Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Justerbart uthal

  • oaxen

    Medlem
    17 april, 2008 vid 06:51

    @Oscar 458947 wrote:

    Yäääs och jag fotade….:cool2:

    Ja, och vilken fin bild du fick till på Nik Baker sen! : )

  • oscar

    Medlem
    17 april, 2008 vid 07:23

    Visst var det! Men jag är mer imponerad av bilden på dig framför en vindstilla sjö….

  • htn

    Medlem
    17 april, 2008 vid 08:23

    Några kommentarer till mitt tidigare inlägg?
    Kolla länken till bilden. (fel på länk-copy-öppna i webläs-bilden kommer…)
    /Henrik

  • oscar

    Medlem
    17 april, 2008 vid 08:29

    @HTN 458965 wrote:

    Några kommentarer till mitt tidigare inlägg?
    Kolla länken till bilden. (fel på länk-copy-öppna i webläs-bilden kommer…)
    /Henrik

    Ser ut som en Prydebom och därmed troligen NPs eget clam cleat system.

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2008 vid 08:40

    Bäh, jag tycker det verkar svinjobbigt och gillar inte massa extra komplikationer. Fast å andra sidan är jag ju lite av den där trim-snubben som gillar att ha perfekt riggat, så kanske borde jag prova ändå.

    En fråga: hur mycket trimmar ni (räknat i centimeter rörelse för själva seglet relativt bomnocken)?

  • lars_k

    Medlem
    17 april, 2008 vid 08:49

    Är det riktigt byigt på väg ut släpper jag 3-5 cm så seglet ligger som en påse mot bommen för max drag. Sen drar jag seglet plattare när jag har säker planing. Och det är ju alltid najs att fintrimma seglet på vattnet, framför allt på ställen som Åsa där det är bökigt att kliva upp på land.
    Visst är det lite meck men fördelarna uppväger nackdelarna tycker jag.

  • oaxen

    Medlem
    17 april, 2008 vid 10:03

    @Ola H. 458968 wrote:

    Bäh, jag tycker det verkar svinjobbigt och gillar inte massa extra komplikationer. Fast å andra sidan är jag ju lite av den där trim-snubben som gillar att ha perfekt riggat, så kanske borde jag prova ändå.

    En fråga: hur mycket trimmar ni (räknat i centimeter rörelse för själva seglet relativt bomnocken)?

    1. Det är INTE svinjobiigt! Inte ens jobbigt. Det värsta som kan hända är att man ibland får skifta sida på systemet – det tar flera minuter. I alla fall två.

    2. Det ger väldigt mycket mer kvalitet på vattnet.

  • lars_k

    Medlem
    17 april, 2008 vid 10:16

    Jag har hört att vissa fipplar i hela 2 st fenor i sin planka. DET verkar meckigt! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2008 vid 10:52

    Så sant. Faktum är att jag både med en och två fenor i princip alltid tar bort fenorna från brädan efter avslutat segling. Anledningen är att jag inte av lättja nästa gång skall lura mig själv att köra med “förra” fenan istället för att byta till en storlek som kanske är bättre.

    Så det är nog inte tiden/meckigheten som stör mig utan mer själva grejjen att sätta dit nya “onödiga” mekanismer på min bom. Antagligen för att jag inte känt behovet av att kunna trimma i farten

    En annan fråga är huruvida olika segel passar olika bra för justerbart uthal. Min grundprincip vid vågsegeltrimning är att jag mer trimmar för att få en speciell känsla än för att få en speciell mängd drag. Det sagt, vissa av mina segel trimmar jag rätt olika för olika vindar medan jag har andra segel som jag (förutom i extremfall) i princip alltid riggar likadant.

  • ola_p

    Medlem
    17 april, 2008 vid 17:03

    Att hålla på att sätta extra saker på bommen bär mig emot… Visst kan man säkert vinna på det, men jag tycker det verkar dumt att ha vassa saker på bommen. Det finns ju liksom inget utrymme som man inte har handen på iaf nån gång, typ i en framåtloop eller så. Borde det inte gå att lösa så det dras direkt fram mot masten istället?

  • lars_k

    Medlem
    17 april, 2008 vid 17:28

    Du kan ju sätta det så pass långt bak så det inte är i vägen. Mitt arrangemang sitter 20-30 cm bakom där man normalt håller bakhanden så det kan inte vara mycket i vägen. Menmen, det fina är att det är valfritt. Tycker man det är dumt är det bara att skita i det och köra på som vanligt. 😉

  • ola_p

    Medlem
    17 april, 2008 vid 17:33

    @Lars_K 459062 wrote:

    Du kan ju sätta det så pass långt bak så det inte är i vägen. Mitt arrangemang sitter 20-30 cm bakom där man normalt håller bakhanden så det kan inte vara mycket i vägen. Menmen, det fina är att det är valfritt. Tycker man det är dumt är det bara att skita i det och köra på som vanligt. 😉

    Problemet är att det bakom där jag sätter handen för framåtloopar är det inte många cm över innan förlängningsbeslagen tar vid…. Hur mycket plats behövs?

  • lars_k

    Medlem
    17 april, 2008 vid 18:10

    Mitt linspel behöver ca 35 cm från bomnocken och framåt, men man kan nog korta ner det ytterligare egentligen. Fast då får man problem att nå tampen så man kan dra uthalet.
    Sailworks system verkar behöva mer plats i längsled men där kan jag ha fel…

  • ola_p

    Medlem
    17 april, 2008 vid 18:19

    Hur mycket behöver det på själva bomröret då?
    35 cm innebär nog att jag kan köra det när jag har segel med bom på mer än typ 165 cm.

  • lars_k

    Medlem
    17 april, 2008 vid 18:28

    Var det sitter på bomröret beror på hur mkt förlängning man har dragit ut. Mitt beslag sitter på en kapad hängselelina, dvs med kardborre runt bommen, så det kan flyttas fram och tillbaka. Förresten är mitt system bara ett hemma-meck som säkert kan göras mkt smartare. Men det funkar bra för mej iaf… 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Justerbart uthal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.