Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite Östergötland

  • Kite Östergötland

    Publicerad av dannilo på 3 maj, 2010 vid 19:01

    Hej!

    Jag har precis börjat med kitesurfing och är nu fast i denna UNDERBARA sport!
    Jag undrar om det finns någon som kitesurfar i östergötland tex motala,norrköping? Skulle vara kul att komma i kontakt med likasinnade .

    Om någon kan ge mig tips var det är bra att surfa så vore det perfa!

    guran svarade 9 år, 8 månader sedan 27 Medlemmar · 136 Svar
  • 136 Svar
  • gurra_g

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 19:41

    Spots: http://spotguide.kicks-ass.net/vinter/default.asp

    Det är inga superbra nybörjarspots men det funkar helt klart! Jag surfa helt själv i norpan första året men nu finns det nog en del folk som kör!

  • walle

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 20:16

    Nere i norra småland finns en bra nybörjarspot, Hallmare(förbi Loftahammar)
    Fördelen e att det även funkar att köra där mitt i semestertider eftersom att viken e bred och badare oftast söker sig till lugnare vikar/stränder i närheten 🙂

    spoten e långrund, sandbotten med bara enstaka stenar i den norra delen.
    funkar bäst i Syd till Västliga vindar.

    Här e en liten film från premiären i år:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=zdOgn4ZvHoU”]YouTube- Kitesurfing Hallmare[/ame]

    Ev så köper campingen in en winch i år för lite wakeboardåkning vindstilla dagar!!

  • dannilo

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 17:14

    Tack för alla goa tips o en gryyyyyyyyyyyyym film… Nu e man ap sugen på att dra ut hehe.. Jag var i Varberg i helgen och tog en kitekurs på tre dagar. så J-vla roligt.. ska nu bara köpa en kite utrustning så att man kan dra ut!

  • dannilo

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 08:28

    Hej goa kitesurfers!

    Vad sägs om att samla ihop ett gött gäng och ta några öl på en aw/afterbeach
    i Linkan på tors 27/5 eller fre 28/5 denna vecka som kommer nu? Vore det inte skönt att
    avsluta veckan med en kall öl o softsnacka om surfing 🙂

    Jag är en rookie på kite men älskar redan sporten. På måndag 24/5 ska jag
    köpa en ny go Carbinha Switchblade 12m2 2010 !!!

    Skriv ett gött inlägg vetja!

    Take care!
    /Daniel

  • jbi

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 11:05

    Häng på o kör. Vi drar ut till Tvärskogsudde NU. Ser bra ut. Når mig på 070-5425310 om de e nåt.
    JB

  • dannilo

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 14:15

    Tack för din goa inbjudan! Är nu i Gbg! Jag följer gärna med nästa gång!
    /Daniel

  • majoon

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 12:50

    ja var o jobbade i linköping förra året o finns ett par spots runt vättern o nåt i roxen…men får väl säga att de sög rätt grovt..byigare får man leta efter!!! jävligt fin klubbstuga me dusch o bastu i motala dock 🙂

    mot slutet av sommarn drog jag upp båten istället o körde wakeboard! kan väl rekomenderas mera då de finns goa sjöar me massor av plattvatten (hade min i roxen)!

  • lajvarn

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 18:22

    Brukar vara ett par kitare och köra i Glan, vid Svärtinge.
    Ofta ser man också nån ute vid vindsurfklubben i Getå vid Bråviken.

    Själv spar jag kitandet till vintern och vindsurfar istället.

  • cosmo

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 13:34

    Jao, Svärtinge levererar alltid! Det är inte helt nybörjarvänligt där dock, liten strand, smalt och ganska stora vågor faktiskt när det brallar i lite. Tar man höjd och inte är rädd för lite vass så klarar man sig nog ganska bra där, och det är oftast hyfsat jämn vind framåt sommaren.

    Vi har även kört Lindöbadet i Norrköping, som är lite större strand men mindre långgrunt. Längre söderut än så är det sällan man behöver åka!

  • dannilo

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 18:24

    Hej alla goa glada surfers!

    Köpten en kite igår.. och när jag gick till jobbet idag så blåste det lite och direkt så sög det i min tarm, helt sjukt.. vill bara kitesurfa nu!!! haha.. Jag har hört att Glan ska vara bra, finns det en bra strand någonstans vid Glan? Tvärskogsudde är det en bra plats i Roxen?
    //Dannilo

  • lajvarn

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 09:57
    Dannilo;613645 wrote:
    Hej alla goa glada surfers!

    Köpten en kite igår.. och när jag gick till jobbet idag så blåste det lite och direkt så sög det i min tarm, helt sjukt.. vill bara kitesurfa nu!!! haha.. Jag har hört att Glan ska vara bra, finns det en bra strand någonstans vid Glan? Tvärskogsudde är det en bra plats i Roxen?
    //Dannilo

    Som vi tidigare varit inne på så finns det en strand mitt i Svärtinge ut på en udde. Om det är en “bra” strand är svårt att säga, kan nog ganska snart bli lite trångt om man är ett par stycken. Det kan även bli en del vågor när det blåser på lite.

    Varma sommardagar är det ganska mycket badare ute där och då får man hålla sig undan.

  • kirre81

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 17:00
    Dannilo;613645 wrote:
    Hej alla goa glada surfers!

    Köpten en kite igår.. och när jag gick till jobbet idag så blåste det lite och direkt så sög det i min tarm, helt sjukt.. vill bara kitesurfa nu!!! haha.. Jag har hört att Glan ska vara bra, finns det en bra strand någonstans vid Glan? Tvärskogsudde är det en bra plats i Roxen?
    //Dannilo

    Gött med nya entusiaster i trakten. 😉

    Måste hålla med övriga här, lite snålt med riktigt bra nybörjar spots i krokarna. Skulle nog rekommendera att köra Varamon, Motala. alternativt Hallmare som verkar ännu bättre, dock inte varit där själv. Svärtinge kan vara lite lurigt i början, vågor, vass och lite trångt att launcha när vattnet står högt. Fick simma och hämta en polare till mig som inte kunde hålla sig uppvind och hamnande långt in i vassen förra året. 😀

    Har en polare som precis börjat kita i år, du är välkommen att hänga på oss nån gång

  • dannilo

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 22:49
    Kirre81;613817 wrote:
    Gött med nya entusiaster i trakten. 😉

    Måste hålla med övriga här, lite snålt med riktigt bra nybörjar spots i krokarna. Skulle nog rekommendera att köra Varamon, Motala. alternativt Hallmare som verkar ännu bättre, dock inte varit där själv. Svärtinge kan vara lite lurigt i början, vågor, vass och lite trångt att launcha när vattnet står högt. Fick simma och hämta en polare till mig som inte kunde hålla sig uppvind och hamnande långt in i vassen förra året. 😀

    Har en polare som precis börjat kita i år, du är välkommen att hänga på oss nån gång

    Hej!
    Det vore jättekul att följa med! Jag vet redan nu att jag kommer att lägga mkt mkt mkt mkt tid på denna goa sport 🙂
    /Dannilo

  • dannilo

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 20:15

    Hej alla goa glada surfers!

    Vilka sidor på nätet tycker ni är bäst för att se vindtrycket i tex Roxen,Glan,Varamon?

    Ha de kämpeflott!
    /Dannilo

  • walle

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 20:19

    Om ni letar nybörjar spots så e Hallmare betydligt bättre än Varamon!

    Fördelarna mot Varamon är:

    -lugnare vatten, plattvatten
    -stabilare vindar
    -mindre badare i vattnet, även under semestertider
    funkar utmärkt att surfa även under semestertider!
    -mera långgrunt
    -bättre och oftare sjöbris
    -helt klart en “snällare” spot att lära sig på!

    nackdelarna mot Varamon:

    -mindre än Varamon, skulle gissa på att om det e mer än 4 newbies i vattnet blir det lätt körigt…
    -mindre gräsytor att rigga på, mestadels sand
    -ingen surfklubb med bastu!
    -närmaste pizzeria e 5-6km bort 🙁
    -inte lika goda burgare…

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite Östergötland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.