Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › kite camp i Sverige??
-
kite camp i Sverige??
Publicerad av carroline på 17 augusti, 2009 vid 07:39Någon som vet om det finns ett kite camp eller liknande i sverige, en vecka som alla kite junkies i sverige samlas för en massa surf och socialt häng?
Jag har bott i Danmark de sista par år och är dåligt insatt i det svenska kite forumet, i danmark hålls det en hel del olika camps under året och de brukar alltid sluta i succé. Vill väldigt gärna möta upp med några svenska kajtare så något motsvarande i sverige skulle vara super!
Caroline
gadget svarade 15 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Hej Carroline
Vi kör kitecamps
Hör av dig så berättar vi mer
Mvh
Robert -
-
Ok, nu var det inte direkt kiteskola eller resa jag tänkte på, utan gärna något mindre organiserat. I danmark bestäms det en specifik vecka på ett spot och så planlägger man själv resten.
Inte riktigt någon som står bakom det man möter bara upp och tar det därifrån. -
Det brukar vara någon form av kick-off samt säsongsavslutning varje år. Håll utkik här på Steffo så dyker det förhoppningsvis upp nåt framåt oktober.
-
Det blir kanskje avskjedsfest på varbergstranden for nichlas til helgen, sosialt och useriös med stor oppslutning, så det är bare å komme om det er slike event du syftar til. send privat medelnda til mai om du vil ha mer info.
-
carroline: jag vet exakt vad du menar och det hålls inget som ær i nærheten av vad danskarna gør. Anholt Uge 30 var ett bra exemple på det. Ett trevligt arr. med mycket hygge och bra surf…. Liksom de andra arr. som jag har varit på so far i Danmark, men det skulle vara kul att gøra något sådant. Ty på Gotland eller någonstans dær man får vind…
-
Vi får se till att dra igång ett då..
Datum? första helgen i spetember?
Plats? Varberg, Haga Park, Gotland, Habo ?
Hade varit grymt kul fall det kunde bli av ett ialla fall!
-
Vi hade ju vår festival, men den var kanske inte så spontan. Danmark e ju så attans litet, så att samla alla surfare går ju på en grisblink, plus att dom e många fler kiteare over there. Det vore sjukt nice att samla kiteare från hela sverige på samma ställe, men det blir lite större avstånd… Kahuna travel kör sitt camp på hamra krog på gotland den 10 – 13 september. Gotland e najs.
Var blir det då? vi får räkna ut sveriges kitemedelpunkt, den spot som alla har närmst till… =)
-
Håller med Spexz, finns det inget motsvarande så kickar vi igång ett! Det är oslagbart, man lär så många nya att känna vilket funkar som balsam för stämningen på stranden, man utbyter tips/råd, surfar till solnedgången och håller några av de bästa fester i manna minne;) Ren kite eufori!
Som hasse också hänvisar till är danskarnas anholt uge 30 ett bra exempel, kika in på http://www.facebook.com/home.php#/pages/Anholt-uge-30-Kitetraef/116797827414?ref=ts eller http://www.anholtuge30.dk andra är læsø kitecamp eller bara kite touren som går av stapeln några helger under året.
Det är sant att geografiskt är kanske dk lite mer praktiskt, men både anholt och læsø är små öar som är rimligt besvärliga att ta sig till, tydligt är att folk ändå tar sig besväret med den halv -hel dag långa transport det tar. Vi var runt 130 kitere som mötte upp på anholt i år och slog läger i en vecka!
Vilket svenskt spot har bäst vindstatistik och funkar bra för alla nivåer? Vet inte hur tält i september funkar, men oavsett hade det ju varit nice om man hade något mer alternativ till boende att välja mellan. Så ett spot nära en campingplats med stugor hade varit idealiskt.
Jag röstar för helgen i vecka 38 el 39, mest för att jag inte kan den första helgen i sep;)
Vad säger ni!?
C -
Både Haga Park o Habo Ljung har camping o funkar för alla nivåer. Sedan vet jag inte hur det e med att campa i JP? men det finns ju camping i Barsebäck som e i närheten, så det funkar ju också.
-
Mitt i Sverige borde ju bli runt Sundsvall då. Finns en del fina spots där. :smirk:
Fast jag antar att risken för att folk från Skåne och Varberg skulle orka släpa sig till Sundsvall är minimal. Det är ju en rätt bra bit att åka. Danmark har ju som sagt en rätt stora fördelar i att:
1. Var rätt litet till ytan
2. Hela landet är ju i princip en klockren kitespot.
3. Jäkligt många kitare per kapita. Dvs kommer bara 10% av alla kitare blir det ett jätteevent.
Annars är väl det som varit närmast en sådan kite-get-togther i Sverige exempelvis Kick-off’arna nere i Habo, Kalmarsundsracet samt några riktigt roliga tävlingshelger här och var.
Hade varit kul med mer sådant…
/Kaj
-
hade säkert varit jäääääättetrevligt, men är det bara jag som har tänkt på hur crowded det skulle bli på vattnet?
-
Det är därför man väntar in ett sånt event å åker nånannanstans. 😉
Nej men allvarligt skojat så händer det ju lite i sverige också. Sen beror det ju på var man kör om man vill åka till folk eller inte. Visst är det skitkul att träffa surfare men…..
Är man van vid 50 kites i habo eller lundåkra varav 10 går kurs, 10 försöker vattenstarta och håller kiten mestadels rakt upp, 10 ligger å laddar trick längst inne vid land å resten surfar lite överallt kan jag inte säga att min drömvecka i kitesammanhang involverar 130pers på en spot med plattvatten.
Däremot några kompisar i gubbahöga vågor och bra tryck i 9:an, det är något man längtar efter!
-
pjoter;568269 wrote:Det är därför man väntar in ett sånt event å åker nånannanstans. 😉
Nej men allvarligt skojat så händer det ju lite i sverige också. Sen beror det ju på var man kör om man vill åka till folk eller inte. Visst är det skitkul att träffa surfare men…..
Är man van vid 50 kites i habo eller lundåkra varav 10 går kurs, 10 försöker vattenstarta och håller kiten mestadels rakt upp, 10 ligger å laddar trick längst inne vid land å resten surfar lite överallt kan jag inte säga att min drömvecka i kitesammanhang involverar 130pers på en spot med plattvatten.
Däremot några kompisar i gubbahöga vågor och bra tryck i 9:an, det är något man längtar efter!
Fan, va klok du är… Kanske styrkan sitter i håret ändå… :laugh:
Logga in för att svara.