 vid 19:45

    Jag själv har köpt en hel del prylar senaste året, massa nytt och jag har inte någon jättelön men har sett till att få ner mina utgifter till ett minimum.
    Bara att vara sambo spar en hel del, jag har inget dyrt TV-paket så jag kollar aldrig på TV bara Netflix och youtube, inga lån utom boendet som jag inte amorterar, går väldigt sällan ut och festar osv. osv.

    / Stefan via Tapatalk-appen.

  • mrquality

    Medlem
    5 juni, 2017 vid 20:43

    Finns det mycket att köpa beg. för bra pris. Vindsurfing är en dyrt sport helt rätt, men är en fantastiskt sport! Men blir beroende nästan som en person som röker och behöver alltid någonting nytt, iaf jag känner så. Idag köpte en KA kontrol 8.4 med mast för 1500kr t ex., det gäller att leta efter bra prylar för bra pris.

  • aggrosurf

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 07:17

    30000kr kommer man inte så långt på. skulle jag köpa allt nytt och bara köpa det jag “måste”ha. hamnar jag på runda 150.000kr och ska man uppgradera sin utrustning var annat år blir det rätt mycket pengar.

  • dr-masse

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 08:52

    Nu skall vi akta oss noga för att göra ‘hur-mycket-pengar-lägger-jag-på-vindsurf’ kalkylen.

    Jag vill fortsätta leva i min härliga, självpåtagna ovisshet. Är ju för bövelen på gång att handla freeride-pryttlar, då kan sådana här diskussioner bli väl upplysande.

    Min idé om en mer minimalistisk approach till sporten fungerar sådär just nu. Inte alls faktiskt.

  • _frippe_

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 12:46

    @dr Masse 744115 wrote:

    Min idé om en mer minimalistisk approach till sporten fungerar sådär just nu. Inte alls faktiskt.

    He he, jag känner igen mig i det. Märkligt att vägen till minimalism oftast involverar att köpa nya prylar 🙂

  • sundheden

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 12:57

    Varför spara på krutet för nåt man älskar? Är ett till större segel som krävs för att få surfa mer, köp nytt eller bättre beggat istället för att laga det gamla med gaffarejp till förbannelse.

    En surfare ska aldrig ha dåligt samvete för att han/hon spenderar en jävla massa på sin passion. 😎👍
    Ta till vara på varje chans att surfa nu och inte sen för då är det för sent!
    Så länge man har ett jobb eller annan inkomst så kommer pengarna fortsätta att rulla in. Skit i att köpa den där superdyra flådiga bilen istället som ändå ingen blir imponerad på att du kör. 😊

    Vindsurfing är livet!!!

    / Stefan via Tapatalk-appen.

  • sailortrash

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 18:09

    Allvarligt, behovet av att köpa är bara ett symptom på att man surfar för lite.

  • Aquario

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 18:50

    Håller med sailortrash, med för lite vind, för mycket tid och pengar tenderar passionen att väga över i prylfrossa. Men varför skall man inte unna sig saker om man har råd och förhoppningsvis någon gång får glädje av prylarna? Fundera på hur det skulle kännas att råka ut för en olycka som resulterar i att man aldrig mer kan utöva sin favoritsport eller njuta av livet i största allmänhet, då har man kanske inte så stor nytta av onödigt mycket pengar på bankkontot?

  • sailortrash

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 20:28

    Verkar smartare att jobba mindre och surfa med det man har isåfall…

  • sailortrash

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 20:30

    Alltså, ja…ibland behöver man “en till” pryl, så kan det va…men att typ byta sin “top of the line” linje från 2013 till samma 2017 är väl att ta i kanske..

  • sailortrash

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 20:31

    Gynna din lokala segelmakare 👍

  • alltidxx

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 21:36

    Jag höll nere kostnaderna ordentligt så förnyelserycket vintras/våras landade på 40 000 kr…

  • oscar

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 10:09

    Sitter själv och vill ha nytt då jag inte köpt nåt sen 2009. Då 2 nya brädor, 4 segel, 3 master och bom. Men detta kostade knappt 50000:- Nu kostar ju samma grejer säkert 80000:-

    Sitter febrilt och letar efter en 105 FSW men kan ju inte ge 18000 för EN bräda. Det är ju som på 90 talet när Bunk sålde F2 Thommen edition för 19999 🙂 Vad var det som hände med branschen för några år sen egentligen, priserna har ju gått upp nåt sjukt….

  • dr-masse

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 11:06

    @Oscar 744153 wrote:

    Sitter själv och vill ha nytt då jag inte köpt nåt sen 2009. Då 2 nya brädor, 4 segel, 3 master och bom. Men detta kostade knappt 50000:- Nu kostar ju samma grejer säkert 80000:-

    Sitter febrilt och letar efter en 105 FSW men kan ju inte ge 18000 för EN bräda. Det är ju som på 90 talet när Bunk sålde F2 Thommen edition för 19999 🙂 Vad var det som hände med branschen för några år sen egentligen, priserna har ju gått upp nåt sjukt….

    1. Lägre volymer
    2. Högre tillverkningskostnad i Thailand (Cobra)
    3. Svagare krona
    4. Högre materialkostnader
    5. Högre transport (en container från Kina kostar det dubbla idag mot 2009)

    Allt detta har resulterat i en prisuppgång. Att vissa high-end brädor ligger på typ 25 000:- (och mer…) i listrpris är rätt svettigt.. (och då fattar i alla fall inte jag varför man inte köper en fullblodscustom istället, men där är väl bara jag…). Men – många mer “normala” konstruktioner ligger fortfarande på under 15-16 000:-. Mycket pengar, men rimligare sett till prisutveckling över tid.

    Jag försöker uppdatera mina pryttlar i omgångar, brukar bli vart 3:e år sisådär. Då brukar jag kunna få något för de “gamla” grejjorna, men visst kostar det mer och mer att uppgradera…

    Fast om du är beredd att kika på fjolårsbrädor borde du väl kunna hitta en fin 105 FSW för under 18000:-…?

  • malibu

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 18:30

    Det var lite med glimten i ögat… 😉 Jag är nöjd med att köra begangnat och här på västkusten dräller det av billiga vågprylar så det är inte speciellt svårt att hitta. Men vissa grejer är svårare än andra och det går inte alltid att hitta rätt mast med rätt böjkurva till rätt segel…

    Men, jag bor på cykelavstånd till stranden och har ett jobb där jag kan sticka iväg så fort det blåser så jag ska verkligen inte klaga 🙂

    Men 30 000 hade inte suttit fel. Eller 80 000 för den delen… 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag behöver 30 000 spänn!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.