Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing JP brädor 2010, skall jag köpa nya eller inte?

• JP brädor 2010, skall jag köpa nya eller inte?

Publicerad av 40knots på 9 november, 2009 vid 22:54

Hej, tid att beställa nya brädor för nästa sommar. För tillfället har jag en JP134 Slalom Pro från 2006 som varit väldigt bra. Jag har använt den för lättare vindar och nu senast också för slalom. Den är i bra skick och jag tycker väldigt bra om den. Tillsammans med min NP RSR 8.4 är den min mest använda kombination. Min andra bräda skaffade jag i år och den är en JP Slalom V 68 på ca 112ltr. Bytte en nummer mindre bräda mot den för att få mera flytkraft men var lite besviken. Slalom IV 60 som jag hade tidigare sjönk visserligen om vinden tog slut men farten och kontrollen var helt i egen klass när man väl var i plan. Dessutom tyckte jag att jag i år aldrig fick brädan trimmad rätt. Antingen var masten för långt framme och det verkade som om den aldrig riktigt flög över vattnet eller så var masten så långt bak att man inte kom i plan.

Min fråga är nu om de nya brädorna från JP är annorlunda på något vis. Jag ser att däcket har ändrat lite och att man har upphöjningar under fotstropparna. Något annat som ändrat? För min gamla 134a får jag ingenting om jag säljer den men den nya SL 60 kan jag få helt ok för den är ju helt ny. Vad tycker ni mina herrar och damer? De nya är inte nödvändigtvis bättre bara för att de är nyare.

mgs svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • p-malmkvist

Medlem
    10 november, 2009 vid 17:09

Det som hänt upplever jag är att brädtillverkarna försöker anpassa brädutformningen efter de nya slalomreglerna med begränsat antal brädor som får registreras på varje tävling.. Lösningen som många tillverkare anammat är att göra rockerkurvan väldigt rak speciellt under mastfoten.. Det gör att brädan kan seglas med små segel utan att tappa kontroll samt att brädan blir generellt lungnare i vattnet, brädan tål även högt mastfotstryck från större segel. Den stora nackdelen är att brädan blir svår att få fart på(blir sticky som tobhed skulle sagt), känns nästan som om det är omöjligt att lägga i sista växeln när man slörar med fullt tryck i riggen..
    Det man som seglare försöker göra är att flytta bak mastfoten alt höja bommen extremt mycket vilket resulterar i dålig stance=dålig fart..

Mitt tips är att du köper en carbonart alt en något äldre slalombräda från 07-08 om du vill segla fort..

Hoppas det hjälper..:cool2:

• 40knots

Medlem
    10 november, 2009 vid 23:09

Tack så mycket för informationen P Malmkvist. Det är just som du beskriver det, brädan sitter fast och vill inte släppa loss. De äldre brädorna var inte sådana. Jag kan inte skaffa en Carbon Art tyvärr. Måste hålla mig till NP och JP. Jag har den nya stora speedbrädan till låns men jag har inte surfat med den än. Kanske den är snabbare än slalombrädorna. Vad tror du? Är den mycket mindre än min gamla 2008 slalom 60?

• tobhed

Medlem
    11 november, 2009 vid 11:03
    40knots;587699 wrote:
    . Jag kan inte skaffa en Carbon Art tyvärr. Måste hålla mig till NP och JP.

pga av sponsorer? Carbon Art beställer man på nätet och får levererad vid dörren, finns inga återförsäljare.

• p-malmkvist

Medlem
    11 november, 2009 vid 11:33
    40knots;587699 wrote:
    Tack så mycket för informationen P Malmkvist. Det är just som du beskriver det, brädan sitter fast och vill inte släppa loss. De äldre brädorna var inte sådana. Jag kan inte skaffa en Carbon Art tyvärr. Måste hålla mig till NP och JP. Jag har den nya stora speedbrädan till låns men jag har inte surfat med den än. Kanske den är snabbare än slalombrädorna. Vad tror du? Är den mycket mindre än min gamla 2008 slalom 60?

Speedbrädan är förmodligen betydligt snabbare, bör ha en rocker som stiger efter främre fotstropparna, men har själv inte seglat på jp-brädorna.. Av det jag såg på karpathos verkar jp-brädorna gå väldigt högt i vattnet men har inte så mkt v i rockern så jag gissar att de är lite stampiga i chop..
    Dock rekommenderar jag carbonart pga du verkar segla mest i chop och havsvågor, och då finns det inge skönare än en hög rocker med ett liten v-shape längsmed hela linjen. Får choppen att försvinna så focus kan ligga på att gasa..:wink:

• 40knots

Medlem
    11 november, 2009 vid 22:58

Tack för carbonart tipset men kan inte pga olika omständigheter och en av dom är naturligtvis sposoravtal. Och så tror jag på brädorna. Bra finnish och 2008 modellen formligen flög. Men inte säker om de nya är snabba och definitivt hade jag problem med timmen. Om man lade en jämn latta tex på carbonart bottnen, hur skulle rockerlinjen se ut?

• andersbq

Medlem
    12 november, 2009 vid 07:21

Du har ju JP som sponsor, de släpper flera speedbrädor, alla som kört dem tycker de är mycket bra, prova en sån. Har för mig att de har en 54:a…

• p-malmkvist

Medlem
    12 november, 2009 vid 16:50
    40knots;587835 wrote:
    Tack för carbonart tipset men kan inte pga olika omständigheter och en av dom är naturligtvis sposoravtal. Och så tror jag på brädorna. Bra finnish och 2008 modellen formligen flög. Men inte säker om de nya är snabba och definitivt hade jag problem med timmen. Om man lade en jämn latta tex på carbonart bottnen, hur skulle rockerlinjen se ut?

Du upptäcker ca 1.2 mm tailkick ca 33 cm in från tailen, sedan ca 65 cm rak yta och därefter kontinuerligt stigande rocker från ungefär främre stropparna.. Hemligheten är ett litet men skarpt v-shape som följer hela rockerkurvan..

• 40knots

Medlem
    14 november, 2009 vid 22:18
    P Malmkvist;587946 wrote:
    Du upptäcker ca 1.2 mm tailkick ca 33 cm in från tailen, sedan ca 65 cm rak yta och därefter kontinuerligt stigande rocker från ungefär främre stropparna.. Hemligheten är ett litet men skarpt v-shape som följer hela rockerkurvan..

Intressant…. det var Jimmy Lewis som prickade in den snabba rockerkurvan på speed och slalombrädor på världskartan 1985. Det vi lärde oss då var att rockerkurvan skulle vara som störst vid mastfoten men sedan plana ut mot fören och aktern. I slutet skulle den vara helt rak. Och så skulle det vara single concave into double concave med. Det var konseptet som all körde med, också jag men jag hade inte råd med Jimmy Lewis brädor som tur var. Istället gjorde jag mina egna brädor vilket var roligare. Den som du ser i min avtar gjorde jag med lite tail kick och med mastfoten en hel boxlängd eller mera bakåt. Den var också tjockare och laminerad med riktade fiber och styv. Formen var brädaste pungten mitt på men mycket jämnbräd. Med denna kombination var jag helt överlägsen i danmark ett år men en svår krash förstörde tävlingen för mig. Sedan övergick jag till helt plana botten på alla mina brädor med den klassiska rockerlinjen som utgångspunkt. Om jag tänker mig hur en Carbonart skiljer sig från en JP slalom så måste det väl vara just V-formen längs hela bottnen och så tail kicken. Men gör inte denna bottenform att brädan inte planar upp lika fort? V-formen gör den säkert mycket stabil att köra och tail kicken möjliggör att man får brädan upp ur vattnet. Har en carbonart ingen dubbel konkav? Hurdana kanter har den?

• mgs

Medlem
    15 november, 2009 vid 10:15

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing JP brädor 2010, skall jag köpa nya eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.