Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kevin på *board?????
-
Blev ju iofs ingen stege varesig på Sylt eller Irland 2002…
/adde
-
Det är sant. Francisco planerade att köra ett flertal WC-tävlingar på nya 2003:or direkt ur produktionen. Scott McKercher har ju också kört ett helt gäng WC-tävlingar i våg på produktionsbrädor från Starboard.
Fanatic och flera andra satsar målmedvetet på att dels designa vågbrädor för produktionen som är likadana som det som Cisco (i Fanatics fall) själv gillar. Förändringar i stil och därmed brädornas shape har gjort det möjligt för en amatör och en världsmästare att gilla samma brädor. Dessutom har de tillverkare som bygger sina brädor hos Cobra i Thailand satt mycket hårdare press på dem för att produktionsbrädona verkligen skall likna prototyperna (och inte vara rejält tjockare, t.ex.). Hur som helst, även om Goya tänker köra en och annan WC på produktionsbrädor är det inte samma sak som att han mestadels seglar dessa brädor. Att köra tävlingar på produktionsbrädrädor är mest en slags reklamgrej, kan man nog säga. Dessutom vore det ju nästan en slags självmotsägelse om han som skall utveckla en brädlinje kör på de brädor som redan finns.
-
Goya-linjen kanske är färdigutvecklad och har nått perfektion! …neee, klart att du har rätt.
Men det är ändå lite kul att dom (ibland) använder samma matrial som vi dödliga. -
Jaha, nu verkar det ju rätt säkert…
Tydligen har *board även knutit Colin Sifferlen (vinnare av king of the lake 2002) till sig, extremare freestyles att vänta from *board. Nu snackas det även om att Levi Silver skall knytas till teamet….
Kauli Seadi, byter Naish Boards mot AHD, medan Remko de Weerd(?) byter AHD mot fanatic…
/adde
-
Vissa seglar vissa tävlingar på produktionsbrädor.
Det har jag sett och det var defenitivt inte Custom med produktionsnummer.
Nu snackar jag vågbrädor.Då kanske man undrar varför???
Kan det vara att dagens produktionsbrädor är så pass bra att det konkurerar med custom?Vad jag tror så kör topp-seglarna custom endast för viktens skull. De kanske ha en custom som har samma shape som produktionen fast den väger 1.5 kg mindre.
Då kan de köra på den bräda i 1-2 tävlingar tills brädan är slut.Produktion gör brädorna starkare och därmed tyngre.
Ingen brädtillverkare har råd att göra en produktionsbräda som väger 4.5 kg, kostar 10-12 000 och håller.
En viss % går alltid sönder på garantin, så är det bara.
Det gäller för brädtillverkarna att ligga på gränsen så de gör så lätta/starka brädor som möjligt, men ändå inte få för många reklamationer.Eller?
Min åsikt om custom/produktion…
/Mange -
Nu tror jag att ngn är ute och cyklar, du menar alltså på fullt allvar att custombrädorna skulle bara hålla att segla med ett par ggr bara för att dom är lätta?
Skulle customtillverkarna som säljer bra mkt mindre än produktionsbrädorna ha råd med att göra sköra brädor? -
Jag säger att en custom håller för en pro i en eller två tävlingar. Den kanske inte är knäckt sen men så pass utsliten att de inte vågar segla på den ännu en tävling.
För en vanlig svensson som du kanske den håller hela livet om den har tur.
Det beror ju på hur hårt man seglar den.Nu säger jag inte att alla customtillverkare har samma kvalitet på brädor. Vissa är självklart bättre än andra, men generellt.
Jag säger bara att en produktion håller bättre än en custom!
/M
-
Custombrädor är oftast starkare när det gäller segling och tex plattlandningar än produktionsbädor.
Custombrädor har däremot inte det tunga spackel lagret som produktionsbrädorna har som ytskickt ,
vilket gör produktionbrädorna tyngre men hållbarare mot repor och slarvig hantering på land där ofta
brädorna går sönder.Precis som måste vara lite försiktig med en F1-bil, som också är gjord för att köra på det yttersta.
Så måste man vara lite försiktig på en stenstrand med en custom.
Däremot är en produktionsbräda mer byggd för att hålla för diverse repor och slag som oftast uppkommer på land,
mer som en hållbar Volvo.Men å andra sidan så är det det som Uffe / ”CLS” i Varberg livnär sig på nu är reparationer av produktionbrädor.
Så det är mycket hur klantigt vi seglar med grejorna …en plattlandning kan vi ju alla få till rätt bra
Så de håller tyvärr inte bättre än en custom i tex en plattlandning.
Custom brädorna har oftast rikligt med exotiska matrial som kevlar och carbonväv.Sen när vi börjar prata om riktig segling som brädorna är gjorda för, så är det en väldig skillnad på respons och styvhet under fötterna. Utan sladdriga geléklumpar under fötterna som produktionbrädesföretagen tagit fram för att bla inte få för många reklamationer.
Framförallt: om du har en custombräda så har den säkert en tidlös airbrush så din bräda inte känns ”ute” efter en säsong.
Om du har en ett år gammal prodktionsbräda med ”fel och gamla” plast dekaler känns det kanske som att du borde uppgradera till
en ny dyr leksak ( tillverkarna har lyckats igen )…kanske skulle resa istället och få mer segling för pengarna
Som sagt produktionsbrädorna idag är bra, men för de personer som vill ha det där alldeles EXTRA så finns custom tillverkning.
Sen får man ju se till sig själv vad man tycker att man är värd
Som LÓREAL reklamen & flygPutte skulle ha sagt ”…because i´m worth it”
-
Varför har 98% av customtillverkarna ingen garanti på deras brädor om de håller så bra.

Sånt som dingar och sånt räknas bort för det går inte för produktionsbrädor heller.Jag håller med om att det är mer kol/kevlar och oftast dyrare material i custom och garanterat mer spackel på produktionsbrädorna (Alla måste ju se exakt likadana ut).

/M -
nybörjar Mange!! STÄNG AV, du har ju inte ens varit i närheten av en custombräda, det hörs ju lång väg
-
Garanti behövs bara till brädor som är tveksamt hållbara som PB, en custom ägare vet oftast om att de är lite ömtåligare. Men segla stenhårt håller de för om brädan är av ett ”bra” märke.
Och det är känslan att segla en Custom och känslan under fötterna som vi pratar om…efter 4 custom kanske du har upplevt det
-
Den enda fördel som jag upplevt är att custom-brädorna är lättare.
Självklart beror det på tillverkaren, men jag tycker generellt att custom är betydligt ömtåligare är produktionsbrädor.
Dingar självklart ömtåligare, men nu snackar jag om brädans hållbarhet.Mina produktionsbrädor har hållt, medans mina custom som jag haft har alla varit mjuka inom ett halvår.
Men det är mitt intryck.
Du har säkert ett annat.

/M -
Kanske haft otur med dåliga brädor

Dagens custom tillverkarna har otroligt hållbara brädor,
när det gäller vågbrädor…sen finns det säkert något lättviktsbygge som gamla slalombrädor som inte var gjorda
för att hoppa med men kanske vägde 5 kilo.
Dom blev snabbt svampiga om man försökte hoppa med dom.Dagens custom vågbrädor från tex:
Quatro
Proof
Sebastian Wenzel
Sailboards Maui
Hi-Tech
Karl Hill
AB+boardsär den finnaste kvaliten som finns att få tag i idag.
Testa en sån
Quatro custom
Logga in för att svara.