Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kan man ersätta en videokamera med en systemkamera??
-
Kan man ersätta en videokamera med en systemkamera??
Publicerad av skanepaul på 6 oktober, 2009 vid 13:31Typ Canon 5D, 7D m.fl.
Har försökt att få klarhet i detta men folk säger så olika?
Så vad säger ni som testat??
Kruxet är väl autofokusen, att man helt enkelt får göra allt manuellt, bländare, slutare m.m??
skanepaul svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Bländare och sånt är lugnt men att följa med fokusen är ett helvete när man fotar en kitesmurfare som virrar fram och tillbaka. Så får att svara på din rubrikfråga skulle jag vilja säga ”Ja, om du kan tänka dig att kassera merparten av det du filmar”
-
but it must be fucking heaps of fun filming with different lenses and stuff… using a fisheye doesnt require much focus though huh?
-
sourra;581621 wrote:Bländare och sånt är lugnt men att följa med fokusen är ett helvete när man fotar en kitesmurfare som virrar fram och tillbaka. Så får att svara på din rubrikfråga skulle jag vilja säga ”Ja, om du kan tänka dig att kassera merparten av det du filmar”
Så m.a.o. helt ärligt, Nej! 🙂
ja visst hade det varit sweet skottish!
-
Nu var jag kanske lite överdrivet negativ men efter att ha stått två dagar och filmat i Apelviken så blir man lite mer hemma på dessa kamerors begränsningar och styrkor. Genom att vrida fokusringen bara några grador ändrar man fokus från förgrund till husen som är i bakgrunden nån kilometer bort. Det är sjukt känsligt alltså men ack vad snyggt det blir…
-
Beror helt på vilken stil man har när man filmar.
Men 5Dn är najs!
-
finns jäkligt seriösa lösningar på de där med att den är bökig att hålla i. många grejor för att underlätta när man ska följa objekt med fokus. lika så så att man kan stödja den mot axeln. fan vad otydlig jag är i mina beskrivningar. minns ej vad de hette, men testa googla ”5D focus follow eller nåt! 🙂
-
Canon 500D har autofokus i filmläge, det är väl en annars rätt så mycket enklare kamera om du funderar 5D eller 7D.
Har för övrigt ingen erfarenhet av Canons kameror, bara Nikon där autofokus också saknas.
Det borde väl bli standard framöver i de dyrare varianterna också eller vad är problemet? -
Det är ingen follow focus utan en knapp som man trycker på och det blir inte fagert att göra medan man filmar. Den öppnar upp bländaren mer och zommar lite framför och lite bakom motivet innan den låser med ett pip. Panasonic har en systemkamera som följer som en vanlig filmkamera men den hade visst andra brister enligt en review jag läste.
-
behåll prylarna du har – med största säkerhet det smartaste och mest ekonomiska alternativet. det ända som talar för att byta grejer är väl att du tycker det är så jäkla kul med nya prylar men du har trots allt en vettig systemkamera och en bra videokamera så varför byta?? tror du får öva länge innan du gör bättre film med någon semiproffs-systemkamera än vad du kan göra med den DV du har nu. och vad gäller systemkamerans stillbilder så duger dem bra till det lilla du fotar. man får ju knappast bättre bilder för att det ligger ett kamerahus hemma på hyllan som kostar 20000 mer än det gamla.
-
apapapapapapa det kostar bara 14000:- mer..
För att just bara ha en kamera, för hur mycket har vi filmat i år??? 🙂
Fast inte bara det, att kunna filma med L optiken hade varit så jävla nice, stor skillnad i bildkvalite kan jag säga av det jag sett hittills.
Men allt faller på autofokusen, ”follow focus” går att ordna men verkar meckigt som fan.
Logga in för att svara.