Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing KITE FÖRBUD I SÖDRA SVERIGE

  • egan

    Medlem
    30 september, 2004 vid 08:36

    Hed! Kan du inte be din kompis biologn så snällt o fråga om han kan göra en skriftlig redogörelse för det där, så kan vi skicka den till länsstyrelsen sen?
    Angående sälarna så finns det sälar här nere. Dom håller till ute vid måkläppen oftast så det är inte ofta du ser dom på nära håll, men dom finns där.

  • bempa

    Medlem
    30 september, 2004 vid 08:57

    På Öland, Haga Park, finns redan denna typ av förbud. Detta gör att vi som kijtar buntar ihop oss strax söder om det “riktiga” surfområdet, tillsammans med alla badare (som kan vara sjuuuukt många om vädret är bra). Känns inte alltid helt säkert. Men det som förvånar mig är att alla de som vindsurfar i Haga, vilket även det kan vara sjukt många en bra dag, inte stör fågellivet det minsta. Av denna anledning känns det ganska befängt att lägga in ett kite-förbud rakt av. Vem har dragit dessa slutsatser om fåglar? Och varför skulle denna inverkan på fågellivet gälla ENBART kite? Anitngen så är ett område ett naturskyddsområde, där man inte surfar, jagar eller något i den stilen. Eller så är det inte. Sorry windsurfers, detta är ingen promoting mot er, snarare ett argument som kan användas till kitens fördel.

  • gogga

    Medlem
    30 september, 2004 vid 09:13

    Jepp jag ska fråga…

  • lix

    Medlem
    30 september, 2004 vid 10:46

    Ey hittade en skrivelse från Falsterbonäsets Naturvårdsförening:

    http://www.skof.se/fsk/skrivelser/kitesurfing.pdf

    Har även jag mailat Hillarp med lite frågor om problemets magnitud och en karta där jag markerat lite kitespots. Fick följande svar:

    Svar till:


    Hej Felix!
    Detta har blivit ett stort problem. Våra förslag till områden stämmer i viss mån med Dina. jag bifogar dem.

    5. FÖRSLAG TILL PLATSER FÖR KITESURFING.

    a. 500m W S Kanalarmen – 1000 m E Stenudden

    b. 500m W Sjutfältets W gräns – Falsterbohus

    c. 500m N Skanörs hamn – 1000m N Skanörs hamn

    d. 500m E N Kanalarmen – Fiskehuddorna i Höllviken

    e. 500m E S Kanalarmen – Vattenskidskolan

    Som Du ser finns inte Höll med och inte Ammebukten, där vi haft mycket kitare senaste tiden. Hade det funnits någo enstaka kitesurfare här nere som varit ute någon gång per vecka så hade det inte varit något stort problem, men nu kan vi ha 15 ute i Höll samtidigt och enl uppgift fanns det 10 samtidigt i Ammebukten. Dessa områdena är mycket viktiga för fåglarnas födosök – grunt, hög produktion och lugnt vatten. Kanalområdet är främst viktigt under höst – vår.
    Vi har inte tagit ställning till störningar av badande. vi har enbart tittat på djurlivet. För inte så länge sedan stördes både sälar och fåglar på Måkläppen.
    Jag har svårt med namn, men oftast inte med utseenden. Vad ståt T för?
    Mvh
    Jan-Åke

    [/ QUOTE ]

    Höll är detsamma som “tippen”… och Ammebukten är på heden om jag inte tar fel.

    Det som sägs är vettigt och Hillarp kan sitt skit. Men att lämna tippen kommer fan svida.

    peace out

  • rambo_johnson

    Medlem
    30 september, 2004 vid 11:03

    gött att vi har en ny Secret Laguun på G då Jihhaa

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2004 vid 11:52

    Om det stämmer det som står i pdf:en så har jag en förståelse för att dessa mer känsliga områden bör undvikas under vissa tider på året. Dock inte bara av kitare utan, som det tidigare sagts i detta forum, av alla som kan tänkas störa fåglarna och deras möjlighet till att föröka sig. Detta borde då gälla även badgäster, flanörer, golfare (dvs minimera utbyggnaden av golfbanor), båttrafik dvs alla människor. Rimligtvis även ornitologer, som säkert emellanåt gör sig synliga och på ett otäckt sätt stör och skrämmer upp fåglarna så de flyger iväg i skräckartad panik till, för fåglarna, mindre bördiga vattenområden. Tror inte heller att fåglarna uppskattar att bli fångade i nät för att bli ringmärkta av metall som senare skär in i deras leder.

    Kitarna är väl inte heller ute varje dag på året? Eller har ni verkligen så gott om vind i Falsterbo “avundsjuk”. confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2004 vid 11:55

    Det verkar vettigt att samla upp alla inläggen här i formumet i en skrivelse som vi med namnunderskrifter skickar till länsstyrelsen. Eller är det att väcka en björn som sover? Ornitologerna har ju ändå enligt pdf.en skickat tre skrivelser i samma ärende och inget har hänt.

  • kongos

    Medlem
    30 september, 2004 vid 12:03

    Gôtt! på de där golfarna bara.

    /E

  • kongos

    Medlem
    30 september, 2004 vid 12:07

    …men det skulle väl inte förvåna om alla förbud upphörde då nå’n snorrik golfare bestämmer sig för att köpa upp hela kusten för att bygga sig en så’n där “driveingrange” eller va det heter.
    Fan de har ju “drivein” på McDonalds, räcker inte det.

    /E

  • eketeket

    Medlem
    30 september, 2004 vid 12:16

    förbudet på haga är inget förbud från länsstyrelsen utan bara från öwc (såvitt jag vet).

  • kicki

    Medlem
    30 september, 2004 vid 13:38

    Jag tror det åter igen blir en liknande historia som med Jet ski. Det kommer bli ett förbud men sedan kommer man få bakläxa och straff av EU.
    Det handlar ju inget om farliga utsläpp, oväsen eller något liknande farligt. Det är en fråga om oroliga gubbar…. jag tror att gubbarna är oroligare än fåglarna. Jag skulle vilja ha hårt bevis att vi stör fåglarnas häckande (eller vad de nu sysslar med).
    Men det går bra för gubbarna att köra ut dit med sina gamla bilar som pissar avgaser, de sitter i en hydda (som säkerligen inte ställts upp i fåglarnas totala omedvetenhet) och där sitter de säkert och röker sina pipor och slänger sina mackpåsar på golvet och hoppas att Gösta eller Stig ska plocka upp dem efter dem. Det skulle inte heller förvåna mig att dessa herrar då och då åker ut på sin lilla båt som den med pissar ut bensin i vattnet… men, nej, det går för sig.
    Näset är ett överklassområde som inte vill ha något nytt där nere och absolut inte något som avviker från det flotta hästridandet eller golfandet. Vi är helt enkelt för coola.
    Jag tror det bästa draget hade, på fullaste allvar varit att träffa dessa människor och visa att vi inte är några huliganer och att vi är väldigt miljömedvetna individer. Det är ju ändå känslan av att vara ett med naturen som är en av atraktionerna med kitesurfing. Man måste helt enkelt få dem att förstå att vi är schysta människor och dessutom att sporten inte är billig… så den är lite upperclass… så att de kan känna sig trygga att det är fint folk som stör fåglarna.
    Summan av kardemumman är väl att de ska träffa oss och att de inte ska dömma ut kitesurfing bara för att de är rädda att det är en huligansport… jag tror fåglarna bara är en ursäkt.
    God bless you all,
    Kicki

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2004 vid 13:46

    Ornitologerna på näset är inte de enda som bryr om naturen men man måste fråga sig vem som äger planeten och vem som har rätt till vad. Människan kan inte bara försvinna även om det i många fall hade varit det bästa för naturen. Det har talats om att vi har fler rovfåglar än på flera år. Hade det inte varit på sin plats att skjuta av dessa då allt annat fågelliv blir stressade av dessa.

    Om man tittar på antalet meter längs kustlinjen som är naturskyddsområde på näset kommer man snabbt fram till att det är en ansenlig del. Om någon kitare har åkt ut på Måkläppen är detta förstås helt oacceptabelt men fåglarna har mycket plats på näset där de helt ostörda kan häcka och simma runt så när som på några golfare. Att utvidga naturskyddsområdet på näset tycker jag är löjligt rent ut sagt. Detta handlar inte om fåglarna utan om några ornitologer som irriterar sig över faktumet att de inte är själva ner på näset längre. Jag ser ingen anledning att kompromissa i detta ärendet. Som det är idag är hela Måkläppen otillgänglig och ett stort område mellan ljunghusen och falsterbo. Det finns stora områden på näset som man aldrig ser kitare på. Ska vi kompromissa bort de små sträckorna vi använder ?

    Jag måste kyla ner mig innan jag mailar Anders mfl. Jag är fortfarande så fruktansvärt uppretad över dessa människorna.

    Fortsätt med att skriva ner argument i detta forumet och bolla tankar så att vi kan få till ett ordentligt dokument späckat med motargument.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2004 vid 13:49

    Svar till:


    förbudet på haga är inget förbud från länsstyrelsen utan bara från öwc (såvitt jag vet).

    [/ QUOTE ]

    Då vet du fel. Det var långa hårda möten med ornitologer och
    naturvänner. Där Mörbylånga Kommun ställde upp för surfarna.
    Det var faktiskt tal om att förbjuda vindsurfingen också.
    Argumenten vi fick var samma som i skrivelsen i pdf format som ni har på tråden.
    Tyvärr på Öland i Grönhögen fick golfbanan i grönhögen utan problem bygga ut ända ut i havet utan problem. Där är också fågelområde. En golfboll skadar nog fåglar lika mycket.
    Då var surfområdet plötsligt borta i grönhögen.
    Efter långa förhandlingar så har nu dom återställt öwcs surfplats i Grönhögen.
    För att vinna gehör så skall ni inte mailbomba då blir dom bara förbannade utan möt argumenten skriftlig och sakligt.
    Utse en talesman (klubb) Så kommer det nog att gå bra
    Tycker att allt fungerar kanonbra på Öland och det är inga slitningar mellan surfare, kitare, fågelskådare.
    Utan alla umgås och har kul.
    Öwcs klubbåt brukar även hämta upp borttappade kitar och kitebrädor

  • pjoter

    Medlem
    30 september, 2004 vid 14:25

    tycker det låter kanon att vi börjar få en dialog med ornitologerna. för att sitta här å förbanna hjälper inte ett skit. Vi får helt enkelt ta reda på lite fakta som talar för motsatsen. leta upp hur det lösts i andra länder för sverige är inte ensamma om detta prob, jag har själv lagt en länk nångång i i somras till en engelsk artikel som tar upp detta prob. Där fungerade det bra mellan kiteare och fågelskådare. Det fanns restriktioner på friheten för kiteare men inget helförbud.
    själv har jag inte tid att ta reda på nåt nu men det verkar ju som det finns några eldsjälar som jobbar för oss andra som tur är!! smile.gif

    jag funderar däremot på hur alla båtar som ligger vid tippen stör fåglarna som häckar där.
    sedan så finns det en rc bil och flyg(?) klubb på vägen till tippen, stör inte dessa också fåglarna? eller de som rider och utgår från stallet där?

  • samhansson

    Medlem
    30 september, 2004 vid 14:55

    fan vad ni skriver, ja pallar inte läsa

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing KITE FÖRBUD I SÖDRA SVERIGE

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.