Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera Canon EOS 450D för Surfbilder mm…

  • Kamera Canon EOS 450D för Surfbilder mm…

    Publicerad av rrd på 23 maj, 2008 vid 09:16

    Vad tror ni erfarna digitala surffotografer…

    Är nya Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS
    en bra ny modell, dessa objektiv?

    -Är ett Canon telezoom m bildstabilisering klart bättre än en piratkopia?

    -Blir alltså telet som ett analogt 400mm? (250×1,6 Bildsensor storlek
    CMOS 22,2 x 14,8mm, 1,6x FOVcrop factor)

    -Räcker det med Canontelet för surfbilder eller ska jag ha ett längre?

    Kanske Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon, blir det också x1,6?

    -Är det ok med Sekvenstagning
    3,5 bilder per sekund, upp till 53 bilder ? Ska det vara högre?

    ola-h svarade 15 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • perkele

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 10:43

    Jag skjuter förvisso med Nikon, har en Sigma 70-200 / f2.8 till surf & windsurf bilder. Otroligt bra tycker jag, är det för dyrt så hade jag hellre köpt en begagnad lins som är en 2.8 än någon av de du nämner ovan.
    Förvisso har jag ingen erfarenhet av de ovanståede linserna men jag har haft liknande tidigare och det är en kopromisslösning i min uppfattning.
    I regel dålig skärpa och kassa tider då de är 5.6:or ut zoomade, passar bättre till familjebilerna och där är de helt ok särskilt med blixt om man studsar den.
    T

  • nlc

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 11:22

    Inga fel på kameran, men för objektiv för att fota surf kolla denna tråden.

  • rrd

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 11:40

    Priset, ja det finns en totalkostnad som jag tänkt mig som en ny bräda, dvs ca 12 tkr. Ett riktigt proffstele kostar tydligen som 3-5 nya brädor!!!

  • nlc

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 12:05

    Canons EF 70-200/f4 L kan du nog få för typ 5kkr begagnad, annars så har jag hört att dollarn är låg 😉

  • sourra

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 12:20

    Har för mig att raw-bufferten är klart försämrad från 400d och 350d. Tror bara den tar 6 bilder i sekvens då och det är inte helt fett.

  • perkele

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 13:55

    @RRD 468742 wrote:

    Priset, ja det finns en totalkostnad som jag tänkt mig som en ny bräda, dvs ca 12 tkr. Ett riktigt proffstele kostar tydligen som 3-5 nya brädor!!!

    Köp begagnat. Finns massor av folk som köper på sig DSLR kameror som sedan aldrig tar med dem och säljer dem efter ett år, nu vet jag inte mycket om canon men en snabb blocket gav några bra budget alternativ för nikon…

    http://www.blocket.se/vi/16513024.htm?ca=23_3_s

    http://www.blocket.se/vi/16446692.htm?ca=23_3_s

  • svenne

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 15:59

    Det är sån jävla prylhysteri, ni tjatar å tjatar om pixlar och buffertar medans jag tar bilder som jag får bra betalt för med min gamla 60:a. Och ska jag jämföra mina bilder med min gamle fotokompis så har jag inte en sportmössa i kvalitét, och hans kamera är ännu sämre. Det sitter inte i kameran!
    Dessutom, jag vet inte hur många som köper kamera på spec, bränner en massa lusentappar på objektiv, och till sist blir det inte bra i alla fall för att de tar 10 bilder om året och har inte lärt sig fota med tele över huvud taget.

    Köp en 450 nu för fan, det är inte kameran som är begränsningen ändå. Om du nu tycker att det är kul, köp en tele när du känner för det. Gör du inte det har du sparat åtskilligt som kan gå till surfprylar istället.

    MVH,
    Trött på alla kamera-spec-runkare

  • perkele

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 17:21

    Trött på alla kamera-spec-runkare

    väl valda ord…

  • sourra

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 18:22

    Spec-runk i all ära men om en kamera tar 6 bilder eller 17 i serie är fan väsentligt. No?

  • rrd

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 18:29

    Att få lite bra tips från surffotonördar när det gäller grundläggande val av kamerautr till ett budgetpris överträffar med råge alla tips från säljare man får när man vänder sig till dom. Jag värdesätter tipsen.

    Jag tog för många år sedan ganska mycket bilder m Minoltas instegsmodell o 300 telezoom på surf, skidor o under vatten (hyrd uvvärsting) mm med analog spegelreflexkamera. Nu har digitalt helt tagit över och jag vill kunna ta massor o använda dom riktigt bra bilderna som kanske är en av 30.

    Men att få erfarenheterna av er kan betyda att jag hittar rätt utrustning.
    Som vanligt får man så klart ta tekniska specar med en nypa salt och gå på helheten med kameran. Men vissa grundkrav finns o telezoom är svårt.

    För övrigt har jag nu på fredagskvällen kommit hem från att ha sett bra surfförhållanden för freestyle i sjöbrisen.

  • schonki

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 20:45

    Om du vill ha ett bra tele till bra pris kolla då på canon 70-300 4-5.6 IS USM! Ett 70-200 4L har bättre autofocus och har bättre byggkvalitet men är 100 mm kortare vilket vanligtvis inte är så bra för surf.

  • rrd

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 09:53

    Ja det verkar bra, men vad betyder -S som finns i EF-S 55-250/4-5,6 IS till skillnad mot EF 70-300 4-5.6 IS USM?

  • nlc

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 10:30

    “S” står för short back focus och innebär att de har en lite annorlunda utformning i infästningen än de “vanliga” EF-objektiven. Går “bara” att använda på kameror som EOS ***D och **D (t.ex. 450D och 40D) och inte på *D (t.ex. 1D eller 5D). Wikipedia: EF-S

  • geezer

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 17:31

    Äger en 40D och dom 6.5 bilderna per sekund (buffert på 70-nånting JPEG & 17 RAW) den ger är mumma när det gäller att plåta rörliga motiv. Med Canons cash-back kampanj så blir det inte hysteriskt mycket pengar för en riktigt bra kamera.

    MEN som sagt tidigare i tråden är det den som står bakom kameran som gör 90% (OBS! ovetenskaplig uppskattning) av BILDEN. Därmed inte sagt att man inte ska skaffa sig bra verktyg.

    Sen beror det ju på vad du ska ha bilderna till och vad du har för ambitionsnivå. Profesionellt sportfoto är DYRT!!!!

    Ett konkret råd är väl att åka till en välsorterad handlare typ Scandinavianphoto och testa……..

  • rrd

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 19:51

    Tja för att skryta lite så här efter dagens segling så kan jag tala om att jag vann faktiskt första pris för bästa surfbild i Surfers Paradise fototävling för ca 15 år sen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera Canon EOS 450D för Surfbilder mm…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.