Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jula-våtdräkt 349:-??

  • Jula-våtdräkt 349:-??

    Publicerad av pedersen på 19 maj, 2008 vid 19:51

    Hur dålig kan denna egentligen vara?
    Någon som har provat? Den kanske var rent är OK?
    Grabben från Jula ser lika glad ut fast han har poserat för alla Julas femtioelvatusen artiklar, men det kan ju också vara så att den klämmer någonstans 😉

    Klippt från Julas hemsida “Mycket prisvärd våtdräkt, populär bland vattenskidåkare, brädsurfare etc. Tillverkad av kraftig neopren 2,5 mm. God passform och enkel att ta på. Kraftig dragkedja med snöre i ryggen. Färg: svart/grå. (Artnr: 901330)”

    bicless svarade 15 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • pure

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 19:59

    För 349:- så kan du ju köpa 3 till priset av en märkes deräkt.. Vad jag har hört så är ju det viktigaste att det skall vara lite plats i armarna så att man inte får kramp och så… men denna va ju bara 2.5 mm så det kanske är mer en juni-augusti våtdräkt och då kanske det inte är några problem… Sen påverkar det ju lite om sömmarna är limmade eller sydda om man tänker på hur mycket vatten som läcker in.

  • pedersen

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 20:09

    Gött med folk som svarar snabbt.
    Jag har sett den live. Sömmarna såg väldigt sydda ut. Misstänker att det är ett stort “get what you pay for” i detta fallet. Såg bara en strimma av hopp att slippa lägga 1500:- eller mer på en dräkt. Får väl rota fram en gammal long john ur garderoben. Något annat tips på billig dräkt? Typ Watski eller något..? Så mycket man vill ha och så lite pengar………..

  • andersbq

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 20:25

    “Kraftig 2,5 mm neopren”:grin:

  • svenne

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 21:13

    Det enda Jula-dräkterna funkar som är underställ till en annan våtis (vilket de iofs funkar riktigt bra som). De läcker vatten som ett såll, vilket inte gör så mycket när det är varmt i vattnet, men när tempen droppar är det inte kul längre.
    Köp en Ascan, löjligt mycket gummi för pengarna.

  • canoya

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 09:58

    Som ren sommardräkt funkar den säkert. Jag köpte en liknande på Coop forum för 2 år sedan för 299:- som jag enkelt konverterade till kortärmad (sax) den är lagom som “finvädersdräkt” i Sverige när en normal 5/3 dräkt känns överdrivet varm. Ett billigt sätt att spara på den dyrare, va¨rma dräkten så den håller lite längre.

  • mexi_

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 10:12

    köpte en shorty på classe (249:-) förra året, tycker att passformen är sådär, men passar bra som sommardräkt.

  • sinker

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 10:36

    Jag investerade in en Jula dräkt förra året inför Gran Canaria resan. Tanken var att den skulle ta mycket mindre plats i väskan, värma lagom mycket i Atlanten och att jag skulle slippa slita på min nya 5mm dräkt på Pozos stenar.

    Jag tycker att den funkade pertekt till det jag skulle ha den till. Höll för 2 veckors daglig surf utan problem.

    /sinker

  • pedersen

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 11:42

    Jag tror jag har bättre koll på läget nu efter alla svar.
    Något att slita på i sommar, helt enkelt. Hur var det med ärmarna, dom var inte för trånga för svällande muskler? 🙂
    För hade vindsurfdräkter typ puffärmar.

  • rydstrom

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 13:08

    funkar inte en sån dräkt om man sedan limmar alla sömmar med typ biltemas gummilagning … på samma sätt som man limmar handskarna på vintern?
    Jag tror att den dräkten är värd att testa om man inte har en redan…speciellt nu när det är varmt i vattnet och bara blir varmare…

    // Petter

  • spray

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 13:22

    Någon som har testat att limma sömmarna med liquisole?

  • jps

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 13:48

    Tror inte att limma sömmarna är en så bra idé. Dels kommer det ju att ta sju svåra år. Dels kommer limkostnaden att bli rätt så stor. Billigare och bättre att köpa en riktig dräkt med en gg.

    Men denna funkar nog som sagt som sommardräkt.

  • wilund

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 13:50

    Hade tidigar motsvarande dräkt, upplevde att den läckte även rakt igemnom neoprenen samt sömmarna, detta gjorde att den kylde mer än vad den värmde. Så den funkade bara som ett skydds plagg.

  • dr-masse

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 14:04

    Det där våtdräkten säljs nog för 349.- på Jula av en anledning.

  • rooster

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 14:13

    @pure 466626 wrote:

    För 349:- så kan du ju köpa 3 till priset av en märkes deräkt.. Vad jag har hört så är ju det viktigaste att det skall vara lite plats i armarna så att man inte får kramp och så… men denna va ju bara 2.5 mm så det kanske är mer en juni-augusti våtdräkt och då kanske det inte är några problem… Sen påverkar det ju lite om sömmarna är limmade eller sydda om man tänker på hur mycket vatten som läcker in.

    Var får man en ny märkesdräkt för tusenlappen?
    Bra att dom dumpar priset på dräkter, tycker det är allmänt dyrt att betala tusentals kronor för lite neopren. Materialet görs säkert på samma ställe och sys i Kina i alla fall. Fast utan O’Neill-logga. Den här lär nog duga som manet- och fenskydd + lite värme i sommar.

    Vet att Harald Nyborg i Varberg har billiga dräkter också.

  • pedersen

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 14:21
    Rooster;466787 wrote:
    Var får man en ny märkesdräkt för tusenlappen?
    Bra att dom dumpar priset på dräkter, tycker det är allmänt dyrt att betala tusentals kronor för lite neopren. Materialet görs säkert på samma ställe och sys i Kina i alla fall. Fast utan O’Neill-logga. Den här lär nog duga som manet- och fenskydd + lite värme i sommar.

    Vet att Harald Nyborg i Varberg har billiga dräkter också.

    http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7915&n=10
    Dessutom 11 spänn billigare :wink:. Passformen ser ju så där ut….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jula-våtdräkt 349:-??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.