Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan inte låta bli: Mattias grafik

  • Kan inte låta bli: Mattias grafik

    Publicerad av svenne på 2 december, 2009 vid 20:41

    Alltså, egentligen borde Mattias få outa sin bräda själv. Men jag kan inte låta bli… 🙂

    Det är en Gunboard (Gunsails) som enligt Mattias egen utsago är riktigt trevlig surfmässigt. Jag har gjort i ordning däcket med nytt skum injicerat och ett nytt lager fiber ovanpå. Sen har Mattias fixat grafiken som vi smackade på idag. Jag tycker att den blev rätt ball.
    Nu är det bara nya pads och halkskydd som ska på.

    surfjohan svarade 14 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • j-s

    Medlem
    2 december, 2009 vid 21:19

    Fan Svenne, det där ser riktigt bra ut!

    Det är ju till dig jag skall skicka allt jag har sönder! 🙂

    Snyggt jobb, både med grafik och rep!

    Topp!

  • petter_f

    Medlem
    2 december, 2009 vid 21:51

    Vad är det för material? Plastdekal, rispapper, handmålet?

  • macedu

    Medlem
    2 december, 2009 vid 21:53

    mkt, mkt, mkt snyggt!!

  • kinetic

    Medlem
    2 december, 2009 vid 22:06

    Petter: Det lär ju knappast var airbrushat iaf, möjligtvis om det är ägaren själv som har brushat isf, men jag kan inte tänka mig att det finns någon “airbrush konstnär” som skulle kunna tänka sig att göra ett sådant stort arbete för rimliga pengar (med tanke på brädans värde…)

  • svenne

    Medlem
    2 december, 2009 vid 22:15

    Mjaa, nu är det inte iofs något problem att airbrusha en bräda, jag har nog två-trehundra bilder på brushade brädor. Fast just den här grafiken är printad på film.
    För övrigt så är det vita 2K solidlack, den lär tåla en hel del. 🙂

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 december, 2009 vid 07:40

    Haha, Grattis Mattias! Ser fram emot att få se den på Alnäs snarast!

  • kinetic

    Medlem
    3 december, 2009 vid 08:33

    Svenne: Nej det är klart det går, men vad skulle det kosta? Tror knappt det finns någon som skulle vilja betala för det. Printning är ju gratis i jämförelse. Pirate har airbrushat några skapelser, o det blir ju mer kostsamt då “airbrush konstnären” sätter priset efter motivets storlek o komplexitet, så printning är det som gäller om man vill vara ekonomisk men ändå få det som man vill:)!

  • crash151

    Medlem
    3 december, 2009 vid 17:18

    kunde haft större lökar.. C ellr

  • xavier

    Medlem
    5 december, 2009 vid 10:09

    Ser grymt fint ut! Funderar på att printa eget till en lagning jag har gjort, så jag skjuter ut lite frågor 😉

    * Vad har ni printat på för film? Genomskinlig, självhäftande vinyl?
    * Utskrift i laser eller bläckstråle skrivare?
    * Har ni gjort utskriften själva eller lejt ut den till ett tryckeri/någon grafiker?
    * Är filmen konturskuren runt grafiken eller går den ända ut till railsen?
    * Vilket är fabrikatet på filmen?
    * Var har ni köpt filmen? i A4 eller A3 format? och givetvis: vad kostade den? 😉

    Många frågor på en gång 🙂

  • kinetic

    Medlem
    5 december, 2009 vid 10:44

    Xavier: Jag skulle gissa att man undviker att ha film på railsen om möjligt… En annan gissning är att det är någon “special printer” som skrivit ut grafiken, typ att filmen ligger på en ca 125cm bred rulle, så man kan i princip printa hur långa dekaler som helst, men med begränsad bredd… Är du intresserad av att få något printat (max 125 cm bredd, längd “obegränsad”) så PM:a mig så skall jag ta reda på fakta:grin:

  • svenne

    Medlem
    5 december, 2009 vid 16:34

    Mattias grafik är printad hos Arkitektkopia, mest för att han fick hjälp av en som fixade trycket. Det beror annars helt på vad trycket ska användas till, dekorprint inomhus brukar ha lite sämre hållbarhet än till exempel print för utomhusbruk (bildrapering, fasader, fönster etc). Grafiken är printad i en sublimeringsplotter som skriver på plastfilm och klistret på baksidan nyper rätt ordentligt så det finns ingen chans att dra loss filmen och sätta om. Däremot är den väldigt följsam och går att sträcka rätt bra innan den går sönder, så med lite tålamod är det ganska smidigt att sätta dekorfilm.
    Utomhusfilm behöver inte lackas, men på en bräda så lackas den den ändå för att få på halkskyddet. Finns ingen anledning till att det inte skulle gå att sätta grafik på railen, både Starboard, Fanatic och flera andra drakar har eller har haft brädor med film hela vägen runt.

    Kolla med printcorner.se (otroligt bra namn förresten) som jag har använt tidigare, eller vilken dekorfirma som helst. De kan oftast skriva på film.

  • kinetic

    Medlem
    5 december, 2009 vid 20:01

    Svenne: Det finns ju ett “antal” olika kvaliteter/tjocklekar på filmen man printar på, så det gäller att välja rätt film. Vet att Pirate har byggt några brädor med bla original “klistermärken” från F2 o den filmen är förhållandevis styv o inte speciellt stretchig. Visst kan man ha mycket grafik på railsen men om man skrapar masten emot hela tiden så lär det inte vara så snyggt efter ett tag, därav min kommentar om att undvika railsen (eller rättare sagt där masten skrapar…)

  • xavier

    Medlem
    6 december, 2009 vid 15:04

    Ok. så här gäller proffsjobb och ingen lek med printern hemma 😉 Då ska jag fundera lite mer innan jag slår till.

    När jag kollar på Goyan jag lagar nu (Custom 84 -09) så tycker jag mig se att filmen ligger på hela däcket. Det ser ut att ha fungerat bra, men är drygt när man ska laga för filmen har gulnat i solen trots att den ligger under halkskyddet (som man hade hoppats hade haft UV-skydd). Så en blekning med oxalsyra biter liksom inte och brädan ser lite gul/solkig ut på däcket…

  • svenne

    Medlem
    6 december, 2009 vid 16:59
    Xavier;591255 wrote:
    Ok. så här gäller proffsjobb och ingen lek med printern hemma 😉 Då ska jag fundera lite mer innan jag slår till.

    När jag kollar på Goyan jag lagar nu (Custom 84 -09) så tycker jag mig se att filmen ligger på hela däcket. Det ser ut att ha fungerat bra, men är drygt när man ska laga för filmen har gulnat i solen trots att den ligger under halkskyddet (som man hade hoppats hade haft UV-skydd). Så en blekning med oxalsyra biter liksom inte och brädan ser lite gul/solkig ut på däcket…

    Ta en bild på det du vill fixa och mejla mig så kan jag säga hur jag skulle ha löst det.

  • xavier

    Medlem
    7 december, 2009 vid 19:24

    Tack Svenne!

    Ska bara avsluta ominstallationen av servern hemma så ska du få en länk till en blog med bilder av hela processen, så kan du bilda dig en egen uppfattning.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan inte låta bli: Mattias grafik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.