Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för hårdare vindar?

  • Kite för hårdare vindar?

    Publicerad av ryden på 27 maj, 2011 vid 19:28

    Hej!

    Skulle behöva tips på storlek för vindar från ca 9-15 m/s.
    Kör idag med en Cabrinha Switchblade 12a, och missar tyvärr en del roliga dagar…
    Jag pendlar mellan 65 och 70 kg ungefär.

    Eftersom jag bor i inlandet och kör på en insjö är det ofta byigt, så 9 m/s kan lätt innebära byar på 16-17 m/s eller mer. Det jag ser framför mig är att kunna cruisa runt på vågor och ha lagom power. Min bräda är 137×41 cm.

    Men som sagt, vill gärna byta drake vid 9 m/s.
    Jag kommer köpa en Switchblade, så det är bara storleken jag funderar på.

    yann svarade 12 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • regfellow

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 19:31

    Väger du mellan 65 och 70 så hade jag gått på en 7a.

  • ryden

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 19:38
    Regfellow;657078 wrote:
    Väger du mellan 65 och 70 så hade jag gått på en 7a.

    Ja jag har funderat på en 7a eller 8a.
    Senast vi var ute blåste det ca 11 i snitt, en kille körde en 10kvm C-kite som kändes för mycket för mig. Vad skulle en 7a bow motsvara som C kite ungefär?

    Från vilka vindar kommer jag upp på en 7a tror du?

  • smellslikeroses

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 19:40

    Hoppar in… är en 6a bra om man väger 60 kg till dessa vindar?

  • regfellow

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 20:16

    Det är mycket som spelar roll och går inte jämföra sådär mellan bow och c kite. 9-15 m/s borde inte vara något problem med en SB 7a i den viktklassewn. Även högre, men man skall vara väldigt förskitig i de högre vindarna och ha ganska mycket timmar på vattnet innan man ger sig ut då.

    12a 7a är en vanlig kombo om man bara skall ha 2 kites. Är inte helt säker på 60 kg men 10a och 5a skulle nog funka fint. Dock kan välja att skippa 15+ och ha lite mer överlapp med 12/8a, 10/6a

  • viktor77

    Gäst
    27 maj, 2011 vid 20:22

    Att gå från en 12:a till en 7:a är ett rätt rejält hopp. Själv kör jag med en 12:a och en 9:a. Byter ifall det byar över 10 m/s. Sen, har du kollat ifall det går att köra på din insjö när det blåser över 10 m/s? Kan ju bli helt sjukt byigt att det inte blir ett dugg roligt. Det är väl ok ifall byarna kommer och går i längre intervall, men är det sådana där byar som håller nån sekund, ja då ger jag iallafall upp. Att det kan gå från 9 m/s till mer än det dubbla låter ju inte helt roligt.

  • ryden

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 20:32
    viktor77;657084 wrote:
    Att gå från en 12:a till en 7:a är ett rätt rejält hopp. Själv kör jag med en 12:a och en 9:a. Byter ifall det byar över 10 m/s. Sen, har du kollat ifall det går att köra på din insjö när det blåser över 10 m/s? Kan ju bli helt sjukt byigt att det inte blir ett dugg roligt. Det är väl ok ifall byarna kommer och går i längre intervall, men är det sådana där byar som håller nån sekund, ja då ger jag iallafall upp. Att det kan gå från 9 m/s till mer än det dubbla låter ju inte helt roligt.

    Jodå vi har en del spots som bjuder på mindre byiga vindar, men helt kräsen får man inte vara här uppe 🙂 Det blir nog en 8a, så får jag undvika dom allra hårdaste dagarna.

  • solomin

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 20:36

    Väger 90 och kör 12 samt 8.
    8 funkar från runt 10 för mig, så 7a borde inte vara för liten.

  • tobbelindholm

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 16:18

    köp en 8 och ha en bom med lite kortare linor som du kan ta till om de är hård vind eller byiga vindar.

  • smellslikeroses

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 17:25

    En liten till snabb fråga; överlappar en 10 m2 och 6 m2 varandra hyggligt bra?

  • andersr

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 17:45
    smellslikeroses;657191 wrote:
    En liten till snabb fråga; överlappar en 10 m2 och 6 m2 varandra hyggligt bra?

    Ja det funkar fint, min tjej kör på den combon på Switchblade.

  • debkausf

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 19:06
    smellslikeroses;657191 wrote:
    En liten till snabb fråga; överlappar en 10 m2 och 6 m2 varandra hyggligt bra?

    Perfekt för den som väger lite

  • debkausf

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 19:08
    Ryden;657076 wrote:
    Hej!

    Skulle behöva tips på storlek för vindar från ca 9-15 m/s.
    Kör idag med en Cabrinha Switchblade 12a, och missar tyvärr en del roliga dagar…
    Jag pendlar mellan 65 och 70 kg ungefär.

    Eftersom jag bor i inlandet och kör på en insjö är det ofta byigt, så 9 m/s kan lätt innebära byar på 16-17 m/s eller mer. Det jag ser framför mig är att kunna cruisa runt på vågor och ha lagom power. Min bräda är 137×41 cm.

    Men som sagt, vill gärna byta drake vid 9 m/s.
    Jag kommer köpa en Switchblade, så det är bara storleken jag funderar på.

    12+8 funkar fint

  • yann

    Medlem
    29 maj, 2011 vid 18:29
    tobbelindholm;657186 wrote:
    köp en 8 och ha en bom med lite kortare linor som du kan ta till om de är hård vind eller byiga vindar.

    Det funkar inte riktigt på det viset. Längre linor kan man få lite mer kraft men inte åt andra hållet.

  • dadil

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 10:37
    Yann;657305 wrote:
    Det funkar inte riktigt på det viset. Längre linor kan man få lite mer kraft men inte åt andra hållet.

    intressant, du menar alltså att man kan förlänga linorna till tex 40m, och då få mer kraft. sen kortar man dom till 20-25 igen och har fortfarade mer kraft! magic!

  • dadil

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 10:45

    med kortare linor är det betydligt lättare att trycka upp kiten i vindfönstret, och därigenom minska kraften, detta gör att man kan köra med lite större kite i samma vindstyrka. däremot blir det ryckigare och lite mindre följsamt och avslappnat. när man istället förlänger linorna kan man få ut ganska mycket mer kraft därför att man kan flyga kiten i större och effektivare 8or utan att den kommer upp så högt i vindfönstret och tappar kraft.

    överkurs: för typ 10 år sedan körde vi med en 5-6kvm foil när det var ca 3m/s, med en vanlig twintip men med 120m linor. det gick bra att köra men inte att ta höjd.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för hårdare vindar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.