Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan man köpa dessa i landet?

  • skotten

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:05

    if you are in flat water, you can normally touch the bottom and retrieve your board.

    if you are in deeper water with waves, unless you are riding offshore wind, you can pretty much count on finding your board on the beach.

    noone does this sport because its safe, but in my opinion there is no need to add more flying objects into the equation.

  • haze

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:54

    Jag har vågsurfat med leash ett par gånger på kite och det går alldels utmärkt. Om jag inte har helt fel tror jag att Sam oxå kör med leash..

  • cortex

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:59

    @skotten 537047 wrote:

    noone does this sport because its safe, but in my opinion there is no need to add more flying objects into the equation.

    Sant, men i fallet ovan adderar du fler “flying objects into the equation” för någon stackars vågsurfare som får din tappade bräda i plytet om du inte har leash.

    Återigen, leash är något man ska vara jäkligt restriktiv med att använda… men ibland är det “rätt” att ha det.

    I vanlig ordning är det alltså *inte* “allt eller inget”, “svart eller vitt”, “rätt eller fel”. 😀

    /Kaj

  • skotten

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 17:01

    yeah you are actually right man, pay your money and make your choices.. and live with them.

    Just for the record Sam doesnt ride with a leash.. come on.. he has a support boat with Eklövs women playing in bikinis with a beachball and 10 spare boards onboard. In fact I heard that all the Suessias guys have that sort of setup going on…

  • kiters_se

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:38

    Hello all leash lovers 😉
    Som ni säkert märkt så kör jag udda tider och ofta själv.
    Kommer nu att börja träna mer och mer att köra course bräda.
    Platserna som jag kommer att köra på, har inte direkt sandstrand bakom sig, utan snarare sten. Kommer också att börja köra lite längre ut.
    Jag har utrustning för att kunna kommunicera om det skiter sig så att säga.
    Har kitat i fem år och aldrig kört med leash. Har stor respekt och har sett vilka konsekvenser det kan få att köra med leash.
    Men min tanke är inte att göra feta hopp snarare träna course i tuffa förhållanden. Om man är ensam och kör i stora vågor så tror jag att det kan finnas en riska att det kan vara tufft att nå brädan ( om man har otur) När jag kör vanligt brukar jag i 99% av fallen body ”kryssa” till brädan.
    Men frågan är vad som kan hända om man tappar brädan i 25 knop. Man vill ju liksom inte ha den i nacken.
    Mer tankar från Steffo panelen ” leash lovers” 😉

    Peter

  • haze

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:38

    He was riding with Leash in Dalen this summer any way man 😉

  • snygging

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:50

    @Haze 537058 wrote:

    Jag har vågsurfat med leash ett par gånger på kite och det går alldels utmärkt. Om jag inte har helt fel tror jag att Sam oxå kör med leash..

    Kör Sam med leash så skall jag också börja med det! Bara den matchar mitt bomfodral i färgerna så är det lungt!

  • haze

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:59

    heheehhe bra där snyggingen. Men alltså på vissa spots så krävs det leash. Var på ett ställe utanför Varberg med Arild där jag önskade att jag hade en leash…. Inte kul att tappa brädan och se den försvinna bara 🙁

  • edorf

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 20:17

    @Gurra_g 536986 wrote:

    Tyskt! Fattas bara ett par kitepants och en FS kite.. 😉

    inget ont om tyskarna nu.. och inte om kitepantsen heller för den delen!

  • gurra_g

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 20:32

    @edorf 537129 wrote:

    inget ont om tyskarna nu.. och inte om kitepantsen heller för den delen!

    näee fy!

    Åker faktiskt mot det tyska landet inatt o bunkrar öl, det är i alla fall nått som de är bra på där nere.. 🙂

  • hengo

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 22:01

    om du ofta kör själv och dessutom långt fårn land ska du absolut INTE ha leash. tänk själv, vilka skador kan du få av en leash? Jo, huvudsmäll uta helvete om brädan fastnar i vattnet vid 25knop… bättre att bita i de sura äpplet och bodydraga ikapp brädan, man hittar den ju ändå alltid, tillslut ellerhur? 🙂 i värsta fall får du väl använda radion, alternativt anti-shark devicen eller så kan du ju ha en extra bräda med dig på ryggen “samurai style” 😀

    man kan ju också köra med bindningar så slipper man allt sånt här, fast de är nog inte så nice om man är långdistansare

  • kiters_se

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 22:10

    @hengo 537152 wrote:

    om du ofta kör själv och dessutom långt fårn land ska du absolut INTE ha leash. tänk själv, vilka skador kan du få av en leash? Jo, huvudsmäll uta helvete om brädan fastnar i vattnet vid 25knop… bättre att bita i de sura äpplet och bodydraga ikapp brädan, man hittar den ju ändå alltid, tillslut ellerhur? 🙂 i värsta fall får du väl använda radion, alternativt anti-shark devicen eller så kan du ju ha en extra bräda med dig på ryggen “samurai style” 😀

    man kan ju också köra med bindningar så slipper man allt sånt här, fast de är nog inte så nice om man är långdistansare

    Får nog “bita i de sura äpplet” om det skiter sig.

    Tack för alla synpunkter.

    Mr no leash!

    Peter

  • cortex

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 22:14

    Peter, en roll-leash med en liten stump brottlina närmast brädan kan ju vara en lösning… som sagt, jag har en DC-30 lina (dvs den tål ca 30 kilo innan den smäller av) som extra “försäkring”. Om jag blir ivägsliten av kiten samtidigt som brädan dyker så kommer den linan att gå av på momangen.
    Samma sak lär ju hända om du tappar brädan i 25 knop… men då är ju risken lika stor som vanligt att den försvinner iofs.

    Verkar tyvärr inte finnas någon perfekt lösning på problemet.

    Hengo, om man ska köra med bindningar på lång distans så lär man snart behöva lite extra knän som reservdelar. :smirk:

    /Kaj

  • hengo

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 22:30

    @Cortex 537156 wrote:

    Peter, en roll-leash med en liten stump brottlina närmast brädan kan ju vara en lösning… som sagt, jag har en DC-30 lina (dvs den tål ca 30 kilo innan den smäller av) som extra “försäkring”. Om jag blir ivägsliten av kiten samtidigt som brädan dyker så kommer den linan att gå av på momangen.
    Samma sak lär ju hända om du tappar brädan i 25 knop… men då är ju risken lika stor som vanligt att den försvinner iofs.

    Verkar tyvärr inte finnas någon perfekt lösning på problemet.

    Hengo, om man ska köra med bindningar på lång distans så lär man snart behöva lite extra knän som reservdelar. :smirk:

    /Kaj

    ja de är väl än bra lösning? Speed och långdistans är ju redan en materialintensiv sport. Varför inte typ köra med ryggsäck där man förvarar en dvärg som är läkarutbildad och dessutom kirurg, så får han hoppa ned då och skala bort litte flisor från menisken?

  • cortex

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 22:36

    Sweet, kanske kan swappa ut de här kassa bio-materialet i knäna till lite fett titanium och go kolfiber. Robocop goes robokiter. Jag kommer garanterat att uppgrader till de dubbla gatling-kanonerna till sommaren. 😀

    /Kaj

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan man köpa dessa i landet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.