Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies kita ensam=problem med launch och landning

  • kita ensam=problem med launch och landning

    Publicerad av surfballe på 27 januari, 2007 vid 12:10

    flyttade från skåne till luleå för att plugga..eftersom windsurfingförhållandena inte ee 100 så har jag köppt mig en kite….nu ee frågan bara hur startar och landar man kiten när man är ensam…jag kör mestadels på vinterhalvåret…alltså på snö. …sist gick de åt H-vete! =)

    egget_ svarade 17 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • fifi

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 22:37

    lägg kiten i launchläge o lägg snö/sand på ena sidan så att den är mot dig (du kan inte pumpa den lika hårt som vanligt) o sen tar du o rycker upp den, som vanligt fast med ett litet ryck…..

  • walle

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:42

    @Surfballe 362204 wrote:

    flyttade från skåne till luleå för att plugga..eftersom windsurfingförhållandena inte ee 100 så har jag köppt mig en kite….nu ee frågan bara hur startar och landar man kiten när man är ensam…jag kör mestadels på vinterhalvåret…alltså på snö. …sist gick de åt H-vete! =)

    I luleå borde du inte vara ensamen… kolla med http://www.kitesweden.se !!!

  • edorf

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 22:18

    varför kajtar du inte med någon annan ? Då slipper du det problemet !

  • walle

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 18:38

    @edorf 362394 wrote:

    varför kajtar du inte med någon annan ? Då slipper du det problemet !

    en annan ide kan va att köpa en bowkite, busenkelt att kölra själv då!

  • johanw

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 19:15

    @Fifi 362263 wrote:

    lägg kiten i launchläge o lägg snö/sand på ena sidan så att den är mot dig (du kan inte pumpa den lika hårt som vanligt) o sen tar du o rycker upp den, som vanligt fast med ett litet ryck…..

    kolla här tror där finns någon film på hur man gör.. http://kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

  • milkman

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 19:29

    Eller köp en öppen foilkite, den enda som du alltid vet att du kan få ner själv.. Oavsett väder och vind.

  • ylva

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 19:54

    För att få reda på var vi kör i luleå kan du gå in på kitebarometern & kitesurfing forum via länken: http://www.thano.se

    /Ylva

  • pjoter

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 20:22

    @Milkman 362721 wrote:

    Eller köp en öppen foilkite, den enda som du alltid vet att du kan få ner själv.. Oavsett väder och vind.

    eller en stängd foilkite som funkar lika fint. och som det går att köra på vatten med. milk, fan va du promotar dina kites hela tiden!! killen bad om ett råd om hur han gör med sin kite.

    Nu till rådet, om du inte har 5e lina så fixa det. då blir det ok att få upp kiten om du tappat den. det är riktigt surt att tappa kiten och inte kunna få upp den igen när det inte finns någon i närheten.
    Fäster du den i framkant så har du också bra säkerhet om vinden ökar eller liknande.

  • sidpiraya

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 10:39

    Fia har svaret och det är en myt att man måste ha 5:e lina om man tappar kiten.
    Bara att göra som på vattnet. (Fast det är klart att det säkert är enklare med en extra lina.)

  • psychonauten

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 11:14

    @Milkman 362721 wrote:

    Eller köp en öppen foilkite, den enda som du alltid vet att du kan få ner själv.. Oavsett väder och vind.

    Så rent teoretiskt borde det stå folk med sina inflatable kites i luften forfarande, eftersom dom inte fått ner dom. Stackare 🙂

    Nej men ärligt talat, vad skulle problemet vara att får ner eller upp en bow själv?

    Jag har aldrig sett nåt problem..

    /Robert

  • cortex

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 21:36

    @sidpiraya 362977 wrote:

    Fia har svaret och det är en myt att man måste ha 5:e lina om man tappar kiten.
    Bara att göra som på vattnet. (Fast det är klart att det säkert är enklare med en extra lina.)

    Om du kör på skare eller is… eller i väldigt lätt vind… så kommer du inte att få kiten att flippa över. Dessutom så sliter det riktigt elakt på LE-tuben om den ska kana downwind på hård underlag vid realunch. Så det är nog en väldigt bra idé med en femte lina.

    /Kaj(Tech)

  • sidpiraya

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 21:18

    @Cortex 364430 wrote:

    Om du kör på skare eller is… eller i väldigt lätt vind… så kommer du inte att få kiten att flippa över. Dessutom så sliter det riktigt elakt på LE-tuben om den ska kana downwind på hård underlag vid realunch. Så det är nog en väldigt bra idé med en femte lina.

    /Kaj(Tech)

    Väldigt lät vind då kajtar man fan inte låt skiten ligga. fast kan tänka mig att det är lite trixigt på is. men men som sagt säker enklare med en extra lina men inte är det nödvändigt inte.

  • jockster

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 08:38

    @sidpiraya 365158 wrote:

    Väldigt lät vind då kajtar man fan inte låt skiten ligga. fast kan tänka mig att det är lite trixigt på is. men men som sagt säker enklare med en extra lina men inte är det nödvändigt inte.

    Klart man gör! Jag är på god väg mot mitt mål här i livet, fler kites än jeans.

  • pjoter

    Medlem
    17 februari, 2007 vid 11:22

    Bandana, det kan vara sjukt jobbigt att få upp en C-kite på snö om man inte har 5e lina. Har man tur så greppar LE annars så glider den bara på snön å sliter grymt på tyget.
    Det kan va svårt både när man e över och underriggad om underlaget är hårt.

    Sen kör man hellre under än överriggad, det gör ont att skrota på land.

  • denrica

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 16:32

    Köp “The complete kiteboarding guide”. Fahlén surf säljer den.

    /DJ

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies kita ensam=problem med launch och landning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.