Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Freestyle eller Freestyle Wave det är frågan

  • JP Freestyle eller Freestyle Wave det är frågan

    Publicerad av Aquario på 8 juli, 2014 vid 15:35

    Hej!
    Sitter snart med två JP-brädor av 2010 års modell Pro Edition, en Freestyle Wave på 93 liter och en Freestyle på 99 liter. Måste göra mig av med en av dem och frågan är vilken?

    Är en halvkass men entusiastisk windsurfare på 72 kilo som kan vattenstarta och plana i stroppar men varken slår eller jippar, det blir alltså vattenstart vid varje stagvändning. Vilken av brädorna tror ni att man har lättast att utvecklas på?

    Min enda ambition är att någon gång lyckas sätta gippen, fixa ett eller annat slag i lättvind och kanske till och med få till en helitack. Annars är det mest freeride i gropig sjö som gäller där jag kör.

    Någon som har erfarenhet av fördelar och nackdelar med respektive bräda?
    kanske skall jag gå upp i volym för att lättare få in balans och kunna öva mer i lätt vind?

    Aquario svarade 9 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 15:48

    Har en JP Freestyle pro 89 2010. Grym bräda som fungerar till det mesta! Behåll freestyle 99an tycker jag.

  • raggarn

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 17:34

    @aquario 724865 wrote:

    Hej!
    Sitter snart med två JP-brädor av 2010 års modell Pro Edition, en Freestyle Wave på 93 liter och en Freestyle på 99 liter. Måste göra mig av med en av dem och frågan är vilken?

    Är en halvkass men entusiastisk windsurfare på 72 kilo som kan vattenstarta och plana i stroppar men varken slår eller jippar, det blir alltså vattenstart vid varje stagvändning. Vilken av brädorna tror ni att man har lättast att utvecklas på?

    Min enda ambition är att någon gång lyckas sätta gippen, fixa ett eller annat slag i lättvind och kanske till och med få till en helitack. Annars är det mest freeride i gropig sjö som gäller där jag kör.

    Någon som har erfarenhet av fördelar och nackdelar med respektive bräda?
    kanske skall jag gå upp i volym för att lättare få in balans och kunna öva mer i lätt vind?

    Sälj båda å köp en sån här…… http://jp-australia.com/2014/products/boards/all-ride/
    🙂

  • aggrosurf

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 12:58

    @Raggarn 724867 wrote:

    Sälj båda å köp en sån här…… http://jp-australia.com/2014/products/boards/all-ride/
    🙂

    Släng freestylen! Jag körde en JP freestyle på 98liter som volymen var 2010.
    En inte så lyckad bräda från jp. 89L var bra men 98L var svår.. för smal tail /högg vid minsta fel.
    trögplanad.
    är fortfarande förbanad att jag körde brädan så länge 3 år”suck”
    köpe en ny freestyle eller byt till en rrd tt av samma årgång.

  • gustav1980

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 13:57

    @Raggarn 724867 wrote:

    Sälj båda å köp en sån här…… http://jp-australia.com/2014/products/boards/all-ride/
    🙂

    Korsning mellan super sport och fsw låter torde väl bli det vi kallar för freeride 🙂 För allride är väl just en freeride men modernare namn?

  • Aquario

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 14:21

    @aggrosurf 724882 wrote:

    Släng freestylen! Jag körde en JP freestyle på 98liter som volymen var 2010.
    En inte så lyckad bräda från jp. 89L var bra men 98L var svår.. för smal tail /högg vid minsta fel.
    trögplanad.
    är fortfarande förbanad att jag körde brädan så länge 3 år”suck”
    köpe en ny freestyle eller byt till en rrd tt av samma årgång.

    Fick just veta att freestylebrädan var årsmodell 2009 på 99 liter, vet inte om det gör någon skillnad. Funderar just nu på att istället försöka få tag på en FSW med lite mer volym. Vad jag är ute efter är en shoptålig lättplanande freeridebräda med tillräcklig volym för att kunna nöta in någon manöver i lätt vind. Det jag saknar med FSW:n är just lite extra bärkraft, även om jag faktiskt lyckats dra rigg på den några gånger.

  • gustavl

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 19:03

    Sälj båda o fixa en freeride runt 100-110 liter. Låter som det ultimata för dig!

    Freestyle=platt, svänger inte speciellt bra. Gjord för att poppa med. Planar tidigt dock

    Freestyle/wave=Bättre alternativ än freestylen. Dock låter 93liter lite litet att träna gippar o slag med..

    Större bräda=mer tid på vattnet, lättare att lära sig=MYCKET ROLIGARE!

    (Sen kan man köpa en vågis när man är redo att rocka vågor :))

    //Gurra

  • raggarn

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 20:33

    @GustavL 724888 wrote:

    Sälj båda o fixa en freeride runt 100-110 liter. Låter som det ultimata för dig!

    Freestyle=platt, svänger inte speciellt bra. Gjord för att poppa med. Planar tidigt dock

    Freestyle/wave=Bättre alternativ än freestylen. Dock låter 93liter lite litet att träna gippar o slag med..

    Större bräda=mer tid på vattnet, lättare att lära sig=MYCKET ROLIGARE!

    (Sen kan man köpa en vågis när man är redo att rocka vågor :))

    //Gurra

    håller med fullständigt……..
    så köp en ny Allride 106 + en äldre beggad Fsw billigt …..så har du täckt ditt behov ….garanterat
    Good Luck

  • gustav1980

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 21:19

    Du nämner lättvind och önskan att kunna slå och gippa utan att falla i vattnet. I min värld blir det en ganska tuff skola om du använder 100 liters brädor…kanske gå upp mot 120 liter?

  • tim-eriksson

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 22:58

    Äh… Han har ju en en grym bräda att lära sig gippa på, bara dyrt att köpa/sälja brädor. Behåll freestyle 99an, du borde flyta som en kork på den och fungerar ypperligt som freeride bräda! (En av de bättre freestyle brädorna att åka rakt fram med?)…

  • alexasu

    Medlem
    10 juli, 2014 vid 09:41

    Aquario!
    Egentligen är det ju bara du som kan anvöra vilken bräda som passar dina behov bäst, och om du nu har båda kvar i din ägo så är det ju bara att testa dem mot varandra närmsta blåsiga dag!

    Vill tilläga att många freestyles är aldeles ypperliga att bara plana runt på och lära sig gippa! Enligt min erfarenhet brukar fanatic och JP tillhöra dessa.

  • Aquario

    Medlem
    10 juli, 2014 vid 12:22

    Tack för alla svar, åsikterna går verkligen i motsatta riktningar, så det är väl bara att testa båda brädorna parallellt, har faktisk inte köpt freestyle 99:an än och funderar mer i riktning på en äldre X-cite Ride på 110 liter som komplement till min FSW, att hålla på med att köpa och sälja under högsäsong tar onödig tid från själva sporten. Man blir ju onekligen sugen på en ny Allride, men det blir lika dyrt som att behålla de båda andra brädorna.

    Det är kanske läge att motivera en utökning av sin Windsurfingbudget:confused2:

    Någon som vet vad som är ett rimligt pris att betala för en begagnad JP Freestyle/Freestyle Wave Pro Edition 2009/2010 i nyskick med boardbag?

  • Aquario

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 14:04

    Ja nu ligger dyrgriparna sida vid sida och väntar på utvärdering, bara synd att det verkar vara näst intill stiltje den närmaste veckan. Funderar lite på vilken av dem som har bäst höjdtagingsförmåga och kursstabilitet när man bara åker rakt fram?

  • dr-masse

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 12:40

    Freestylebrädor, med en lite större freestylefena (22-24), är riktigt bra att ta höjd med. Rakt fram e en fsw mer bekväm. Men en allround freestyle (som JP oftast e) funkar fint även för det.

    Freestylebrädor är fortfarande underskattade som allround-plankor i lättare vindar, ofta fin-fina att utveckla mer manöveririenterad segling på samt snabbare och mer lättseglade än många tror.

  • alexasu

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 18:48

    @dr Masse 725219 wrote:

    Freestylebrädor, med en lite större freestylefena (22-24), är riktigt bra att ta höjd med. Rakt fram e en fsw mer bekväm. Men en allround freestyle (som JP oftast e) funkar fint även för det.

    Freestylebrädor är fortfarande underskattade som allround-plankor i lättare vindar, ofta fin-fina att utveckla mer manöveririenterad segling på samt snabbare och mer lättseglade än många tror.

    +1

    Bästa brädorna att lära sig plana med och gå i stropparna med i min mening!

  • Aquario

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 10:13

    @alexasu 725225 wrote:

    +1
    Bästa brädorna att lära sig plana med och gå i stropparna med i min mening!

    Ja det ligger något i det påståendet, körde tidigare en 130-liters Xcite Ride som jag aldrig lyckades köra med fotstoppar, men min efterföljande JP Freestyle 2006 var den första bräda som jag lyckades få lite längre fotstroppade planingar med. Kan knappt vänta på att testa vad en 2009 kan prestera, men är samtidigt lite orolig för att Freestylebrädor av senare modell är mer specialdesignade för eliten inom freestyle. Som sparsamt begåvad windsurfare vill man ju inte ha en bräda som är optimerad för planing i sidled.:-)

    Jämför man brädorna visuellt sida vid sida är de ganska snarlika, Freestylen är lite bredare, har plattare däck och något mer rocker i fören. FSW:n verkar ha mer planingsyta i längsled.

    dr Masse, är det det något mer rundade däcket på FSW:n som skulle göra den bekvämare på långa raksträckor eller är det något annat?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Freestyle eller Freestyle Wave det är frågan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.