Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite på Torö

• Kite på Torö

Publicerad av ola-h på 30 oktober, 2008 vid 21:46

Det har som ni antagligen vet varit lite bråk mellan ”vattenanvändare” och boende på Torö igen. Kommunen jobbar med ärendet i allmänhet och ni kan läsa mer på http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=513034&posted=1#post513034

Efter att ha hittat vissa dokument på nätet kände jag att jag behövde prata med någon på kommunen för att kolla vad som är på gång. Det var ett bra samtal på nästan en timma. Ni kan läsa mer på sid 3 i tråden ovan om ni orkar.

Det som däremot speciellt rör er kajtare var att den person på miljöförvaltningen som jag pratade med menade att kajtare sliter extra på vegetation när de spjärnar med fötterna under launchning. Själv har jag ingen aning om huruvida detta är sant eller ej men sann samförståndsanda drog jag under samtalat på mig de virtuella shortsen utanpå våtdräkten och ifrågasatte om hon verkligen var säker på att att det gick till på det viset, om hon hade sett det med egna ögon eller bara fått det beskrivet för sig av andra. Hon sade då att hon hade varit där och sett det. Det lät dock inte som det var ett förbud på väg, men det kan nog ändå vara bra för er kajtarna att vara mer försiktiga och helt enkelt bara launcha från sten.

För att vara extremt övertydlig: Detta är ingen påhopp från vindsurfare som vil ha bort kajtare eller dylikt. Det var något som kommunrepresentanten själv tog upp och jag försökte försvara allas intressen så gott jag kunde. Det allmänna intrycket är att kommunen är på vår sida i hela detta ärendet, men att det är komplicerat för att det sedan länge skötts slarvigt.

Men det är antagligen läge att vara extra försiktig och verkligen tänka på att det är mark av speciell karaktär som man trampar på Torö. Även om kommunen är för att området brukas av oss, så värnar de nog ännu mer om vegetationen.

sourra svarade 16 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • sourra

Medlem
    30 oktober, 2008 vid 22:52

Låter som om hon sett någon launchat en för stor kite men visst stämmer det att om man launchar överriggad får man spjärna. Hoppas folk tar till sig kritiken.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.