Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jävla handskar! Något förslag?

  • Jävla handskar! Något förslag?

    Publicerad av varfor på 1 november, 2001 vid 11:24

    Tjena! Var i lövsta i morse (lite för mycket nord i vinden, annars bra). Drar på mig mina nya handskar och sticker iväg. Efter halva bogen är jag trött – som vanligt. Av med handskjvlarna och kör vidare – som vanligt. Men denna gång blev det för kallt, så jag fick helt enkelt ge upp! Jag hatar att ge upp.

    Ok – hanna kör med diskisar – det har jag inte testat. Några imorse körde med samma handskar som jag har men var duktigare att använda selen, så det funkar ju.

    Några andra förslag för att få grepp med handskar? Jag funderar på att limma på gummi på de jag har. Får se hur det går till helgen!

    Tjo!

    oscar svarade 22 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • royalbeastieboy

    Medlem
    1 november, 2001 vid 12:40

    Har du testat såna handskar utan material i handflatan?? e inne på å skaffa såna, ere nån som har nåra tankar om den typ av handske??

  • Knatte

    Gäst
    1 november, 2001 vid 14:27

    Har sådana med hål i handflatan. De värmer, men jag får kramp i underarmarna direkt.. valet är mellan att frysa eller vara varm och ha kramp. (I mitt fall i alla fall)

  • oscar

    Medlem
    1 november, 2001 vid 14:37

    Testa att ta ut 2 eller fler fingrar ur dem. jag kör ofta med bara tummen i, resten av handsken ligger då över och skyddar mot vindkylningen.

  • varfor

    Medlem
    1 november, 2001 vid 14:49

    Kanske kan man göra ngn special s.a fingrarna och handflatan är fria men att den trots det sitter runt handleden (klippa sönder på gång?)

  • gegga

    Medlem
    1 november, 2001 vid 15:54

    När jag sticker med handskar brukar jag få kramp nästan direkt pga. ovanan!
    (Använder 2 mm:s fingerhanskar har både öppna i handflatan
    och hela om det är riktigt kallt).
    Jag åker direkt in vid kramp och skakar igång underarmarna och händer, sticker sedan ut igen när krampen släppt ordentligt, krampen brukar inte komma tillbaka sedan.
    Dessutom brukar jag använda 0.5-1 M2 mindre segel när
    jag kör med handskar och korta hängsele linorna lite grann.
    Viktigt att tänka på är att använda selen mycket mer med
    handskar än utan, var ikrokad jämt och håll bommen endast
    lätt med händerna, fingrarna skall nästan bara spela “piano” på bommen när ni kör fram och tillbaks, använd bara händerna
    ordentligt vid manövrar typ gippar slag och hopp.

    Ps. Ett vanligt fel jag gjorde ibörjan var att flytta
    om hängsele tamparna vid kramp trodde att det skulle
    bli bättre med det men det blir det inte!! Dom sitter rätt där
    dom sitter. Tro inte att dom behöver justeras bara
    för att ni får kramp med handskar, flyttas dom blir det bara ännu mer problem!
    Lycka till!!!

  • pipe69

    Medlem
    1 november, 2001 vid 16:37

    I pausen när krampen ska släppa brka jag ta hjälp av en bit choklad vid sidan om – det hjälper mycket.

    Annars är det bara som gegga skriver: ut och vänta, sedan går det utan problem i timmar :-).

    Surf loose – helgen kommer och varmare blir det med – så hanskarna kan torkar helt igen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2001 vid 19:26

    Det som inte dödar härdar… Så e det sagt.

  • teabag

    Medlem
    1 november, 2001 vid 21:13

    jahja jag som trodde det bara var jag som råkade ut för detta.sist jag var ute och det äntligen var vind så tänkte jag – ä va-n jag drar på mig vantarna och testar utifal det nu är kallt och vips. kramp i underarmarna och nej det gick helt enkelt inte bort så det var bara att sitta där och sakta spolas iland.efteråt har jag funderat om det kanske va vantarna ändå eftersom de gjorde att greppet blev något sämre och det egentligen var ända skillnaden mot gången före. kan lösningen ligga i att ha vanten med en öppen flata ??

  • watertouch

    Medlem
    1 november, 2001 vid 23:49

    Jag förstår inte detta. Jag har aldrig fått kramp i armarna när jag kört med handskar (diskhandskar). Visst blir man tröttare snabbare, men kramp? Nä.

    Jag kanske har underarmar som Karl-Alfred… 🙂

  • varfor

    Medlem
    2 november, 2001 vid 07:21

    ..

  • mwp

    Medlem
    2 november, 2001 vid 07:21

    Tja det kanske funkar med fiskehandskar ,finns o köpa
    på biltema.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2001 vid 10:51

    Jag tror att det beror på hur diskhandsken passar handen. Mina är den minsta storleken som finns, men ändå lite för stora. När jag greppar bommen och det kommer drag så dras handsken uppåt, jag försöker få mer grepp, samtidigt så vrider sig handsken. Det är vridnigen som orsakar den onaturliga belastningen och smärtan.

  • varfor

    Medlem
    2 november, 2001 vid 11:03

    Jag ska försöka göra en kombination av diskisar med neupren på ovansidan. Men det första blir klart att prova ut ett par som sitter s.a man får bra fäste. Jag ska rekognosera imorgon 🙂

    tjo!

  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 2001 vid 11:12

    Har tänkt på samma sak. Vad tror ni om vattenskidor? De har ju ALLTID handskar (nästan) och borde ha sjyssta prylar… Eller?

    Kolla dessa, tex

    Vattenskidhanskar

    Själv tycker jag att de ser bättre å mer genomtänkta ut än de mesta jag sett i vindsurfvärlden… F-n, blev lite köpsugen…

    Surfa På!

  • dude

    Medlem
    2 november, 2001 vid 13:27

    Synd att inte handskarna gick att köpa från Sverige. Då hade jag nog köpt dem! De verkar bättre än allt jag sett hittills i alla fall. Det skulle säkert vara intressant för många av oss att få tag på de här handskarna. Är det någon som kan få tag på dem?

    /niklas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jävla handskar! Något förslag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.