Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite + Landboard anyone?

  • Kite + Landboard anyone?

    Publicerad av larzonov på 25 september, 2006 vid 19:45

    E sugen på att börja med landboarding… Tänkte höra om det är någon här som pysslar med sånt och kan komma med bra tipps o svar på frågor.. Jag har många frågor…

    Visst är det foil som gäller? Är det någon ide att skaffa en med stängda celler så det går att ha den i vattnet oxå? Hur stor behöver man? Går det att använda samma kite med snowboard? Alltså är det samma typ av kraft som behövs? Ska man tänka på nått där isåfall?

    Vart kan man köpa sin landboard? Har sett att http://www.kitekraft.se säljer MSB Core för 3900, är det bra skit eller finns det bättre/billigare? Kan man bygga en sjäv kanske?

    Någon som testat att åka longboard med liten kite? Kanske inte det smartaste, men ju större chans att slå sig destå roligare brukar det vara… Tänkte mig då en träningsfoil på 2m och en liten sector9 longboard som jag redan har..

    Ingen annan som är sugen på lite blåmärken o skrubbsår? Vad sägs?

    Tackasam för svar, även om det bara är av typen “??? är feta!”

    hej

    sourra svarade 17 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • ziik

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:28

    jag är med på allt som verkar dummt nog… men bor lite off…

  • zo0

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:29

    haha jag tycker det värkar roligare på vatten.. så jag undrar vad som frästar dej att göra det på land?

  • larzonov

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:41
    ZIIK wrote:
    jag är med på allt som verkar dummt nog… men bor lite off…
    Bra inställning! Du kommer gå långt, kanske ända till Skaune… ?

    zo0 wrote:
    haha jag tycker det värkar roligare på vatten.. så jag undrar vad som frästar dej att göra det på land?
    Na, jag tänker att det inte behöver blåsa lika mkt för att det ska gå att åka på land. Sen är det inte alltid man orkar ta sig till vattnet… Vindriktningar blir inte lika viktiga…
  • zo0

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:46

    ok.. men vart åker du då nånstans?

  • larzonov

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:54
    zo0 wrote:
    ok.. men vart åker du då nånstans?
    Har väl inte riktigt tänkt så långt än.. Tänkte väl nån stans i Lund.. Nån sjyst gräsplätt där det är hyffsat öppet runtomkring… Nått jag har märkt sen jag flyttat ner till skåne är att det är jävligt platt här nere…
  • fesen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 22:46

    För att inte reta upp någon med klena nerver så säger jag såhär.

    Jag kör open-cell foil…med landboard…och även på vintern med skidor eller snowboard. Klart att rekommendera.
    På vattnet kör jag LEI…då jag tycker det är bäst där.

    Vad det gäller märken å modeller så kör jag förnärvarande Ozone-kiter. När det gäller foil så är det Frenzy eller Access som gäller. LEI blir ju Instinct. Land/mountainboarden jag kör är en MBS.

    Det man kan säga om MBS är att det är dom som många kopierar. Eller helt enkelt köper delar av. Med detta sagt så förstår du kanske att dom inte tillhör det absolut billigaste segmentet…dock till det bästa. Mycket robusta…används bl.a. till downhill. Hur tokigt det än låter. En del tycker att dom är lite tunga….om man skall nämna något negativt….jag tycker inte det dock.

    När det gäller http://www.kitekraft.se så har jag bara gott att säga. Trevligt folk. Snabba leveranser. (Å om inte så klara besked iaf)

    Så fråga på om du undrar något.

    //Robban

  • fesen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 22:47
    zo0 wrote:
    haha jag tycker det värkar roligare på vatten.. så jag undrar vad som frästar dej att göra det på land?

    Det krävs hår på bröstet för att köra på land. 😉

  • larzonov

    Medlem
    26 september, 2006 vid 10:49

    Så fint att det finns folk med hår på brösten… :p

    Fesen wrote:
    Jag kör open-cell foil…med landboard…och även på vintern med skidor eller snowboard. Klart att rekommendera.
    På vattnet kör jag LEI…då jag tycker det är bäst där.

    Vad det gäller märken å modeller så kör jag förnärvarande Ozone-kiter. När det gäller foil så är det Frenzy eller Access som gäller. LEI blir ju Instinct. Land/mountainboarden jag kör är en MBS.
    Vad rekomenderar du för storlek till land/snow-kite om jag bara ska ha en kite? Fast kanske skaffar mig en till när jag har pengar igen 😀

    Fesen wrote:
    Det man kan säga om MBS är att det är dom som många kopierar. Eller helt enkelt köper delar av. Med detta sagt så förstår du kanske att dom inte tillhör det absolut billigaste segmentet…dock till det bästa. Mycket robusta…används bl.a. till downhill. Hur tokigt det än låter. En del tycker att dom är lite tunga….om man skall nämna något negativt….jag tycker inte det dock.
    Jo, det får nog bli en MSB..

    Ny fråga… Kör man urkrokat eller funkar det med midjesele eller måste man skaffa sig en blöja? :rolleyes:

  • cortex

    Medlem
    26 september, 2006 vid 11:57

    Eftersom Fesen gjort massor med reklam för “sitt” märke (eller nåja, hans polare Jens märke) så får jag väl passa på att kränga på dig Flysurfer. :cool2:

    MBS gör fina landboards. Se bara till att skaffa dig en bra försäkring och massor av skydd. Landbording gör *ont*. 😀

    Apropå kites. Om du skaffar Flysurfer Pulse så är den lika klockren på vatten som på land/snö. Om du vill ha mer hard-core prestanda snarare än lättanvändbarhet så titta på Psycho III. Bägge relaunchar fin-fint från vatten även om det legat i plurret bra länge.
    Kolla på http://www.kajtech.nu för mer info eller fråga runt på http://www.kitenation.se om du vill ha åsikter om kitesen som inte kommer från mig som är insyltad upp över öronen i Flysurfer. 😀

    /Kaj(Tech)

  • topy

    Medlem
    26 september, 2006 vid 12:56

    Jag har kört lite i Mellbystrand och tänker köra mer i höst och vinter på sand och om det kommer snö med snowboard.
    Behöver inte foil. gött med tub, men sätt 5: lina på den så funkar det. Behöver ca: 4sek/m så funkar det.
    MVH Tomas

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2006 vid 13:42
    larzonov wrote:
    Vad rekomenderar du för storlek till land/snow-kite om jag bara ska ha en kite? Fast kanske skaffar mig en till när jag har pengar igen 😀

    Ja…alltså…det beror ju på så mycket. Men jag säger såhär.
    Jag har kört en hel del kite…men jag är inte proffs.
    Jag väger ca 90 kilogram.
    Använder en Ozone Frenzy 12kvm 90% av tiden…både på land och på snö. Vid lite mer vind så kör jag 7.5kvm. (Jag har en 5kvm….men den har jag aldrig använt)
    Många som är lite lättare….runt 75-80 kilo väljer ofta 10kvm.
    Mer exakt än så kan jag inte svara…för det beror ju på vad man trivs med. Det jag dock kan erbjuda är att du får testa vid lämpligt tillfälle.

    larzonov wrote:
    Jo, det får nog bli en MSB..

    Ny fråga… Kör man urkrokat eller funkar det med midjesele eller måste man skaffa sig en blöja? :rolleyes:

    Jag tror inte att du kommer bli besviken över MBS. Robusta som få…lättillgängligt med reservdelar…som faktiskt inte kostar en förmögenhet.

    När det gäller sele så är det en smaksak. Jag kör sittsele för stunden. Men det är en fråga om vad man trivs med. Ikrokat eller urkrokat…ja det beror på vad man vill hitta på.

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2006 vid 13:44
    Cortex wrote:
    Eftersom Fesen gjort massor med reklam för “sitt” märke (eller nåja, hans polare Jens märke) så får jag väl passa på att kränga på dig Flysurfer. :cool2:

    MBS gör fina landboards. Se bara till att skaffa dig en bra försäkring och massor av skydd. Landbording gör *ont*. 😀

    /Kaj(Tech)

    Men visst gjorde jag det snyggt?! 🙂

    När det gäller försäkring å skydd så kan jag bara hålla med. Det är värt att kolla över. Fråga bara Jens (Milkman)….han vet. :tongue:

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2006 vid 13:53
    topy wrote:
    Jag har kört lite i Mellbystrand och tänker köra mer i höst och vinter på sand och om det kommer snö med snowboard.
    Behöver inte foil. gött med tub, men sätt 5: lina på den så funkar det. Behöver ca: 4sek/m så funkar det.
    MVH Tomas

    Som alla redan vet så går det utmärkt att åka på land med en tubkite.
    Dock är risken ganska stor att man skadar den…då den är rätt känslig för stenar, pinnar å dylikt om man jämför med en foil.

    Skall man på vintern bara köra på en liten sjö/äng/strand hemmavid…så fungerar det okej med en tubkite.
    Men…skall man ge sig upp på långfärd på kalfjäll å liknande så rekommenderas absolut en foil-kite av säkerhetsskäl. Helst open-cell foil…..dock har det kommit en del säkerhetsnymodigheter för closed-cell foils som ser ganska lovande ut.
    Sedan tycker en del att det är trevligt att slippa pumpa å feppla när det är kallt. Jag tycker väl personligen att det kanske inte spelar någon större roll. Det jag tycker är mycket trevligt dock är att en foil-kite tar mycket mindre plats. Det är inget problem att ha 2 eller t.o.m. 3 kiter med sig och ändå få plats med mat, kläder och annat som är vettigt att ha med sig.

    Men kortfattat…det handlar främst om säkerhet.

  • larzonov

    Medlem
    26 september, 2006 vid 13:58
    Cortex wrote:
    Eftersom Fesen gjort massor med reklam för “sitt” märke (eller nåja, hans polare Jens märke) så får jag väl passa på att kränga på dig Flysurfer. :cool2:

    MBS gör fina landboards. Se bara till att skaffa dig en bra försäkring och massor av skydd. Landbording gör *ont*. 😀

    Apropå kites. Om du skaffar Flysurfer Pulse så är den lika klockren på vatten som på land/snö. Om du vill ha mer hard-core prestanda snarare än lättanvändbarhet så titta på Psycho III. Bägge relaunchar fin-fint från vatten även om det legat i plurret bra länge.
    Kolla på http://www.kajtech.nu för mer info eller fråga runt på http://www.kitenation.se om du vill ha åsikter om kitesen som inte kommer från mig som är insyltad upp över öronen i Flysurfer. 😀

    /Kaj(Tech)

    Så ska det låta! Inget att skämmas för!

    Behöver ju en mindre drake till vattnet oxå.. Har bara en 12a nu så en 8a hade kanske vart fint, funkar t.ex. en Psycho III 8a bra som kompliment till min 12a (en rippehr)? Har hört att foils inte är lika snabba som inflatables och det skulle försämra upplevelsen.. :crazy:

    Och vart i sverige håller kajtech till då? Det är ju så skönt att slippa sponsra posten 🙂

    Ska lägga lite krut på att läsa trådar på kitenation oxå.. (som steffo fast i grått? eller…?)

  • larzonov

    Medlem
    26 september, 2006 vid 14:03
    Cortex wrote:
    Se bara till att skaffa dig en bra försäkring och massor av skydd. Landbording gör *ont*. 😀

    Gör det mindre ont om man har en försäkring? 😀

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite + Landboard anyone?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.