Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite eller Windsurfing?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2004 vid 02:01

    Vill man rida vågor, hoppa radikalt, åka snabbt som fan så kitar man.
    Vill man ute när alla andra gömmer sig i stormkällaren samt vara en surfer så är det givetvis en liten kite som gäller.

  • nordgren

    Medlem
    13 april, 2004 vid 05:40

    Svar till:


    Vill man rida vågor, hoppa radikalt, åka snabbt som fan så kitar man.
    Vill man ute när alla andra gömmer sig i stormkällaren samt vara en surfer så är det givetvis en liten kite som gäller.

    [/ QUOTE ]

    Haha du är rolig!

  • styret

    Medlem
    13 april, 2004 vid 07:10

    på påskafton var det ett gäng kitare ute i sandbergen, dom såg ut att ha roligt och en kille hoppade jävligt högt och såg tajt ut. Sen trillade han, tappade brädan kiten hamnade i vattnet linorna snodde sej och han fick inte upp den. cirka 800 meter ut och närhans polare kom ut och till sist fick upp kiten hade han legat och släpat i säkert tie minuter och då var det morsning och godbye med brädan och säkert med känseln i kroppen.

    så att det inte skulle innbära problem om man krashar är ju rent bull. den här killen var nära att vi fick ringa sjöräddningen åt och han verkade duktig med tanke på hur han körde innan.

  • stinger

    Medlem
    13 april, 2004 vid 07:27

    Har man inte leach när man kite:ar confused.gif Hur kommer man in till land då om man tappar brädan. Långt bodydrag???

  • weeboy

    Medlem
    13 april, 2004 vid 07:36

    Asså oftast har kajtare inte det eftersom när du ramlar så är det inte sällan händer att brädan studsar och flyger rakt in i dig om du är ikopplad med leash. Oftast är det inga problem att hitta brädan då de flesta brädor är väldigt färgglada. Men visst är det höga vågor kan det bli jobbigt. Om du hinner ifatt kiten kan du styra dig med hjälp av vinge och då behöver du inte bodydraga samt det är säkrare

  • kalabra

    Medlem
    13 april, 2004 vid 08:36

    På samma sätt som det kan jävlas när man vindsurfar kan det jävlas när man kitar. Jag är själv förespråkare för reel leach till brädan. (funkar som ett 5m långt hundkoppel som rullar upp sig). Om man doppar kiten så går det i de allra flesta fall bra att få upp den igen. Har man en jäkla otur så blir man liggandes och som med vindsurfing, desto längre tid man får krångla och trampa vatten desto tröttare blir man. Det är ju ingen tillfällighet att många föredrar att kita där man bottnar. Jag har fått simma med bruten mast, knäckt fena, hål i seglet och jag har fått simma med doppad kite…tyvärr ser nog verkligheten ut så. Skulle jag gissa att kiten är torr i 9 fall av 10 de gånger jag varit ute. Sen händer det kanske 1 gång av 10 att jag inte inte får upp kiten på första eller andra försöket när jag väl har doppat den….summan av det hela är att det händer inte särskilt ofta att man inte får upp draken igen.

    Vad som är roligast???
    Det blir inte roligare än man gör det, testa!!

  • hansa

    Medlem
    13 april, 2004 vid 09:10

    tack för alla svar grabbar! jag själv är mest för windsurfingen och började windsurfa i somras. men min polare tror att kitesurfing skulle vara roligare, men än så länge har det bara varit snack från hans sida.. men slutsatsen jag drar från era svar är att båda alternativen är roliga sam fan! men kitesurfing verkar “omständigare”, speciellt eftersom jag redan har en windsurfingbräda och inte har råd att köpa en kite också, just nu. crazy.gif

    men som sagt.. tack för alla svaren!

  • hansa

    Medlem
    13 april, 2004 vid 09:13

    förresten! jag bor nere på österlen, i sydöstra skåne, är det någon som har erfarenheter från kite- eller windsurfing här nerifrån?!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2004 vid 09:46

    Om du bor på österlen – Kajta då för bövelen! laugh.gif

  • nordgren

    Medlem
    13 april, 2004 vid 11:07

    Svar till:


    Har man inte leach när man kite:ar confused.gif Hur kommer man in till land då om man tappar brädan. Långt bodydrag???

    [/ QUOTE ]

    Hehe ja jag fick hämta en kitebräda som en kille hade tappat mitt ute på fjärden.
    Han klotade i ett hopp och leachen gick av, han boddydragade några hundra meter in till land.

    Fast han var en oerhört trevlig och tacksam kille. smile.gif

  • ulfp

    Medlem
    13 april, 2004 vid 12:04

    Har ingen kite själv, men har observerat att en fördel med kite är att du kan stoppa några i ryggsäcken, ta brädan under armen och sen använda valfri transport utan större problem (färja/buss/hiss/trappa/…). Det blir “lite” besvärligare med några windsurfing riggar med bräda (och skillnaden blir större ju mindre det blåser).

  • gonadman

    Medlem
    13 april, 2004 vid 12:18

    Det som sagt inte första gången detta ämne kommer upp. På varenda strand snackas det om det är Kite- eller vindsurfing som gäller.

    Men, har någon sett en Kitesurfare vågrida som en vindsurfare? Dessutom – är det inte mest tyskar som Kitesurfar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2004 vid 13:04

    Hahaha Kitesurfare har problem med att få upp draken igen när dom doppat!!!
    Århundradets roligaste “Freudianska felsägning” !!

  • divander

    Medlem
    13 april, 2004 vid 13:54

    Den kanske inte gå in i ryggsäcken men Starboards nya “Compact” är väldigt kompakt. Den går att köpa i ett paket med bräda, mast, bom och väska. Allt går ner i väskan och är bara drygt 2 meter lång. Den borde fungera bra på buss, tåg och flyg.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2004 vid 16:00

    Någon som har testat både vind- och kitesurfing vilket är svårast? vad kräver mest? Är österlen vitemölla en bra kite spot ? någonn som brukar hålla till där

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite eller Windsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.