• svennebanan

    Medlem
    29 september, 2015 vid 19:03

    @dr Masse 736172 wrote:

    VW Sharan eller Seat Alhambra har jag spanat bra länge på nu. Grym kapacitet, inte alltför törstiga, rails. Grejorna går in bakom förare och passagerare fram, så man kan åka två med surfpryttlar inne i bilen vilket iaf jag ser som en fin bonus. Funkar bra som vardagsbilar, tycker i alla fall jag.

    Får nog bli en bensinare, dock…

    Kan vara bra pris på Sharan TDI inom kort (typ nu)! Att inte ha Blue Motion technology som standard var tydligen de 335$ VW ville spara in genom att fuska med NOx mätningarna. 0.63 snitt senaste tankningen enligt tank/sträcka uträkning blandad körning,

    Den är slarvigt packad med 3 bommar, 4 master, 5 segel, två brädor och en hockeybag med all skit jag samlat på mig. Shotgun ledigt.

    Som ni ser på bilden är glappet 5.5-4.5 lite väl stort så ligger det något Smack 4.8/4.3 och skräpar…

  • mikaels

    Medlem
    29 september, 2015 vid 19:16

    @surfing_is_great 736166 wrote:

    Jag måste ju säga tvärtom, kmr aldrig köpa en bil som inte har keyless! Hur många gånger startar,stänger av och låser bilen på låt oss säga en månad? Och hur många gånger surfar du på en månad utslaget på ett år? Dessutom stänger man enkelt av funktionen i menyn!

    Om man vill bryta trenden med Ford S-max så är jag grymt nöjd med min Fiat freemont, lite mer av en SUV jmf mot forden och fäller plant golv hela vägen, 2 brädor, 3-4 segel mm får plats med full sikt.

    Håller med, keyless är lika vanebildande som cruise control, som jag inte heller fattade hur bra det var förrän jag fick det på köpet.
    Håller med om Freemont också, bästa bil jag haft, enda feature jag saknar är elektrisk baklucka, det hade varit guld.
    Vill man ha bränsleekonomi kör man diesel, med eller utan turbo, vill man ha kraften kör man bensin, there is no replacement for displacement 😉

    Men går det att stänga av keyless? Jag har inte orkat tränga igenom över 500 sidor manual …

  • surfing_is_great

    Medlem
    29 september, 2015 vid 19:20

    Håller med om backluckan, men står ut med det med tanke på all annan lullul man får för priset! Du behöver inte öppna boken för att stänga av keyless funktionen, knappa dig in i menyn bara (gps skärmen) så tror jag det ligger under locking options eller liknande.

  • robin

    Medlem
    30 september, 2015 vid 09:11

    Många bra förslag!
    Fiat vågar jag inte köpa, bilen får gärna hålla… Men det kanske inte är något problem längre.

    Hur är det med vanliga kombisar då? Det är väl bara Volvo som har som standard att man kan fälla framsätet och få helt plant hela vägen fram? Mondeo och Superb är ju stora men får fälla framsätet bakåt. Fler?

  • gustav1980

    Medlem
    30 september, 2015 vid 09:53

    Jag köpte precis en V70 av senaste generationen, smidig fällning av passagerarstolen även om man måste finjustera ryggstödet manuellt för att få in nackskyddet ordentligt under hanskfacket. Lastförmåga, komfort och awd var viktiga punkter för mig och därför blev det Volvo. Passat kändes också bra men saknade möjligheten med passagerarstolen.
    En annan viktig parameter när man köper bil är ju hur många andra av samma sort som rullar på vägarna. Körde 9-5 tidigare, och härrejösses vad mycket billiga delar det finns på blocket och andra ställen. Tror inte att Alfa Romeo-ägare är lika lyckliga när de backat sönder sidospegeln…

  • jester

    Medlem
    30 september, 2015 vid 11:05

    @Robin 736190 wrote:

    Många bra förslag!
    Fiat vågar jag inte köpa, bilen får gärna hålla… Men det kanske inte är något problem längre.

    Hur är det med vanliga kombisar då? Det är väl bara Volvo som har som standard att man kan fälla framsätet och få helt plant hela vägen fram? Mondeo och Superb är ju stora men får fälla framsätet bakåt. Fler?

    Fiat Freemont = Dodge Journey

    Renault Megane Kombi har fällbart främre passagerarsäte också. Renault Sceinc likaså (+ att du kan lyfta ur bakre stolarna helt)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 september, 2015 vid 11:13

    @svennebanan 736187 wrote:

    Kan vara bra pris på Sharan TDI inom kort (typ nu)! Att inte ha Blue Motion technology som standard var tydligen de 335$ VW ville spara in genom att fuska med NOx mätningarna. 0.63 snitt senaste tankningen enligt tank/sträcka uträkning blandad körning,

    Den är slarvigt packad med 3 bommar, 4 master, 5 segel, två brädor och en hockeybag med all skit jag samlat på mig. Shotgun ledigt.

    Som ni ser på bilden är glappet 5.5-4.5 lite väl stort så ligger det något Smack 4.8/4.3 och skräpar…

    Får du in brädorna bakom passagerarstolen utan att fälla/köra fram den?

  • svennebanan

    Medlem
    30 september, 2015 vid 11:55

    @Bjorn Daniels 736195 wrote:

    Får du in brädorna bakom passagerarstolen utan att fälla/köra fram den?

    http://www.freetexturesblueprints.com/displayimage.php?pid=1400&fullsize=1

    Mina brädor är inte uppgraderade till de korta modellerna än tyvärr. Med tanke på hur underhållande dina byggartrådar är så kan jag mäta med fram/bakskjuten stol om du är intresserad. Enklast är väl iofs att gå till nån VW dealer med en packe av dina brädor för att testa och sen pruta som fan;-.

  • mikaels

    Medlem
    30 september, 2015 vid 18:39

    @Jester 736194 wrote:

    Fiat Freemont = Dodge Journey

    Särskilt om du, som jag, kör bensin, då är det en nyutvecklad Pentastar V6-motor (dieslarna är Fiats).
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Pentastar_engine#European_market_versions

  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2015 vid 21:20

    VW Passat, Tiguan och Golf kombi har fällbar passagerarstol fram om det är vanliga stolar (ej sportstolar).

    Brädor kortare än typ 220-225 går in bakom framstolarna i en Sharan/Alhambra. Faktiskt även i A6 och förmodligen i senaste Passat som har rätt lång lastlängd.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 oktober, 2015 vid 05:33

    Tack då vet jag. Bör gå att få in mina brädor då, får åka och kolla lite. Hade tänkt byta framåt våren och valet står mellan nån typ sharan eller om man ska gå upp på en fullstor buss men det känns lite onödigt.

  • jester

    Medlem
    1 oktober, 2015 vid 07:33

    En Renault Trafic rymmer en massa prylar… (Detta är långa versionen)

  • towel

    Medlem
    1 oktober, 2015 vid 10:50

    @dr Masse 736202 wrote:

    VW Passat, Tiguan och Golf kombi har fällbar passagerarstol fram om det är vanliga stolar (ej sportstolar).

    Brädor kortare än typ 220-225 går in bakom framstolarna i en Sharan/Alhambra. Faktiskt även i A6 och förmodligen i senaste Passat som har rätt lång lastlängd.

    Va? Då måste jag genast hem och skruva om bilbarnstolen bak till vänster sida 🙂
    Har en golf kombi -12 som enligt bilhandlaren inte gick att fälla framsätet på. Testade aldrig själv tyvärr..

  • robin

    Medlem
    2 oktober, 2015 vid 06:16

    Jag har pratat med en VW-handlare som menade att det är ett tillval att få fällbart i Golf. Passat vet jag inte, men hon sa att de enda som valde fällbara stolar var vindsurfare…

  • dr-masse

    Medlem
    2 oktober, 2015 vid 07:44

    Ja, det kan mycket väl vara ett tillägg, men det kräver “vanliga” stolar för att funka. Har haft det i två Tiguan:er nu, funkar asbra.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.